خبرگزاری کار ایران

رئیس مجلس:

خلاء ‌قانونی برای تحقق اقتصاد مقاومتی وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۹۳۴۷

رهبر معظم انقلاب در خصوص سیاست های اقتصاد مقاومتی بسیار مصمم هستند و رئیس جمهور نیز در جلسه گذشته اعلام کرد که دولت اعتقاد دارد که باید این سیاست ها اجرا و محقق شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه تحقق رونق تولید در گرو اقتصاد مقاومتی است، گفت: بعید می‌دانم برای تحقق اقتصاد مقاومتی و شکوفایی تولید در کشور خلاء قانونی وجود داشته باشد.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی روز چهارشنبه در مراسم بزرگداشت شهدای هفتم اسفند منطقه شیرگاه و سوادکوه، گفت: شهدای این واقعه در مصاف با شیطنت ضد انقلاب با جانفشانی، انقلاب و نظام اسلامی را احیا کردند، این مراسم به مناسبت پاسداشت یاد دو شهید برگزار شده است و قطعا این جلسه نمادی از حرکت انقلابی مردم مازندران است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همانطور که می‌دانید جوانان و شهدا در هفتم اسفند از درون و میان مردم به پا خواستند و با گروههای ضد انقلاب مبارزه کردند البته این گروه جزو جریان نظامی حرفه‌ای نبودند بلکه از مردمی بودند که داوطلبانه در پایگاه‌های بسیج تلاش می‌کردند از طرفی دیگر در اوایل انقلاب هر مسجدی یک پایگاه داشت و آن پایگاه در جهت دفاع از انقلاب تلاش می کردند.

وی با بیان اینکه جوانان در زمان انقلاب ندای امام خمینی(ره) را گوش داده و از انقلاب اسلامی در مقابل حرکت‌های ضدانقلاب دفاع کردند، گفت: قطعا این موضوع یکی از دستاوردهای مهم و عامل اتکای انقلاب اسلامی است زیرا خیلی از انقلاب ها در کشورهای آمریکای لاتین و اروپایی با برنامه ریزی و تجمع عده ای قلیل شکل می گرفت و بعد از مدتی حکومت آن کشور به دست این افراد می افتاد اما در این رابطه امام باور داشت که اگر مردم بیدار شوند انقلاب واقعی رخ می دهد از این رو اصل انقلاب برای بیداری مردم بود و امام خمینی(ره) در آن زمان به جریان های کوچک انقلابی تکیه نکرد زیرا این جریان‌ها نفوذی در میان مردم نداشتند.

وی ادامه داد: حرکت اصلی امام خمینی(ره) در انقلاب اسلامی بر دوش مردم بود و این حرکت حکومت دیکتاتوری را نابود کرد و انقلاب اسلامی را به ثمر رساند، از طرف دیگر بعد از انقلاب پایگاه های مردمی در مساجد شکل گرفت از این رو در تاریخ انقلاب شاهد بودیم که تحرکات گروه های منافق و شیطنت های دیگر به وسیله همین مردم سرکوب شد و مردم در جریان انقلاب و دفاع مقدس زمانی که حضور پیدا کردند شرایط به نفع نظام و انقلاب تغییر پیدا کرد.

لاریجانی ادامه داد: در زمان جنگ بنی صدر فکر می کرد که با نیروهای کلاسیک می تواند از کشور دفاع کند از این رو در آن دوران سپاه و بسیج نمی‌توانستند در جنگ‌ها حضور داشته باشند و رزمندگان در آن دوران برای دریافت سلاح‌های ساده هم با مشکل روبرو بودند اما از زمانی که بنی صدر از سمت فرماندهی کل قوا و ریاست جمهوری عزل شد فضای سیاسی کشور تغییر کرد و نیروهای حزب اللهی وارد کار شدند از این رو قطعا حضور مردم عامل تغییر شرایط و وضعیت جنگ شد که فتح خرمشهر و شکستن حصر آبادان در نتیجه این موضوع بود.

وی با اشاره به پیشرفت‌های کشور در ۳۵ سال گذشته، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها در صنایع به ویژه صنایع نظامی و موشکی به پیشرفت‌های خوبی رسیده است از این رو شاهدیم که مقامات غربی در این رابطه اعلام می‌کنند که سیستم‌های موشکی ایران برای ما خطر است که این اظهارات نشان دهنده پیشرفت ایران در این حوزه است، چند روز قبل یکی از مقامات آمریکایی گفته بود که ایران یک قدرت نوظهور در منطقه است و مقابله با آن اشتباه است همچنین در تحولات سریع منطقه بسیاری از کشورها حکومتشان تغییر کرده اما ایران دارای یک قدرت مقتدر است که به طور حتم این موضوع با حضور مردم در ۲۲ بهمن تبعیت از رهبر معظم انقلاب و همبستگی ملی محقق شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نهم، با تأکید بر پیشرفت در تکنولوژی‌های نوین، افزود: قطعا موضوعات مرتبط با مسئله هسته ای ایران در سطح بین‌الملل تنها به علت اهمیت این حوزه رخ داده است از این رو اگر ایران اقدام به تولید رب گوجه می‌کرد به طور حتم غرب هیچ مشکلی با این موضوع نداشت اما چون مقوله انرژی هسته ای جزو تکنولوژی‌های مهم جهان محسوب شده و این موضوع می‌تواند شرایط کشور را تغییر دهد آنها مانع انجام این امور می‌شوند از طرف دیگر کشورهای غربی می‌دانند که موضوع سلاح هسته‌ای تنها یک بهانه است.

لاریجانی ادامه داد: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در سایر تکنولوژی‌های نوین هم مانند سلول‌های بنیادین و نانو تکنولوژی به پیشرفت های مطلوبی دست یافته که به طور حتم این پیشرفت ها به علت باز شدن فضا بعد از انقلاب اسلامی است زیرا قبل از انقلاب کشور صاحب تکنولوژی نبود اما بعد از آن به علت افزایش فشار و تحریم مجبور شدیم که صاحب تکنولوژی شویم.

وی با اشاره به تحولات منطقه‌ای و تجدید موج افراطی گری در منطقه گفت: متأسفانه این اتفاق ها و دعواها به علت رقابت های کورکورانه برخی کشورها و رقابت احمقانه و هوسرانی آنها رخ داده است اما جمهوری اسلامی ایران معتقد به وحدت اسلامی میان کشورهای مسلمان است اما متأسفانه شاهد هستیم که برخی گروه ها با تکفیر کردن به جان مسلمانان افتادند که قطعا پشت صحنه این اقدامات سرویس های اطلاعاتی غرب و برخی کشورهای منطقه است اما باید بگویم که این اقدامات و اتفاقات غبار بوده و به طور حتم در آینده برطرف می شود زیرا ایران در ۱۰ سال اخیر این دست موضوعات را آزمایش کرده است بنابراین غرب با غبارآلود کردن فضا نمی تواند شرایط را به نفع خود تغییر دهد.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: اقدامات و شرایط کنونی مانند وضعیت گذشته عراق است به گونه‌ای که وقتی آمریکایی‌ها با مقاومت مردم عراق مواجه شدند دعوای میان شیعه و سنی را راه انداخته و رسانه های منطقه این موضوع را دامن زدند از طرفی دیگر در جنگ ۳۳ روزه نیز وقتی حزب‌الله کمر رژیم صهیونیستی را شکاند باز غرب در این کشور بازی اختلاف شیعه و سنی را به راه انداخت.

لاریجانی با بیان اینکه حوادثو اتفاقات امروز منطقه در دو قرن اخیر بی سابقه بوده است افزود: در سال های گذشته غرب بر کشورهای تحت سلطه خود تسلط داشت و آنها را استعمارمی کرد اما در ۱۰ سال اخیر کنترل مدیریت را از دست داده و نمی تواند حوادثرا پیش بینی کند از طرفی دیگر در مسائل سوریه هم کشورهای غربی در باتلاق گیر کرده‌اند، همچنین حوادثمنطقه یک پیام مهم برای این کشورها به دنبال دارد که آن این است که کشورهای منطقه نمی‌خواهند دیگر زیرسلطه غرب باشند که این موضوع تنها به این علت است که انقلاب اسلامی ترس ملت‌ها را ریخت و فرصت خوبی را ایجاد کرد تا امت اسلامی به جایگاه خود برسد از این رو هم اکنون ایران در این رابطه مأموریت دارد که از ایستادگی خسته نشود.

وی با تأکید بر اینکه خوشبختانه در چند سال اخیر پیشرفت علمی و توسعه دانشگاه‌ها رو به رشد و گسترده بوده است یادآور شد: اما در حوزه اقتصاد کشور دچار مشکلات و نواقصی بوده از این رو شاهد بودیم در این حوزه علی رغم مشکلات امکانات، زیرساخت‌ها و توسعه روستاها رخ داده است اما متأسفانه چرخه اقتصاد کشور به علت توجه نکردن به مردم برای حضور در برنامه ریزی های اقتصادی قدرتمند نیست از این رو شاهد هستیم که با وجود ابلاغ سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی از سوی رهبر معظم انقلاب این سیاست ها به درستی اجرایی نشده است.

لاریجانی با بیان اینکه جوانان دانشگاهی برای دستیابی به شغل با مشکلات زیادی روبرو هستند گفت: با وجود ذهن‌های خلاق این افراد متأسفانه به علت نبود بسترها و شرایط لازم این افراد در امور مربوطه به کار گرفته نشده‌اند.

نماینده مردم قم در مجلس با تأکید بر اینکه با کار دولتی نمی‌توان اقتصاد پویایی ایجاد کرد گفت: هم اکنون اموراتی مانند بخش‌های کشاورزی و دامداری در دست مردم قرار دارد که این امور در شرایط کنونی با مشکلات بسیاری روبرو هستند اما قطعا با توجه و حمایت مسئولان این حوزه‌ها می‌تواند به شکوفایی و خودکفایی برسند از طرف دیگر دو استان گیلان و مازندران دو قطب اصلی تولید برنج در کشور هستند اما متأسفانه با وجود تمام ظرفیت ها شاهد هستیم که بسیاری از اراضی مازندران به ویلا تبدیل شده اند که این باعثتأسف است.

وی با بیان اینکه کشور برای رسیدن به خودکفایی در حوزه برنج فاصله کوتاهی دارد، تصریح کرد: هم اکنون حدود دو و نیم میلیون تن برنج در کشور تولید می شود و در شرایط کنونی حدود ۳ میلیون تن برنج مصرف می شود از این رو می توانیم با برنامه ریزی درست فاصله باقی مانده را طی کرده و به خودکفایی برسیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخشی از مشکلات کنونی کشور به علت سوء مدیریت است گفت: کشور در چند سال اخیر منابع زیادی به دست آورد اما متأسفانه این اعتبارات به درستی مصرف نشد.

لاریجانی با اعلام اینکه رهبر معظم انقلاب چند روز پیش سیاست های اقتصاد مقاومتی را به قوای سه گانه و دستگاه های مربوطه ابلاغ کردند افزود: قطعا در این مسیر و برای تحقق این سیاست ها باید امور و کارها به مردم واگذار شود و دولت و مجلس زمینه حضور گسترده مردم را فراهم کنند از طرفی دیگر قطعا سیاست های اقتصاد مقاومتی رونق تولید را محقق می کند تا با آن همه به صحنه آمده و مشارکت کنند.

وی با اشاره به نقش گسترده مردم در شکوفایی و توسعه صنایع افزود: صنعت خودروی کشور قدمت بسیار بالاتری از برخی خودروسازان منطقه ای دارد اما محصولات تولیدی کشور در این زمینه نمی تواند با محصولات این کشورها رقابت کند زیرا تولید خودرو در داخل انحصاری است و رقابتی وجود ندارد از طرف دیگر صنایع خودروساز کشور تا چندی پیش دولتی بودند و اعلام شد که این صنایع خصوصی شده اند اما الان خصوصی واقعی نیستند.

لاریجانی با اشاره فواید اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: هم اکنون در کشور ظرفیت های بسیاری به ویژه نیروی انسانی متخصص وجود دارد بنابراین دولت باید برای بکارگیری این ظرفیت ها اقدامی صورت دهد از طرفی دیگر دولت معتقد است که سیاست ها باید به طور جدی اجرایی شود و قطعا مجلس در این زمینه تمام تلاش خود را برای کمک رسانی به دستگاه‌های اجرایی انجام می دهد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس، با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در سال های گذشته برای تسهیل فضای کسب و کار و رونق تولید در کشور قوانین مناسبی را تصویب کرده است یادآور شد: اما متأسفانه این قوانین به خوبی اجرا نشده است به طور مثال قانون هدفمند کردن یارانه ها به درستی تدوین شد اما به صورت مطلوب اجرایی نشد و به صنعت کشور لطمه زد زیرا منابع اعتباری آن به حوزه صنعت اختصاص داده نشد از این رو بعید می دانم در این رابطه مشکل قانونی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: حتی در دیدار با رهبر معظم انقلاب گفتم که بعید می دانم در حوزه رونق تولید مشکل قانونی وجود داشته باشد حتی در بودجه ۹۳ تغییراتی برای حضور مردم در صحنه اقتصاد صورت گرفت بنابراین برای تحقق این موضوعات همه باید مصمم بوده و باید به یک فهم مشترک برسند.

لاریجانی با اشاره به نقش رسانه ها برای افزایش اعتماد مردم جهت سرمایه گذاری در اقتصاد کشور گفت: در این زمینه رهبر معظم انقلاب بسیار مصمم هستند و رئیس جمهور نیز در جلسه گذشته اعلام کرد که دولت اعتقاد دارد که سیاست های اقتصاد مقاومتی باید اجرا و محقق شود.

وی با بیان اینکه امروز مهمترین اولویت کشور توجه به تولید داخل است گفت: قطعا اقتصاد داخلی با حضور گسترده مردم در صحنه محقق می شود از طرفی دیگر خوشبختانه ظرفیت نیروی انسانی و قدرت متخصصان کشور بسیار بالا است و اگر در این زمینه سرمایه و زمینه ها ایجاد شود قطعا این نیروها در جای خود قرار می گیرند اما نخست باید برای تحقق این موضوع فضا آماده شده تا مردم به صحنه بیایند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه هم اکنون شاهد تورم نیروی انسانی در بخش دولتی و وزارتخانه‌ها هستیم یادآور شد: متأسفانه تمام درآمدهای کشور در شرایط کنونی باید خرج وزارتخانه ها شود از این رو می بینیم که حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات خرج امور جاری کشور شده و تنها ۱۰ هزار میلیارد تومان از درآمدها برای بخش های دیگر اختصاص داده می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون مهمترین مشکل کشور مقوله تولید است، گفت: متأسفانه با وجود درآمدها و منابع اعتباری به علت درست نبودن روش‌های حمایتی بخش تولید کشور ضربه دیده است از طرف دیگر بخش بانک‌ها در تحقق این موضوع بسیار پررنگ است از این رو بانک ها باید نظامات خود را برای حمایت از تولید تغییر دهند همچنین درباره معوقات بانکی باید بگویم که قطعا باید با متخلفان و افراد سوءاستفاده گر برخورد شود اما بخشی از بدهکاران بانکی را تولیدکنندگان تشکیل می دهند که دولت باید قطعا از این بخش حمایت لازم را انجام بدهند.

لاریجانی با اشاره به مشکلات کشاورزان و دامداران، گفت: خوشبختانه مجلس امسال حدود ۱۰ درصد از اعتبارات صندوق توسعه ملی را به کشاورزان اختصاص داده است تا این افراد بتوانند در جهت تولید کار کنند از طرفی دیگر قطعا بانک ها باید نظامات خود را تغییر داده و ادارات مختلف باید فضا را برای حمایت از تولید به وجود آورند.

وی با تأکید بر ظرفیت های بالای استان مازندران تصریح کرد: ظرفیت‌های این استان باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد از طرفی دیگر در این مناطق باید بر حمایت از صنایع تکمیلی توجه شود زیرا در صورت تحقق این موضوع چرخه کار کشاورزان اقتصادی می شود در غیر این صورت سود بخش کشاورزی جوابگوی این بخش نیست بنابراین استان مازندران باید به صنایع تکمیلی توجه کند همچنین مسئولان استانی باید از تفکرات و نظرات مردم و کارشناسان برای تدوین و اجرای طرح های استانی استفاده کنند و طرح ها نباید در اتاق های در بسته تدوین شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در سیاست گذاری‌ها باید نظر مردم اخذ شود، تصریح کرد: در شرایط کنونی مهمترین مسئله این است که فضای اقتصادی را برای شکوفایی بخش تولید ایجاد کنیم از این رو مسئولان باید با برنامه ریزی مناسب، اتخاذ تدابیر درست و استفاده از نظرات مردم اقدام کنند.

وی با بیان اینکه اگر گردنه کنونی اقتصاد و تولید را پشت سر بگذاریم دیگر کسی نمی تواند ایران را تهدید کند تصریح کرد: هم اکنون مقامات آمریکایی می گویند که ایران به خاطر تحریم‌ها به مذاکرات برگشته است که قطعا این ادعاها توهم است زیرا مشکل کشور تحریم نیست بلکه مدیریت صحنه است از این رو شاهد بودیم که در چند سال اخیر کشور به ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی دست یافت اما این منابع اعتباری به گونه ای مصرف شد که حتی بخش های تولیدی از آن بهره ای نبردند.

لاریجانی ادامه داد: ایران در مذاکرات هسته‌ای به دنبال این است که از حقوق خود دفاع کرده و آنها را حفظ کند و قطعا طرح ها و اظهارات مقامات غرب هیچ جایگاهی ندارد و ایران حاضر نیست که فناوری هسته ای را کنار بگذارد و قطعا این کشورها در جایگاه اظهارنظر درباره موضوعات داخلی ایران نیستند از این رو این کشورها با مطرح کردن اینگونه مطالب می خواهند تنها پرستیژ خود را حفظ کنند اما آنها در واقعیت قدرت کنترل بخش کوچکی هم ندارند.

نماینده مردم قم در مجلس نهم، افزود: امروز اگر کسی انقلابی است باید به تولید کشور توجه داشته باشند از طرف دیگر کشور اگر از نظر اقتصادی قدرتمند شوند به طور حتم در دیگر حوزه ها هم قدرتمند می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امیدوارم اقدامات و برنامه ها به گونه ای رقم بخورد که ما در دوره زندگی خودمان بگوییم که ایران را به جایگاهی رساندیم که هیچ کسی نمی تواند حرف درشتی به آن بزند.

رئیس مجلس در حاشیه مراسم بزرگداشت شهدای شیرگاه و سوادکوه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه توجه و حمایت از برنج ایرانی انتظار به حقی است، زیرا کشور از ظرفیت‌های بالایی در این حوزه برخوردار است، گفت: واردات برنج باید در حدی باشد که به تولید داخل لطمه نزند.

لاریجانی با اشاره به ظرفیت‌های استان مازندران در تولید برنج مرغوب و باکیفیت گفت: قطعاً توجه و حمایت از برنج ایرانی انتظار به حقی است، زیرا کشور از ظرفیت‌های بالایی در این حوزه برخوردار است.

نماینده مردم قم در مجلس با اعلام اینکه هم‌اکنون حدود ۲.۵ میلیون تن برنج در داخل کشور تولید می‌شود، افزود: در شرایط کنونی حدود ۳ میلیون تن برنج در کشور مصرف می‌شود که این آمار نشان‌دهنده این است که در صورت برنامه‌ریزی و حمایت مسئولان می‌توانیم در حوزه برنج به خودکفایی برسیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به واردات برنج از خارج کشور تصریح کرد: به طور حتم واردات برنج باید در حدی باشد که به تولید داخل لطمه نزند، از طرف دیگر در سبد کالا هم باید از برنج ایرانی استفاده شود و قطعاً این موضوع باید پیگیری شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز