خبرگزاری کار ایران

جلالی پیشنهاد کرد؛

بررسی راهکارهای تشکیل مجموعه مدیریت بحران کشور

asdasd
کد خبر : ۱۴۹۲۷۶

جلسه مدیریت بحران کشور با حضور کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و سیدمهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس برگزار شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه ایران هرساله در معرض حوادثو بلایای طبیعی مختلفی قرار دارد، گفت: مقابله با بحران بلایای طبیعی نیازمند کار کارشناسی و علمی است.

به گزارش ایلنا، جلسه مدیریت بحران کشور با حضور کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و سیدمهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس برگزار شد.

کاظم جلالی در این جلسه با بیان اینکه ایران هرساله در معرض حوادثو بلایای طبیعی مختلفی قرار دارد، گفت: موضوع مطالبه‌ای تحت عنوان مجموعه مدیریت بحران کشور باید مورد بررسی قرار گیرد که ازنظر قانونی چه کارهایی در این زمینه صورت گرفته و چه مبانی قانونی برای این کار می‌توان درنظر گرفت.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس مقابله با بحران بلایای طبیعی را نیازمند کار کارشناسی و علمی دانست و افزود: تشکیل مجموعه‌ای برای مقابله با بحران بلایای طبیعی یکی از مسائل پیش‌روی کمیسیون عمران مجلس است و با برنامه‌ریزی و تشکیل کارگروهی در این زمینه بهتراست تا کارها براساس کار جمعی به پیش برود.

وی با بیان اینکه طرح جامعی برای مقابله با بحران بلایای طبیعی کشور وجود ندارد، یادآور شد: آلودگی هوای شهرها این روزها در کنار بلایای طبیعی به بحران تبدیل شده است که باید برای رفع آن راهکاری عملی اندیشیده شود.

جلالی با اشاره به وجود شورای عالی مدیریت بحران کشور، توضیح داد: یکی از مشکلات این شورا این است که اعضای آن تنها به حضور نمایندگان خود بسنده می‌کنند.

عضو کمییسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تشکیل مجموعه‌ای جهت مدیریت بحران‌ را نیازمند بودجه مناسب و برنامه‌ریزی دقیق دانست و افزود: باید برای ایجاد مجموعه مدیریت بحران کشور مشکلاتی نظیر موانع قانونی و تامین بودجه رفع شود.

وی با بیان اینکه پوسته ایران در کمربند زلزله خیز جهان قرار دارد، ادامه داد: راهکار اولیه در زمینه مدیریت بحران کشور داشتن آمار دقیق است.

سیدمهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران در این جلسه ایران را از مناطق پرحادثه جهان از نظر بلایای طبیعی دانست و با تاکید بر لزوم ایجاد مجموعه‌ای برای مدیریت بحران بلایای طبیعی، یادآور شد: ۹۰ درصد سکونت‌گاه‌های کشور در معرض بلایای طبیعی قرار دارند که از این میزان ۷۰ درصد آنها با خطر بروز زلزله روبرو هستند.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه وقوع زلزله در کشور با هزینه‌های و ضررهای مادی و معنوی همراه است، تاکید کرد: به طور متوسط در ایران در هر ۱۰ سال یک حادثه طبیعی بسیار بزرگ و در هرسال یک حادثه طبیعی بزرگ رخ می‌دهد که باید برای مقابله با این مسائل فکری جدی اندیشیده شود.

وی ادامه داد: با وجود بروز بلایای طبیعی مختلف هیچ گاه در پیشگیری، امداد و نجات و بازسازی مناطق آسیب دیده از بلایای طبیعی، اقدام مناسبی را به کار نگرفته‌ایم.

هاشمی، توضیح داد: در کشورهایی که ۲۰ درصد ایران با بلایای طبیعی روبرو هستند وزارت مقابله با این بلایا تشکیل می‌شود و این وزارتخانه‌ها جهت ایجاد آمادگی با نیروهای مسلح خود هماهنگ هستند اما در ایران چنین نهادی به سازمان مدیریت بحران کشور محدود می‌شود.

وی با بیان اینکه در ایران امکان پیش بینی زلزله تا حدی وجود دارد، گفت: برای مدیریت بحران کشور بررسی دقیق و تصمیم‌گیری مناسبی صورت گیرد تا خسارت‌های پس از بروز بلایای طبیعی کاهش داده شود.

رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه باید تصمیم و راهکاری علمی و عملی برای مدیریت بحران در کشور انجام دهیم، افزود: ساختار و رویکردی برای کارآمد شدن نهاد‌ مدیریت بحران کشور باید مورد بررسی قرار بگیرد.

در پایان این جلسه به پیشنهاد کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس مقرر شد جهت تشکیل مجموعه‌ای برای بحران مدیریت کشور، کمیته‌ای از نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس، نماینده کمیسیون عمران مجلس، نماینده کمیسیون اجتماعی مجلس، نماینده دولت و نماینده مجموعه بخش خصوصی در حوزه مدیریت بحران تشکیل شود تا بتوان با خردجمعی در کوتاه‌ترین زمان ممکن در این زمینه تصمیم گیری شود.

گفتنی است در این جلسه معاونان، مدیران دفاتر و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس، مشاور کمیسیون عمران مجلس و نماینده بخش غیردولتی در حوزه مدیریت بحران نظرات و پیشنهادات خود را بیان کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز