خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

جهش تولید با مهارت آموزی محقق می‌شود/ مهارت گرایی جایگزین مدرک گرایی

asdasd
کد خبر : ۹۱۲۱۸۴

جهش نیروی کار و ارتقای مهارت فردی و جمعی در سطح جامعه پیش نیاز جهش تولید است .

به گزارش خبرگزاری ایلنا از ساری با نام گذاری سال 99 توسط مقام معظم رهبری به نام جهش تولید ، ایجاد نهضت مهارت آموزی در جهت حمایت گسترده از آموزش‌های مهارتی قطعا به محقق سازی شعار سال کمک شایانی خواهد کرد. از اینرو نقش مجموعه آموزش فنی و حرفه ای همانند سالهای اخیر در اجرای شعار سال پررنگ تر است، زیرا جهش تولید نیازمند نیروهای انسانی متخصص و ماهر است که در این راستا به کار گرفته شوند.

حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران در جلسه شورای مهارت که صبح امروز در استانداری مازندران برگزار شد،اظهار کرد: با توجه به نامگذاری سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری ؛از ابتدای سال نخست، جلسات متعدد با دستگاه های مختلف بویژه صنعت،معدن و تجارت،جهاد کشاورزی و گردشگری در جهت تحقق شعار سال بر اساس برنامه ها و محورهای اولویت دار استان برگزار کردیم و برنامه های تببین شده در شورای برنامه ریزی تثبیت و به دستگاه های اجرایی ابلاغ می شود.

 

تحقق جهش تولید با نیروهای انسانی توانمند میسر می شود

وی، وجود نیروهای انسانی ماهر،توانمند و آموزش دیده را در تحقق جهش تولید موثر دانست و افزود: در این راستا باید از همه ظرفیت های موجود فنی و حرفه ای برای آموزش رسمی و غیر رسمی استفاده کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران گفت: سازمان فنی و حرفه ای به دلیل آموزش های مهارتی و داشتن اساتید مجرب و توانمند میتواند در جهت آموزش نیروی انسانی ماهر کمک اثرگذاری داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از محورهای آموزش غیررسمی ظرفیت فنی و حرفه‌ای است زیرا از نظر امکانات و فضاهای آموزشی خوب ظرفیت‌های زیادی دارد،تاکید کرد که از همه ظرفیت مرکز آموزش فنی و حرفه ای برای تحقق مهارت آموزشی استفاده شود.

خیریانپور یادآور شد : در سال گذشته سهمیه کار در استان 1950 نفر بوده که با بهره گیری از همه ظرفیت ها و توانمندی های فنی و حرفه ای از این تعداد سهمیه 3 هزار و 449 نفر عملکرد بیش از سهمیه در نظر گرفته داشته باشیم .

وی ادامه داد: ضرورت دارد امسال هم بر اساس برنامه های مدون شورای مهارت روند کار ترسیم شود تا در تحقق این امر خطیر که مورد تاکید مقام معظم رهبری،رئیس جمهور و هیات دولت است ؛استفاده کنیم.

خیریانپور در تاکید سخنانش گفت: در سال جاری طبق برنامه‌های مدون شده، باید در دو برش دستگاهی و شهرستانی سهمیه استان را پیگیری کنیم و دستگاه‌های مرتبط طبق سهمیه اعلام شده فعالیت کنند.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی و تشکل های بخش خصوصی برای تحقق اهداف تعیین شده پیشگام باشند.

 سید حسین درویشی در ادامه این نشست با بیان اینکه  آموزش ارتقای خدمات محور تولید، مهارت آموزی دوگانه، آموزش تلفیقی، حضوری و الکترونیکی، کارآموزی دانشجویان و کاروزی فارغ التحصیلان را از جمله برنامه‌ها برای مهارت افزایی کارجویان عنوان کرد و گفت: با توجه به ابلاغ نهضت مهارت آموزی، فنی و حرفه‌ای نسبت به تشکیل شورای مهارت آموزی اقدام کرده است.

جهش تولید با توسعه مهارت آموزی در جامعه محقق می‌شود

وی با بیان اینکه تشکیل شورای مهارت حرکت جدیدی در کشور بوده و برگرفته از نظام جامع آموزشی فنی و حرفه‌ای مصوب مجلس است، گفت: جایگاه مهارت در کشور بسیارضعیف است و باید مهارت را به ارزش اجتماعی تبدیل کنیم و در این راستا نیازمند نهضتی هستیم که جایگاه مهارت را به یک فرهنگ عمومی مبدل کنیم.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران گفت: بنابراین اهمیت مهارت در شرایط تحریم اقتصادی و بحران اعتباری برای ما بسیار مهم است بویژه در سالی که بنام جهش تولید نامگذاری شد به طور حتم مهارت آموزی در جهت غنا بخشی و ارتقاء تولیدات و کیفیت داخلی و تولید بیشتر می تواند اثر گذار باشد.

تضمین بهره وری تولید با مهارت آموزی

وی افزود: باید کارهای ویژه ای را برای مهارت در استان ایجاد کنیم تا برای ما ارزش اقتصادی ایجاد کند و بپذیریم  مهارت می‌تواند بهره وری تولید را تضمین کند.بنابراین طبق اولویت استان، باید مهارت دریامحور، گردشگری محور، کشاورزمحور و صنعت محور را در پیش داشته باشیم.تا نگرش جدید در استان ایجاد شود.

درویشی با اشاره به تصویب منطقه آزاد در استان گفت: این منطقه می‌تواند نگرش و بازخورد جدید را براساس این سیاست در استان ایجاد کند و اگر انتظار داریم معضلات اجتماع ونرخ بیکاری کم شود؛معتقدیم که مهارت نقش مؤثری در زود بازدهی اشتغال کاهش نرخ بیکاری و ایجاد تحولات اجتماعی دارد.

وی در ادامه ایجاد مهارت برای افراد فاقد مهارت و جویای کار و مهارت افزایی را از رسالت مهم فنی و حرفه‌ای عنوان کرد و افزود: عمده ی این بخش از آموزش به شاغلین  به بنگاه های اقتصادی، واحدهای صنفی و صنعتی داده می شود.

درویشی سه رکن اصلی از رسالت سازمان فنی و حرفه ای کشور را گواهینامه حرفه ای ،سنجش مهارت،صلاحیت های حرفه ای برشمرد و افزود: اعتبار سازمان فنی و حرفه ای  به گواهی نامه ما و اعتبار گواهی نامه هم به بین المللی بودن است.

مهارت محوری مهمترین راه جهش تولید است

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران با بیان اینکه مهارت محوری مهمترین راه جهش تولید است، تاکید کرد که باید مهارت گرایی را جایگزین مدرک گرایی کنیم که این موضوع امروز به صورت آفت در سطح کشور و استان کاملا ملموس است.

وی به فعالیت 20 مرکز دولتی فعال و 3 مرکز واگذار شده ثابت در شهرستان ها اشاره کرد و دامنه فعالیت آموزشی این سازمان را در اردوگاه ها ،اصناف ،صنایع ، زنان سرپرست خانوار ، معتادان بهبود یافته و اقشار مختلف جامعه عنوان کرد.

درویشی شمار آموزشگاه های آزاد فعال را 750 آموزشگاه آزاد فعال اعلام کرد و گفت: سهم آموزش بخش دولتی 45 درصد و آموزش خصوصی 55 درصد است که ضرورت دارد تعداد آموزشگاه های آزاد و واگذاری بخش خصوصی باید افزایش یابد. از اینرو بایستی در جذب شرکای اجتماعی سلسله برنامه های مدون داشته باشیم

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز گفت: نیروی موثر نیرویی است که مهارت لازم و کافی را در زمینه محیط کاری خود داشته باشند و در این زمینه حوزه‌های مختلف تولید و بخش خصوصی استفاده لازم را جهت بهره وری داشته باشند.

مهارت آموزی بر اساس نیازهای بازار

اصغری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اعلام اینکه  40 هزار متقاضی در 46 مرکز کاریابی متقاضی شغل هستند، افزود:  باید با شناسایی نیاز بازار مهارت آموزی را به آن سمت سوق دهیم و فقط متقاضی محور نباشیم.

 در حال حاضر 20 مرکز،86 کارگاه و 861 آموزشگاه فنی و حرفه ای در استان مازندران فعالیت می کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز