خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی مازندران:

اعلام منطقه آزاد تجاری امیرآباد، کارشناسی‌شده است / افزایش 14 درصدی صادرات مازندران در چهار ماهه نخست

asdasd
کد خبر : ۶۵۶۹۲۱

رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: بر اساس رأی‌گیری و طبق نتیجه‌ی کارشناسی شده، بندر امیرآباد به عنوان اولین منطقه آزاد تجاری استان اعلام شد.

به گزارش ایلنا از ساری،عبدالله مهاجر صبح امروز در آیین تجلیل از خبرنگاران مازندران، با اشاره به تأکید استاندار مازندران مبنی بر دست‌یابی به صادرات سه‌هزار میلیارد دلاری استان تا سال 1400 در برنامه ششم، اظهار داشت : سقفی که استاندار در نظر گرفته است، قابل دست‌یافتن است زیرا گرچه در سال گذشته در استان 400 میلیون دلار صادرات در حوزه‌های مختلف صورت گرفت اما واقعیت صادرات استان این است که دست‌کم دو برابر این میزان بوده و بخشی از صادرات از گمرکات استان‌های دیگر صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه صادرات مازندران در چهار ماهه نخست سال 97 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از رشد 14 درصدی برخوردار بوده است، افزود: برای دست‌یابی به صادرات سه‌ میلیارد دلاری، لازم است حداکثر 20 درصد به نسبت سال گذشته افزایش صادرات داشته باشیم که در مدت چهار ماه گذشته 14 درصد آن محقق شده است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران اعلام کرد: در چهار ماهه نخست سال گذشته، 129 میلیون دلار صادرات از مرزهای استان صورت گرفت و در چهار ماه نخست امسال، 147میلیون دلار صادرات صورت گرفت که نسبت این دو با هم به همان رشد 14 درصدی می‌رسد.

وی میزان صادرات مازندران در سال 97 با توجه به تعداد گواهی‌مبدأ صادر شده کالاها برای صادرکننده‌ها را 225 میلیون دلار برشمرد که تمام خروجی آن از گمرکات استان نبوده و از گمرکات استان‌های دیگر نیز صورت گرفته است.

مهاجر بخش عمده این صادرات شامل یک سوم آن را مربوط به کشور عراق اعلام کرد و گفت: همچنین کشورهای عضو CIS، افغانستان، ایتالیا و عراق نیز کشورهای هدف صادرات مازندران بوده‌اند.

وی به میزان صادرات شرکت کاله در چهار ماه نخست سال اشاره کرد و گفت: ظرفیت صادرات آن با افت مواجه بوده هرچند میزان صادراتش هنوز قابل توجه است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران تأکید کرد که بسته پیشنهادی سه‌ میلیارد دلاری اتاق بازرگانی مازندران آماده است و در هفته‌های پیش‌رو رونمایی خواهد شد.

مهاجر به مشکلات حوزه ارز اشاره و گفت: اتفاقاتی که در حوزه ارز افتاد، مشکلات عدیده‌ای را در حوزه اقتصاد ایجاد کرد که در صادرات نیز به تبع آن تأثیر مثبت و منفی بر جا گذاشت.

وی ارز ثانویه‌ پیش‌بینی شده را دارای ایراداتی دانست و آن را نتیجه تصمیم‌گیری غیرکارشناسانه دولتمردان اقتصادی برشمرد و گفت: بخش خصوصی به صورت مکتوب به دولت اعلام کرد که راهی که در این زمینه انتخاب کرده است‌ درست نیست و ارز ثانویه انحرافاتی دارد.

مهاجر با اعلام اینکه بخش خصوصی معتقد است که ارز باید یک قیمت ثابت داشته باشد، تصریح کرد: نتوانستیم برای نقدینگی که در اختیار مردم است جاذبه ایجاد کنیم و نقدینگی سرگردان در اختیار مردم را به سمت تولید و کارهای مولد اقتصاد حرکت دهیم.

وی تأکید کرد: آن‌چه اقتصاد کشور را اذیت می‌کند، تحریم نیست بلکه بی‌تدبیری است.‌دولت و ملت باید هر دو تدبیر و مدیریت داشته باشند.

مهاجر با بیان اینکه در این شرایط دولت به صورت جدی در حال تلاش است، بخشی از مشکل موجود را مربوط به این دانست که تفکرهای مختلف در جامعه هر کدام خود را حاکم می‌دانند.

وی اعلام یک منطقه آزاد تجاری در مازندران را مشکل چندین ساله استان دانست که علی‌رغم وجود ظرفیت‌های اقتصادی، به دلیل عدم هم‌سویی نگاه‌ها، دیرتر از استان‌های دیگر به نتیجه رسیده است

مهاجر ادامه داد : در جلسه شورای برنامه‌ریزی نوشهر بر اساس رأی‌گیری و طبق نتیجه‌ی کارشناسی شده، بندر امیرآباد به عنوان اولین منطقه آزاد تجاری استان اعلام شد و نظر اتاق بازرگانی نیز بر این است که این انتخاب از آنجا که بر اساس ظرفیت بیشتر امیرآباد صورت گرفته، قابل قبول است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران تأکید کرد: کسانی که مانع این اتفاق می‌شوند باید پاسخگوی مردم باشند.

وی از میزبانی استان در هفته‌ آینده از استاندار و معاونان و نمایندگان بخش خصوصی استان ولگراد روسیه خبر داد و آن را عملیاتی شدن مقدماتی دانست که در نمایشگاه سال گذشته‌ی مازندران در آن استان دانست و بلاروس و قزاقستان را از کشورهای هدف استان مازندران برشمرد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز