خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور:

اقتصاد و تولید غیر نفتی ۴.۷ درصد رشد یافت /حدود 2.3 میلیون جمعیت هنوز بیکار هستند

asdasd
کد خبر : ۶۱۴۱۵۸

مهمترین مأموریت دولت بنا به دستور مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و عمل، تولید 4.7 درصد بدون نفت افزایش یافته است.

به گزارش  ایلنا از آمل،محمدباقر نوبخت شامگاه پنجشنبه در  شورای برنامه‌ریزی و توسعه مازندران، جلسات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با حضور مسئولان استانی و نمایندگان مجلس دستیابی به دو هدف سیاست‌های ملی به مسئولان محلی و منطقه‌ای و بیان و انعکاس گزارشات حاوی دستاوردها و چالش‌های این استان‌ها به ویژه سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد و گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور طبق قانون مسئولیت راهبری و توسعه کشور را دارد توسعه در کشور امکان‌ناپذیر است مگر اینکه هر یک از استان‌ها سهم و نقشی در جغرافیای منطقه خودشان برای توسعه این منطقه داشته باشند.

وی با بیان اینکه امروز در این جلسه مباحث ما پیرامون توسعه استان مازندران است تا موجب شود استاندار به نمایندگی از همه به انعکاس گزارشات این استان بپردازد، افزود: سازمان برنامه بودجه کشور در جریان برنامه‌های در دست استان بیان کردند و نمایندگان مجلس مصوب در لایجه مجلس کرده و به کمیسیون تلفیق بودجه ارائه دادند تا با زبان و مطالبه مردم بخوبی ایراد شود.

نوبخت با اشاره به بخش دوم هدف جلسات با حضور مسئولان ملی بر سیاست‌های عمومی کشور یادآور شد: براساس وجود اهدافی در سطح ملی استان مازندران باید سهم و نقش خود را از آن مجموعه برای سال 97 مطلع باشد با توجه به اینکه همه برنامه‌های سال 1397 در بودجه سال 1397 معین است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه بودجه بر طبق قانون محاسابات عمومی یک برنامه یک ساله دولت است که با حاوی پیش‌بینی منابع و سیاست‌ها و اهداف باید به آن دست پیدا کنیم، عنوان کرد: یکی از منابع بالغ بر 73 هزار میلیارد تومان است که نمایندگان مردم در مجلس آن را تأیید و تصویب کردند و سخنگوی کمیسیون تلفیق اطلاع‌رسانی کردند.

وی اضافه کرد: در سال 97 یک گام جلوتر برای تلفیق بودجه برداشته شد در حالی‌که در سال 96 دولت 320 هزار میلیارد تومان در اعتبارات هزینه‌ای و اعتبارات تملک‌دارایی و سرمایه‌ای عملکرد هزینه داشته و حدود 13 درصد نسبت به سال 95 افزایش داشتیم و از این رقم 42100 میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی از خزانه استفاده کرد.

نوبخت با اعلام اینکه برای طرح‌های عمرانی 1200 میلیارد تومان به‌عنوان حوادث دو ماده 10 و 12 به منظور مدیریت بحران به آن داده می‌شود، گفت: 6300 میلیارد تومان برای مهار آب‌های مرزی استفاده شد که البته در سال 96 بیش از 50 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی کشور سرمایه‌گذاری شد؛ در کنار این فعالیت از محل خزانه ملی نظام بانکی به کمک آمده و نظام بانکی بالغ بر 18 هزار میلیارد تومان برای 26 هزار بنگاه کوچک و متوسط بصورت تسهیلات اعطاء کرد که مسئول این تسهیلات به طرحهای عمرانی دولتی داده شد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه نزدیک به 5.1 درصد رشد سرمایه‌گذاری نسبت به سال 95 افزایش پیدا کرد و اقتصاد و تولید ما با اندازه 4.4 درصد با نفت و 4.7 درصد بدون نفت افزایش پیدا کرد، بیان کرد: مهمترین مأموریت دولت بنا به دستور مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و عمل، تولید 4.7 درصد بدون نفت افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در زمینه اشتغال نیز 836 هزار نفر که به جمعیت فعالان کشورن آماده به کار بودند 819 هزار نفر مشغول به کار شدند و 17 هزار نفر کار پیدا نکرده و به جمعیت بیکار اضافه شدند اگرچه با اشتغال 819 هزار نفر 12 درصد از آمار بیکاری تقلیل یافت.

نوبخت با اشاره به اینکه در امر تولید و اشتغال نیز حدود 2.3 میلیون جمعیت هنوز بیکار هستند که بالطبع سال 97 باید تکمیل شود، مطرح کرد: در بخش تسهیلات بانکی در بودجه سال 97 با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی رقم 18 هزار میلیارد تومان سال 96 به 73 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش یافت تا مشکل بیکاری با شتاب بیشتری رفع شود.

وی با تاکید بر اینکه از رقم 73400 میلیارد تومان سهم استان مازندران چقدر است و نمایندگان موظف به سهم‌بری استان خود هستند اگر چه ما موظف به اطلاع‌رسانی هستیم، اظهار داشت: نمایندگان مازندران بسیار فعال از نمایندگان مؤثر در مجلس هستند که با دست در دست قرار دادن مدیران استانی به دنبال سهم‌بری بودجه گام بردارند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به بیکاری 133 هزار نفری جویای کار در مازندران بیان کرد: تا پایان سال یک بار دیگر به این استان می‌آیم تا برای 133 هزار نفر رقابتی که هست مشاهده شود چه تعداد اشتغال یافتند اگر چه مدیران استانی باید تلاش کنند تا نرخ بیکاری را کاهش دهند.

وی احداث سد هراز با ظرفیت 650 مترمکعب را یکی از پروژه‌های بسیار مهم و به عنوان بزرگترین سد مخزنی مازندران مطرح و عنوان کرد: این سد بخشی از آب شرب و آب کشاورزی را تأمین می‌کند که باید بر سرعت آن افزوده شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز