خبرگزاری کار ایران

سرپرست گروه عاشیقلار میشوی آذربایجان:

جشنواره ها محل پیوند بین هنرمندان است

asdasd
کد خبر : ۵۶۴۲۱۴

سرپرست گروه عاشیقلار میشوی آذربایجان گفت:اگر در جشنواره ها مردم را با موسیقی نواحی آشنا نکنیم، دیری نمی پاید که می بینیم در موسیقی کاملاً غربی شده ایم.

به گزارش ایلنا از ساری ، گروه موسیقی «عاشیقلار میشو» گروهی آذربایجانی است و به موسیقی نقل و روایت بر اساس تقویم مذهبی منطقه آذربایجان می پردازد. این گروه به سرپرستی «احد ملکی»، یکی از پژوهشگران موسیقی نواحی ایران در دومین جشنواره موسیقی بومی لیلم به اجرای برنامه می پردازند.

نوازندگان گروه عاشقیلار میشو سازهایی چون قوشاناقارا، ناقارا، بالابان و قوپوز می‌نوازند و تعدادی از هنرمندان اجراکننده‌های حرکات آئینی این گروه هستند. 

سرپرست این گروه در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه گروه «عاشیقلار میشو» را از سال 1378 تشکیل دادم، گفت: در جشنواره مختلف ملی و بین المللی شرکت کردیم و خوشبختانه حائز رتبه های برتر شدیم.

وی برگزاری جشنواره موسیقی نواحی را نقطه قوت برای برقراری ارتباط اقوام مختلف عنوان کرد و گفت: جشنواره های رقابتی نیز یک حسن بزرگ دارند و آن اینکه جوانترها می آیند و استعدادهای خودشان را نشان می دهند.

ملکی از موسیقی نواحی را گنجی که دارد زیر خاک مدفون می شود دانست و افزود: اگر پیشکسوتان رشته های مختلف موسیقی قومی و نواحی سرشان را بگذارند زمین، این هنر ارزشمند از میان می رود.

وی با بیان اینکه ما هر چه در موسیقی داریم از موسیقی نواحی است، اظهار داشت: جشنواره ها محل پیوند بین هنرمندان است. محلی که می خواهند نگذارند موسیقی قومی از بین برود.

سرپرست گروه عاشیقلار میشو افزود: اگر به جوان ها آموزش ندهیم، اگر در جشنواره ها مردم را با موسیقی نواحی آشنا نکنیم، دیری نمی پاید که می بینیم در موسیقی کاملاً غربی شده ایم.

وی به کاربرد ساز و آواز عاشیقی اشاره کرد و گفت: آذری ها از این موسیقی در مجالس شادی و جشن‌های مردمی استفاده می کنند که هنوز هم بین بسیاری از آذربایجانی ها، مراسم عروسی با حضور عاشیق‌ها برپا می‌شود.

وی تأکید کرد: ادبیات و موسیقی عاشیقی بخش قابل توجهی از فرهنگ عامه‌ی کشورمان ایران است که در سال‌های بعد از انقلاب از شکوفایی خوبی بهره‌مند شده است.

ملکی گفت: امروز وظیفه هنرمندان و مسوولان فرهنگی است که برای به روز کردن موسیقی نواحی کشورمان و اجرای مستمر از گونه های مختلف موسیقی تلاش کنند.

عاشیق محمد شیروانلی، نوازنده قوپوز و خواننده، عاشیق احد ملکی علیشاه، نوازنده قوپوز و خواننده، باقر حیدری، نوازنده بالابان و تاریوردی حیدری،نوازنده  قاوال این گروه هستند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز