خبرگزاری کار ایران

رئیس شبکه فرآهم آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت و درمان:

فرهنگ سازی برای اهدای عضو در جامعه ضرورت دارد

asdasd
کد خبر : ۳۶۸۰۰۳

استان مازندران سال گذشته 19 اهدای عضوداشت که در کشور رتبه 29 را دارد که نسبت به سال های گذشته کاهش داشته است بنابراین می طلبد زمینه اهدای عضو در استان با همکاری مسئولان فرهنگ سازی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری، کتایون نجفی زاده در جلسه کارگروه آموزش تخصصی(هماهنگ کنندگان) اهدای عضو بیماران مغزی که در سالن قلم دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد ، اظهار داشت: با فرهنگ سازی می توان زمینه اهدای عضو رابرای بیماران نیازمند به پیوند فراهم کرد.
 
رئیس شبکه فرآهم آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت و درمان افزود:اهدای عضو در اکثر کشورهای دنیا بر حسب تعداد در میلیون محاسبه می شود و همچنین در اکثر کشورها 10 تا 20 اهدای عضو به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت است و این آمارها در ایران با جمعیت 70 میلیون نفر آمار رضایت به اهدای عضو 5 درصد است که بسیار پایین است.
 
وی ادامه داد: با شرایط موجود در کشور تعداد سالانه اهدای عضو حدود 120 نفر است  که می طلبد تا همه مسئولان کشوری و استانی در ترویج فرهنگ اهدای عضو سهیم باشند.
 
نجفی زاده ، گفت: اگر اطلاعات و آگاهی کافی و درست به مردم رسانده شود به مردمی که حتی نمی توانند درد هموطنانشان را ببیند به طور حتم آمار اهدای عضو و پیوند اعضا در کشور به حدی خواهد رسید که هیچ بیمار نیازمند پیوند در لیست انتظار پیوند از دنیا نخواهد رفت.
 
وی ، افزود: یکی از شاخص های پیشرفتگی علمی هر کشور، پدیده اهدای عضو و پیوند اعضا در آن است که فرهنگ آن می تواند با هنر هنرمندان، رسانه ها به نحو صحیح به جامعه منتقل شود زیرا آنها می توانند نقش بسیار بسیار ارزنده ای در فرهنگسازی داشته باشند.
 
وی با بیان برای اهدای اعضا از افراد مرگ مغزی، رضایت خانواده ضروری است، عنوان کرد: برای اینکه خانواده ها بتوانند در شرایط سخت بروز مرگ مغزی عزیزانشان بهترین تصمیم رابگیرند لازم است تا آنها اطلاعات کافی در مورد مرگ مغزی و اهدای عضو را داشته باشند
 
وی افزود: سال گذشته در کشور 808 نفر اهدای عضو شدند که از این میزان 16 مورد پیوند ریه بود .
 
رئیس شبکه فرآهم آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت و درمان ، گفت: 25 هزار نفر از بیماران نیازمند به عضو پیوندی در کشور وجود دارد بنابراین یکی از ضروریات جامعه فرهنگسازی در زمینه مرگ مغزی و اهدای اعضاء به منظور نجات بیماران نیازمند پیوند اعضاء است.
 
وی ادامه داد: استان مازندران سال گذشته 19 اهدای عضوداشت که در کشور رتبه 29 را دارد که نسبت به سال های گذشته کاهش داشته است بنابراین می طلبد زمینه اهدای عضو در استان با همکاری مسئولان فرهنگ سازی شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز