خبرگزاری کار ایران

در جلسه علنی شورای شهر ساری تاکید شد

بافت تاریخی ساری احیاء وثبت یونسکو شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۳۵۶۲

احیای بافت تاریخی شهر ساری با هدف هم‌افزایی گردشگری پایدار شهری از موضوعات مهم در بیست و هشتمین جلسه شورای شهر ساری مورد بررسی و تاکید قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، اعضای شورای اسلامی شهر ساری روز سه‌شنبه بیست و هشتمین جلسه خود در اردیبهشت ماه و ماه مبارک رمضان را در حالی آغاز کردند که سردار محمد باقرزاده فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح مهمان این جلسه شد.

 جلسه شورای شهر با سخنان پرویز شعبانی که ریاست شورای اسلامی را برعهده دارد، آغاز شد.

وی در سخنان خود به کارایی سپاه در بحث سازندگی اشاره کرد و گفت: نیروگاه زباله‌سوز از مهم‌ترین پروژه‌های زیست محیطی در مرکز استان است که ساخت بخشی از این پروژه به بسیج سازندگی سپاه کربلای مازندران واگذار شد تا در آینده‌ای نزدیک شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

شعبانی خدمت رسانی به شهروندان را مهم دانست و افزود: ضرورت افزایش امید در جامعه به عنوان یکی از مقوله‌های اساسی پیشرفت و توسعه بر کسی پوشیده نیست بطوریکه مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید ویژه دارند.

رئیس شورای اسلامی شهر ساری گفت: رویکرد شورا و شهرداری محرومیت‌زدایی و ایجاد عدالت شهری است و در این مسیر رفع مشکل مناطق محروم این شهر به صورت ویژه پیگیری می‌شود کما اینکه سپاه در این حوزه اقدامات خوبی انجام داده است؛ انتظار می رود در این بخش نیز ورود پیدا کند.

شعبانی همچنین به موضوع روز قدس پرداخت و این روز را روز تبلور مقاومت در جهان اسلام و جهان بشریت خواند و گفت: چند سالی بود که به علت شیوع کرونا راه پیمایی قدس برگزار نمی شد اما امسال این امکان فراهم شده است که این راهپیمایی را در روز جمعه برگزار کنیم.

در ادامه سردار باقرزاده با تاکید بر اینکه خدمت به خلق عبادت است و باید در رفع نیازهای شهروندان تلاش بیشتری کرد به آخرین وضعیت مسجد جامع ساری پس از بهسازی اشاره کرد و گفت: پس از حادثه تلخی که برای مسجد جامع ساری رقم خورد، اقدامات خوبی برای بازسازی انجام شد؛ اما هنوز بخش پایانی پروژه بازسازی مسجد یعنی بهره‌برداری از سیستم سرمایش مانده که اتفاقا بسیار مهم است. سیستم گرما و سرما که برای مسجد پیش‌بینی شد اصولی و فنی است؛ اما هنوز به بهره‌برداری نرسید.

وی ادامه داد: دستگاه‌ها و تجهیزات لازم خریداری شد و همه چیز آماده است؛ اما زمینی لازم است که این تجهیزات در آن نصب شود. تلاش دوستان هم برای در اختیار گرفتن قطعه زمینی از مدرسه امامیه به نتیجه نرسید. با این که شهرداری حاضر بود بهسازی مدرسه امامیه را انجام دهد، اما متولیان این مدرسه برای واگذاری زمین مد نظر موافقت نکردند.

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح افزود: در روزهای اخیر بررسی‌هایی انجام دادیم و دیدیم فضایی در مالکیت اداره اوقاف در فاصله پنجاه متری مسجد وجود دارد که زمانی آب‌انبار بود و اکنون پارکینگ است. به نظر می‌رسد می‌توان در این زمین تجهیزات را نصب کرد و با کانال‌کشی پروژه بهسازی را به پایان رساند.

باقرزاده تاکید کرد که مسجد به عنوان مرکز مذهبی و فرهنگی جز مبلمان شهری محسوب می شود و مسجد جامع ساری نیز جز نگین این شهر است؛ اگر این فضا را از دست دهیم خسارت می بینیم.

وی گفت: ساری دست‌کم در دو سوم از طول تاریخ شکل‌گیری تبرستان بزرگ مرکز تبرستان بود. به همین دلیل ظرفیت‌های لازم را دارد که به عنوان شهری فرهنگی با پیشینه تاریخی و میراثی بتوان آن را معرفی کرد.

سردار باقرزاده افزود: اگر بخواهیم تاریخ تشیع را در کشور و دنیا بررسی کنیم بخش قابل توجهی در مازندران است. وجود 1361 امامزاده در مازندران که 50 نفر از آنها عالم و چهره شاخص علمی زمان خود بودند موید این ادعا است.

وی ادامه داد: نیاز است به مبانی معماری و شهرسازی در ساری با تکیه بر هویت فرهنگی و معماری بومی توجه شود؛ در حوزه معماری و شهرسازی این نکته اهمیت دارد که از منظر انسان به معماری توجه شود. معماری سبک زندگی را هم شامل می‌شود. متاسفانه معماری کشور ما به دلایل مختلف دستخوش تغییر شد و این موضوع در مازندران و ساری بسیار پررنگ به چشم می‌آید.

باقرزاده گفت: اکنون ساری دچار اغتشاش بصری است که در آشفتگی فضای شهر به طور مستقیم دخیل است. انتظار می‌رود که مدیریت شهری در ساری همراه با میراث فرهنگی به یک برنامه جامع برای شهرسازی طی ۲۰ سال آینده برسند تا به مرور شاهد هدایت کردن معماری و شهرسازی در ساری به سمت شهرسازی هدفمند و اصولی باشیم.

وی بازسازی پادگان قدیم ساری و اجرای بوستان ولایت یا پروژه میدان ابن‌شهرآشوب را از نمونه‌های مناسب در این زمینه یاد کرد که می تواند تداوم باشد و البته می توان از تجربه موفق دیگر کشورهای دنیا در این خصوص بهره مند شد.

باقرزاده گفت: اگر بتوانیم بخش‌هایی از ساری را با در نظر گرفتن همه نیازها و شرایط مربوط به شهروندان، ساکنان و مسافران احیا کنیم می‌توانیم بهره‌وری مناسبی از همین ظرفیت تاریخی ساری داشته باشیم. این اتفاق می‌تواند با یک ریل‌گذاری ۲۰ ساله و در شیبی ملایم رقم بخورد. مشروط بر این که مسئولان شهر بخواهند چنین گامی بردارند.

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح افزود: با احیاء چند محله تاریخی ساری و خیابان‌های مرکزی مانند انقلاب و جمهوری و برخی نقاط دیگر، شهر وارد فاز گردشگرپذیری می‌شود و می‌توانیم شاهد اشتغال‌زایی متکی بر گردشگری باشیم. ضمن این که به مرور سایر شهرهای استان نیز از این الگو پیروی می‌کنند و معماری و شهرسازی در استان متحول می‌شود.

باقرزاده ادامه داد: برای تحقق این اهداف لازم است که میراث فرهنگی، شهرداری و اداره کل اوقاف و امور خیریه هماهنگ باشند تا کار به سامان برسد. من هم این آمادگی را دارم که برای رایزنی با شرکت بازآفرینی شهری ایران و وزارت راه و شهرسازی در حد توان همکاری ‌کنم تا برای تبدیل شدن خانه‌های تاریخی شهر ساری به جاذبه‌های فعال گردشگری مازندران گام‌های لازم برداشته شود. البته همه این اقدامات مستلزم همکاری و پیگیری شورای شهر و شهرداری ساری است.

دیگر اعضای شورای شهر ساری با صحه گذاشتن بر موضوع اهیای بافت کهن به اقدامات اشاره شده در این زمینه اشاره کردند و اظهار داشتند که موضوع در شرکت بازآفرینی شهری کشور مطرح شد انتظار داریم که سردار بافرزاده در تحقق این مهم یاریگر شورای شهرو شهرداری ساری باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز