خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد:

اعتبارات مهندسی رودخانه در لرستان بسیار ناکافی است

asdasd
کد خبر : ۷۸۸۳۶۳

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در جمع خبرنگاران گفت: اعتبارات مهندسی رودخانه در لرستان بسیار ناکافی است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا لرستان، رضا میرزایی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در سیل ۱۲ فروردین‌ماه سال جاری به علت دبی بی‌سابقه و حجم بالای سیلاب رودخانه کشکان، در بسیاری از نقاط هندسه رودخانه تغییر پیدا کرده و تعدادی از روستاها یا به‌ کلی شسته، محو و یا بخش زیادی از روستاها تخریب شده و مابقی آنها که در بستر و حریم ۲۵ سال قرار نمی‌گیرند به علت تغییر مسیر رودخانه با یک بارش معمولی و نرمال غرقاب خواهند شد.

وی ادامه داد: روستاهایی که در سیل اخیر به علت دوره بازگشت بالا (بیش از ۵۰۰ ساله) غرقاب شدند، ولی در بستر و حریم ۲۵ ساله قرار ندارند و در حال حاضر درجاسازی می‌شوند به‌هیچ‌وجه ایمن نیستند زیرا سازه‌های حفاظتی آنها از بین رفته و با وقوع یک سیلاب با دوره بازگشت حتی ۱۰ سال غرقاب خواهند شد.

این مسئول اضافه کرد: لازم است این روستاها قبل از شروع بارندگی‌ها و وقوع هرگونه سیلابی، ساماندهی و ایمن‌سازی شوند.

میرزایی یادآور شد: اعتباراتی که جهت ساماندهی، لایروبی و اصلاح مسیر رودخانه‌ها به شرکت آب منطقه‌ای لرستان اختصاص داده شده، معادل ۴۵ میلیارد تومان است که در مقابل این همه خسارات به رودخانه‌های استان، بسیار اندک است و با آن تنها ۲ یا ۳ نقطه را می‌توان ساماندهی کرد.

وی بیان کرد: جهت ساماندهی حدود ۴۰ نقطه اضطراری از رودخانه کشکان در محدوده شهرستان‌های پل‌دختر، چگنی و خرم‌آباد به حداقل ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

میرزایی تصریح کرد: اگر قبل از شروع بارندگی‌ها، طرح‌های مهندسی رودخانه کشکان در شهرستان‌های پل‌دختر و معمولان، چگنی و خرم‌آباد تأمین اعتبار و اجرا نشود، در صورت وقوع سیلاب‌های با دوره بازگشت کمتر از ۲۵ ساله در این نقاط هم تلفات جانی و هم خسارت مالی زیادی خواهیم داشت.

 

انتهای پیام/
حسام شفیعی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز