خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

لرستانی‌ها همچنان چشم انتظار آسمان آبی هستند

امروز نیز پس از طی چند روز متوالی کیفیت هوای لرستان در وضعیت ناسالم قرار دارد و لرستانی‌ها همچنان چشم انتظار آسمان آبی هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد،  طی چند روز گذشته آلوگی هوای استان لرستان در برخی از شهرها تا 30 برابر حد مجاز افزایش یافته بود و با توجه به این موضوع، موج آلودگی در لرستان همچنان ادامه دارد و آسمان شهرستان‎های استان هم اکنون غبارآلود و آلوده است.

در پی تداوم هجوم ریزگردها و گرد و غبار به خاک لرستان آسمان شهرهای لرستان در غبار فرو رفته و این آلودگی دو روز قبل به بالاترین میزان خود رسیده بود، روز گذشته مشکل خاصی در رابطه با آلودگی نداشتیم اما امروز کیفیت هوای استان ناسالم بوده و در بعضی نقاط به دو برابر و بیشتر می‎رسد.

این آلودگی سبب کاهش دید تا شعاع 800 متری در شهرستان بروجرد، لغو پرواز خرم آباد به مشهد مقدس، آلودگی شدید هوای شهرستان پلدخترشده و مشکلاتی را برای مردم لرستان از جمله بیماران تنفسی و قلبی، کودکان و نوزادان و.. به وجود آورده است.

بر اساس آمار ایستگاه‎های هواشناسی استان امروز و فردا این آلودگی‎ها ادامه خواهند داشت لذا به تمام افراد توصیه می‎شود از ترددهای بی‎مورد در هوای آزاد جداً خودداری و در صورت امکان از ماسک‎های استاندارد استفاده کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خرم آباد در این خصوص گفت: امروز نیز کیفیت هوای لرستان در وضعیت ناسالم قرار دارد و در حال حاضر میزان ذرات ریز ودرشت آلاینده هوای استان به ترتیب 64 و 166 میکروگرم بر متر مکعب است .

مهرداد فتحی بیرانوند با بیان اینکه هم اکنون میزان آلودگی هوای استان یک برابر حد مجاز است، افزود:  استاندارد غلظت ذرات ریز (2.5 میکرون) و درشت (10 میکرون) به ترتیب 35 و 150 میکروگرم بر مترمکعب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: با احتساب امروز در سال جاری بیست وپنج روز است که آلاینده ها هوای استان را ناسالم کرده اند.

طی بیش از یک دهه اخیر ریزگردها پای ثابت روزهای بهار و تابستان نیمه غربی ایران بوده است، جایی که سال‌هاست با خسارات ناشی از پدیده گردوغبار دست‌وپنجه نرم می‌کند و اما این آلودگی هوا علاوه بر مشکلات تنفسی سبب تخریب زیست محیط از جمله زوال بلوط و آسیب بر حوزه کشاورزی و... شده است که در این راستا می طلبد با نگاه جدی تری از سوی مسئولان پیگیری و جهت رفع و یا کاهش حداقلی آن راهبرد ارائه شود.

گزارش از سجاد آریان پور

کد خبر : ۳۸۲۷۶۶