خبرگزاری کار ایران

طرح تبادل الکترونیکی اطلاعات تجاری کشورهای عضو اکو به زودی اجرایی می شود

asdasd
کد خبر : ۵۵۹۰۸۶

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و رییس کل گمرک ایران، اجرای طرح تبادل الکترونیکی اطلاعات مربوط به واردات و صادرات کالا در میان کشورهای عضو اکو را از موضوعات بررسی شده در نشست اسلام آباد رئیسان گمرک عضو اکو عنوان کرد و افزود:این طرح به زودی از سوی همه کشورها اجرایی می شود.

به گزارش ایلنا؛ فرود عسگری در حاشیه برگزاری هشتمین اجلاس منطقه ای رئیسان گمرک سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) در اسلام آباد پاکستان گفت: ایران و جمهوری آذربایجان هم اکنون در حال اجرای طرح تبادل الکترونیکی اطلاعات مربوط به واردات و صادرات کالا بوده و ترکیه و افغانستان نیز در حال اجرای آزمایشی آن هستند.

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و رییس کل گمرک ایران تصریح کرد: اجرای این توافق نامه ها به کشورهای عضو کمک می کند تا در خصوص ترخیص کالا و جلوگیری از معطلی بی مورد کالا در انبار پیش از ترخیص اقدام کرد.

وی با تشریح اقدامات ایران طی سال جاری در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر نیز گفت: طی 9 ماه گذشته ایران در بین کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه، رتبه نخست کشف قاچاق و کنترل تجارت غیرقانونی را کسب کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش موسسه مطالعات منطقه ای آسیا و اقیانوس آرام، ایران طی سال جاری 288 مورد کشف در بحث مبارزه با قاچاق مواد مخدر داشته است.

عسگری در بخش دیگری از سخنانش با تشریح دیگر جزییات این اجلاس، یکی از اهداف اصلی این نشست را امضای توافق نامه برای کمک متقابل در امور گمرکی بین کشورهای عضو اکو خواند و گفت: این مهم، امروز اجرایی می شود.

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و رییس کل گمرک ایران همچنین با تشریح همکاری های منطقه ای ایران و دیگر کشورهای عضو تصریح کرد: ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان به عنوان کشورهای عضو اکو، با موفقیت در خصوص مبارزه با تجارت غیرقانونی، به ویژه قاچاق مواد مخدر اقدام می کنند.

عسگری خاطرنشان کرد:با کنترل تجارت غیرقانونی، می توانیم همکاری تجاری بهتری بین دولت های عضو اکو داشته باشیم.

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران همچنین از ترانزیت کالا به عنوان دیگر موضوع بررسی شده در این نشست یاد کرد و افزود: در این نشست در خصوص افزایش همکاری اعضا برای افزایش درآمدها از ترانزیت کالا تبادل نظر شد.

عسگری همچنین در خصوص اقدامات انجام شده برای آسان شدن تجارت ایران و پاکستان نیز یاد آور شد: دو کشور برای رفع مشکلات تجارت، نشست هایی با موضوع گمرک تشکیل داده اند و در حال بهره گیری از فناوری جدید در گمرکات مرزی برای آسان شدن تجارت دو جانبه هستند.

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و رییس کل گمرک ایران در پایان سخنانش گفت:در هشتمین اجلاس منطقه ای روسای گمرک اعضای اکو در خصوص راه های تقویت همکاری های گمرکی در منطقه اکو تبادل نظر شد.

این مسئول ایرانی عضو ' اکو' همچنین با بیان اینکه در این اجلاس، جمهوری اسلامی ایران در خصوص آموزش اعضای (اکو) اقدام می کند، افزود: توسعه برنامه های آموزشی منطقه‌ای در دستور قرار گرفته و به زودی نیز همایشی در تهران برای تبادل تجربیات و آموزش اعضای اکو برگزار می شود.

بر اساس این گزارش، سازمان همکاری اقتصادی (اکو) یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۳ (۱۹۶۴) نخستین بار این سازمان را پایه‌ریزی کردند.

این سازمان در ابتدا با نام «آر سی دی» - که نام اختصاری سازمان همکاری عمران منطقهای - است، آغاز به کار کرد. پس از انقلاب ایران (۱۳۵۷) در ایران، کار سازمان با وقفه مواجه شد و در سال ۱۳۶۴ با نام «اکو» حیات خود را از سر گرفت.

پس از فروپاشی شوروی، در سال ۱۳۷۲ کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند.

این سازمان هم‌اکنون با ده عضو، حدود ۳۳۰ میلیون تن جمعیت، امکاناتی نظیر نفت، گاز و صنعت در اختیار دارد.

طبق اساسنامه این سازمان، اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو تلاش می‌کند؛ و برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد. از دیگر اهداف اکو، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در این ده کشور است.

این سازمان همچنین برای سرعت بخشی برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات فعالیت می‌کند و زبان رسمی اکو انگلیسی است و مقر اصلی آن، شهر تهران در ایران است.

به مناسبت پیوستن افغانستان و کشورهای قفقاز و آسیای میانه از جمله ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و آذربایجان به سازمان اکو و افزایش اعضای این سازمان از ۳ کشور، ایران، پاکستان و ترکیه به ۱۰ کشور، روز هفتم آذر ۱۳۷۱، به عنوان روز اکو نامگذاری شد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز