خبرگزاری کار ایران

وظایف جدید گمرک با توسعه مناطق آزاد بازارچه ها و مشکلات کوله بران

asdasd
کد خبر : ۴۵۷۵۴۴

مراسم تودیع و معارفه مدیران دفاتر صادرات و واردات گمرک ایران با حضور معاون فنی و امور گمرکی و تنی چند از مدیران ستادی برگزار شد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی گمرک ایران ، فرودعسگری معاون فنی و امور گمرکی  در این مراسم با اشاره به دشواری کار در گمرک گفت: گمرک سازمانی حساس، پیچیده و با کارکردهای مختلف است. زمانی در 70 گمرک کشور حجم عملیات تجارت خارجی زیر 10 میلیارد دلار در سال بود و ما فقط یک منطقه ویژه اقتصادی سیرجان را داشتیم، اما الان حدود 65 منطقه مصوب داریم که نزدیک به 22 منطقه آن تجاری است. اینها باعث شده تا وظایف گمرک اضافه شود، ضمن اینکه حجم تجارت خارجی ایران به بیش از 100 میلیارد دلار در سال افزایش یافته است. در حالی که تجهیزات آن زیاد توسعه پیدا نکرده است.

وی افزود: در منطقه آزاد ارس حدود 32 هزار هکتار عملیاتی شده که گمرک باید در درب‌های مختلف آن مستقر شود و خدمات گمرکی ارائه دهد. مسئولان منطقه آزاد اروند هم از گمرک توقع و انتظار دارند که در گیت‌های آن مستقر شود. همه اینها یکسری تقاضا و کارهای جدید است که کار گمرکات را چه در ستاد و چه در بخش اجرا پیچیده و سخت می‌کند.

وی با اشاره به مشکلات بازارچه‌ها و کوله‌بران اظهارداشت: این بخش‌ها هم به حوزه گمرک خصوصاً بخش فنی وارد شده و وظایف را پیچیده‌تر کرده است.

عسگری در ادامه گفت: در مورد مرزنشینی هم وضعیت به همین شکل است و گمرک با سه چهار تا دستورالعمل مختلف روبه‌رو است. از سوی دیگر گمرک در فرودگاه‌ها، دوایر امانات پستی، بنادر و ته‌لنجی هم باید حضور داشته باشد که اینها واقعاً گمرک در تحت فشار قرار می‌دهند. ما با حجم بالای تقاضاها روبه‌رو هستیم و دولت هم انتظار دارد با کمترین زمان و هزینه کالاها را ترخیص و درآمدها را محقق کنیم. همه اینها باعث ایجاد استرس، فشار و تنیدگی فکر برای کارکنان گمرک می‌شود.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اظهارداشت: همکاران ما در اقصی نقاط کشور در بدترین جاها کار می‌کنند و در اکثر استان‌ها سه چهار تا گمرک وجود دارد که مدیریت کردن بر آنها با توجه به بحث بودجه کار سختی است. خوشبختانه با پیاده‌سازی سامانه جامع گمرکی کار ما از حیث اطلاعات آمار آسان‌تر شده است.

فرود عسگری با اشاره به اینکه دفاتر واردات و صادرات گمرک جزو ادارات پیشرو هستند، عبدالرضا غلامی، مدیرکل قبلی دفتر صادرات را از مدیران بسیار خوب و منظم خواند و اقدامات وی در زمینه اصلاح تعرفه‌ها (هنگام تصدی وی بر دفتر تعیین تعرفه) را مثبت ارزیابی کرد.

وی تأکید کرد: آقای غلامی با نیت خالص و با تلاش و نظم سیستماتیک در دفتر صادرات نشاط و امید ایجاد کردند که امیدواریم آقای شامانی این راه را ادامه دهند و مسائل باقی مانده را به نتیجه برسانند. ما از زحمات آقای غلامی صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم از دانش و تجربه ایشان در بحث تعرفه استفاده کنیم.

معاون فنی و امور گمرکی همچنین گفت: مرکز واردات یکی از دفاتری است که کار آن پیچیدگی خاص دارد و ما از زحمات آقای شامانی در انجام وظایف محوله تشکر می‌کنیم. انشاءالله ایشان در دفتر صادرات هم منشأ خدمات خوبی باشند و انتظار می‌رود همان روندی را که آقای غلامی داشتند و نشست‌هایی با تشکل‌های صادراتی و اتحادیه‌ها برگزار می‌کردند به قوت خود و با شدت بیشتری ادامه دهند.

معاون فنی و امور گمرکی افزود: آقای معقولی هم بیش از یک دهه در سمت معاونت مرکز واردات زحمت کشیدند. ایشان یک عضو فعال مسلط به قوانین و مقررات هستند و انشاءالله در مزکر واردات موفق باشند.

شایان ذکر است که با صدور احکام جداگانه از سوی دکتر مسعود کرباسیان، علی‌اکبر شامانی به سرپرستی دفتر صادرات و علی معقولی به سرپرستی مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه منصوب شدند.

همچنین طی حکمی از سوی رئیس کل گمرک عبدالرضا غلامی نیز به عنوان عضو کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی منصوب شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز