خبرگزاری کار ایران

لاریجانی:

دموکراسی و مردم‌سالاری از طریق رسانه‌ها تقویت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۴۲۳

فعالیت رسانه‌ای در قم از حساسیت بسیار بیشتری نسبت به نقاط دیگر کشور برخوردار است / نشست خبرنگاران با مسئولین بسیار مفید است / احتیاج به وفاق و دوستی در کشور داریم تا فضای کشور فضای مودت، عقلانیت و حرکت در مسیر بهبود شرایط کشور باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از طریق رسانه‌ها دموکراسی و مردم‌سالاری تقویت می‌شود چراکه اطلاع‌رسانی و خبر، باعثتصمیم‌گیری صحیح می‌شود و هر چه رای مردم در جوامع مردم‌سالار سنجیده‌تر باشد سعادت آن جامعه بیشتر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، علی لاریجانی صبح امروز در مراسم تجلیل از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران استان قم با اشاره به جایگاه رسانه در دنیای امروز اظهار داشت: در شرایطی زندگی می‌کنیم که بحثرسانه رکن مهمی از زندگی فردی و اجتماعی انسان‌هاست؛ همه با خبر به حقیقت دسترسی پیدا می‌کنند و اینقدر اهمیت دارد که هیچ کس نمی‌تواند زندگی خود را بدون آن انتظام بخشد.
وی افزود: اشراف خبری مردم در موضوعات مختلف در بالا بردن سطح توان فکری جامعه و تصمیم‌گیری صحیح آنها بسیار موثر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جوامعی مانند جامعه ما که مردم‌سالاری در آن حکم‌فرماست اهمیت خبر و اطلاع‌رسانی چندین برابر است، گفت: از طریق رسانه‌ها دموکراسی و مردم‌سالاری تقویت می‌شود چراکه اطلاع‌رسانی و خبر، باعثتصمیم‌گیری صحیح می‌شود و هر چه رای مردم در جوامع مردم‌سالار سنجیده‌تر باشد سعادت آن جامعه بیشتر خواهد بود.
لاریجانی با تاکید بر اینکه یکی از ملزومات مهم جامعه مردم‌سالار تقویت رسانه‌ها در آن است، گفت: غنی‌تر شدن دموکراسی در جامعه به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران مربوط می‌شود، چراکه رسانه‌ها به هیچ عنوان جدای از این موضوع نیستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه عموم مردم جامعه می‌توانند از خبر و رسانه بهره‌مند شوند، گفت: نخبگان نیز با استفاده از رسانه‌ها می‌توانند یک تحلیل واقعی را از شرایط یک کشور دریافت و جامعه را به سمت و سوی مناسب هدایت کنند.

لاریجانی با بیان اینکه گاهی خبرنگاران تحلیل‌های واقعی از شرایط جامعه را دریافته ‌و باید هم همین طور باشد، گفت: گاهی در سطح دنیا مشاهده می‌کنیم که کتاب‌هایی که خبرنگاران دنیا می‌نویسند مورد اقبال همه مردم قرار می‌گیرد، چراکه آنها از منظر یک پژوهشگر اجتماعی به مساله‌ای می‌پردازند و به همین دلیل کتاب‌های آنها کتاب‌های پرفروشی در سطح دنیا می‌شود؛ از این منظر انتظار است خبرنگاران خود را در استخر پژوهش انداخته و در آن شنا کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به فعالیت رسانه‌ها در این استان اشاره کرد و گفت: فعالیت رسانه‌ای در قم از حساسیت بسیار بیشتری نسبت به نقاط دیگر کشور برخوردار است و شاهد آن این است که حرکت انقلاب از قم آغاز شد.

وی با اشاره به انتشار اخبار روتین و روزمره در استان قم اظهار داشت: اگرچه در بیشتر هفته‌ها و در روزهای پنجشنبه و جمعه به دلیل سفر مسئولین مختلف به قم و دیدار آنها با مراجع و علما کار سخت خبری که بیشتر هم روتین است برای خبرنگاران قم وجود دارد، اما موضوع مهم‌تر برای قم ورود هدف‌مند به مباحثسیاسی، اجتماعی، فرهنگی است، تا بتواند به رسانه‌های کشور جهت‌دهی کنند.

وی با تاکید بر اینکه پرداختن به کار خبری در قم تسلط فکری می‌خواهد، خاطرنشان کرد: شما خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در قم دسترسی به فضلا و دانشمندانی دارید که مسائل اجتماعی، سیاسی و دیگر موضوعات را به صورت علمی بررسی کرده و می‌توانند به جامعه جهت‌دهی کنند؛ خود من گاهی یادداشت‌های برخی از علما و اندیشمندان قم را در نشریات می‌خوانم که بسیار فاضلانه است و واقعا چنین ظرفیتی در هیچ استانی موجود نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: علما، اندیشمندان و صاحب‌نظران قم در مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی، حقوق بشر، قرآنی، اقتصادی توانایی مطرح کردن ایده‌هایی را دارند که می‌تواند خوراک رسانه‌های مختلف کشور باشد.

وی خطاب به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران گفت: مسائل سیاسی و اجتماعی روز جامعه را با استفاده از ظرفیت‌های موجود قم به سطح عمیق‌تری ببرید چراکه چنین کاری سطح کشور را بالاتر می‌برد؛ فرض کنید بحثعدالت در کشور مطرح می‌شود و در چنین شرایطی مطالب بسیار مفیدی می‌تواند از قم برای تبیین بحثعدالت مطرح شود.
لاریجانی افزود: همچنین رسانه‌های قم می‌توانند به این موضوع بپردازند که مساله اقتصاد مقاومتی دقیقا چیست و چرا روی آن تاکید شده است؛ یا در سطح کلان کشور اولویت‌های امروز ما چیست؟

وی افزود: اگرچه درگیری و خبرهای روزمره اصولا برای رسانه‌ها جذابیت دارد، اما اگر پرداختن به اولویت‌های جامعه به یک اصل تبدیل شده و شرایط کشور را به درستی تحلیل کنند، حتما در پیشبرد کشور و بالا بردن توان اقتصادی ما نقش مهمی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه رسانه‌ها می‌توانند اراده اجتماعی مردم را همراه با سیاست‌های حاکمیت برای پیشرفت و ارتقای کشور همراه کنند، گفت: آبادانی کشور بدون اراده جامعه و صرفا با بخشنامه‌های دولتی میسر نیست و اراده جامعه نیز با حضور پررنگ رسانه‌ها تحقق پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه به بحثبیمه خبرنگاران نیز اشاره کرد و گفت: باید پولی در خزانه موجود باشد تا به چنین مواردی رسیدگی شود و از این رو رسانه‌ها باید برای رشد اقتصادی جامعه تلاش کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص شرایط فعلی شهر قم گفت: ارتقای قم نیاز به سرمایه‌گذاری و تولید بیشتر دارد و البته اینجا وضع قدری بهتر از نقاط دیگر کشور است اما باید تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اختلاف نظرهای موجود در میان سیاسیون کشور خطاب به رسانه‌ها گفت: لزومی ندارد اختلاف‌نظرها تبدیل به دشمنی شود، چراکه از طرفی اختلاف‌نظر لازمه دموکراسی و جامعه مردم‌سالار است و از طرفی باید از ظرفیت اختلاف نظر برای بهبود شرایط کشور استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه فضای تعاملی در کشور ضروری است، گفت: در حال حاضر احتیاج به وفاق و دوستی در کشور داریم تا فضای کشور فضای مودت، عقلانیت و حرکت در مسیر بهبود شرایط کشور باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود با بیان اینکه نشست با خبرنگاران برای مسئولین بسیار مفید است، گفت: نشست با خبرنگاران و روزنامه‌نگاران برای ما بسیار مفید است و چنین نشست‌هایی را برای سایر روسای قوا نیز پیشنهاد می‌کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز