خبرگزاری کار ایران

مسئول خبرگزاری ایلنا در استان قم:

آزادی حق روزنامه نگار است

asdasd
کد خبر : ۱۹۳۵۱۰

روزنامه نگار نباید مورد اهانت و تحت فشار قرار گیرد / انعکاس عمل نادرست یک مسئول یا دستگاه خاصی، مردم را به نظام خوشبین می کند که در کشورمان آزادی وجود داشته و حاشیه امنی برای مسئول خطاکار نیست.

ایلنا: مسئول خبرگزاری ایلنا در استان قم، گفت: آزادی حق روزنامه نگار است و خدمتی است به او تا کار خود را انجام دهد و همچنین خدمتی است به جامعه تا اطلاعات و آگاهی آن افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، صادق چهرقانی ظهر امروز در مراسم تجلیل از خبرنگاران استان قم که به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار در تالار معصومیه استانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: خبرنگاری، روزنامه نگاری و همچنین عکاسی و فیلمبرداری خبری، به فرموده امام موسی صدر، محرابی است برای پرستش خدا و خدمت به انسان ها و البته اگر از عهده وظایف خود به درستی بر نیاییم، دامگه شیطان و مایه تخریب انسانیت خواهد بود.

وی با بیان این که رسانه های خبری از مهمترین میدان های جهاد و از برجسته ترین عوامل تکوین انسان مدنی است، گفت: جایگاه والای ما خبرنگاران و روزنامه نگاران، وظایفی را در قبال جامعه بر عهده ما می گذارد، همان طور که وظایفی در قبال ما بر عهده جامعه است.

مسئول خبرگزاری ایلنا در استان قم، افزود: وظیفه ما در قبال جامعه، روشنگری و جهت دهی خیرخواهانه است و البته حق ما نیز بر جامعه برخورداری از آزادی، پشتیبانی و تأمین امکاناتی است که ما را از فساد و انحراف احتمالی مصون بدارد.

وی تأکید کرد: آزادی حق روزنامه نگار است و خدمتی است به او تا کار خود را انجام دهد و همچنین خدمتی است به جامعه تا اطلاعات و آگاهی آن افزایش پیدا کند.

چهرقانی افزود: روزنامه نگار نباید مورد اهانت و تحت فشار قرار گیرد و نباید به فقر و نداری بیافتد و نباید در معرض تهدید واقع شود که اگر خدای ناکرده این گونه شد، شاهد آن خواهیم بود که مسئولان رفته رفته از دسترس مردم خارج شده و به جای نزدیکی خبرنگاران به آن ها، متملقان و چاپلوسان به آن ها نزدیک شوند و به همین دلیل از مشکلات مردم بی خبر بشوند.

وی گفت: اگر عملکرد نادرست و ناصحیح مسئول یا دستگاهی در داخل کشور توسط خبرنگاران و روزنامه نگاران داخل کشور اعلام شود، نه تنها به گفته برخی که معتقدند ممکن است این گونه خبرها مردم را به نظام بدبین کند، مردم را به نظام بدبین نخواهد کرد، بلکه مردم خوشبین شده و با خود می گویند در مملکتی زندگی می کنیم که آزادی وجود داشته و هیچ حاشیه امنی برای مسئولان خطاکار وجود ندارد، اما اگر رسانه های ما در قبال عملکرد نادرست مسئول یا دستگاهی سکوت کنند و از آن طرف رسانه های بیگانه و بعضا معاند به آن خبرها بپردازند، آن وقت است که مردم ممکن است به نظام بدبین شوند.

مسئول خبرگزاری ایلنا در استان قم، در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی از مشکلات جامعه خبری قم، گفت: معیشت خبرنگاران از مواردی است که همواره دغدغه ما بوده است؛ که البته به نظر می رسد بخشی از این مشکل توسط خود ما خبرنگاران و روزنامه نگاران قابل حل باشد.

وی تأکید کرد: خبرنگاران و روزنامه نگاران استان قم باید بدانند که رسانه های کشوری به ما نیاز دارند و به همین دلیل نباید به هر پیشنهاد حقوق و حق التحریر حداقلی آن ها جواب مثبت دهیم.

چهرقانی ادامه داد: نکته دیگری که دغدغه خود من نیست اما برخی از اصحاب رسانه تأکید داشتند مطرح شود این است که برخی از دستگاه های دولتی و شبه دولتی، به توزیع ناعادلانه حمایت های مالی از رسانه ها اقدام می کنند که این مورد انتقاد برخی از رسانه ها قرار گرفته است.

وی افزود: البته به نظر من بیشتر از آن که رسانه ها و خبرنگاران به مسئولین نیاز داشته باشند، این مسئولین هستند که به آن ها نیاز دارند.

مسئول خبرگزاری ایلنا در استان قم، بحثبیمه خبرنگاری را مورد اشاره قرار داد و گفت: بیشتر خبرنگاران، بیمه خبرنگاری نبوده بلکه بیمه هنرمندان و نویسندگان هستند که متأسفانه اخیرا حتی امکان این بیمه نیز از بسیاری از خبرنگاران سلب شده است.

وی با تأکید بر این که استقلال خانه مطبوعات نباید زیر سؤال برود، گفت: اگرچه ایرادات اساسی به خانه مطبوعات داریم اما افراد غیر رسانه ای نمی توانند استقلال خانه مطبوعات را زیر سؤال برده و برای آن تصمیم گیری کنند.

مسئول خبرگزاری ایلنا در استان قم، تکریم جایگاه خبرنگاران را امری لازم و ضروری دانست و گفت: تقریبا هر هفته شاهد آن هستیم که مقامات عالی رتبه کشور برای دیدار با مراجع تقلید به قم سفر می کنند که بعضا شأن و جایگاه خبرنگاران و عکاسان خبری توسط تیم حفاظت آن مقامات رعایت نشده و به همین دلیل مسئولان استان باید آن ها را نسبت به این موضوع آگاه کنند؛ برای مثال خبرنگاران برای همراه داشتن تلفن همراه در سفرهای این مقامات به قم، که برای اطلاع رسانی لحظه ای در دنیای امروز، ضروری ترین وسیله هاست، بعضا دچار مشکل هستند.

چهرقانی در پایان گفت: خبرنگاران و روزنامه نگاران حقیقی، برای انجام وظیفه صحیح، بیش از آن که رضایت فلان مسئول را در نظر داشته باشند، کار برای مردم را در اولویت قرار می دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز