خبرگزاری کار ایران

مدیر کل انتقال خون استان قم:

بسته های خونی از قم برای تهران و خوزستان ارسال می شود

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۱۶۳

مرکز انتقال خون و خون گیری منطقه پردیسان قم راه اندازی می شود / ۱۰۰ درصد نیاز خونی بیماران تالاسمی استان قم را برطرف می کنیم / در سال ۹۲ بیش از ۴۲ هزار نفر در استان قم، برای اهداء خون مراجعه کردند.

ایلنا: مدیر کل انتقال خون استان قم، با بیان این که می توانیم ۱۰۰درصد نیاز خونی بیماران تالاسمی استان قم را برطرف کنیم. گفت: علاوه بر این که ۱۰۰ درصد نیاز بیماران تالاسمی قم را پاسخ می دهیم، بسته های خونی ویژه بیماران تالاسمی را به استان های تهران و خوزستان نیز ارسال می کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، «مرتضی نوریان»، پیش از ظهر امروز در نشستی خبری که به منظور فرارسیدن هفته جهانی اهداء کنندگان خون، در محل سالن جلسات اداره کل انتقال خون استان قم برگزار شد، اظهار داشت: میانگین گروه سنی خون دهنده در کشور ایران، بین سنین ۲۵ تا ۴۵ سال است که این میانگین سنی در استان قم ۲۵ تا ۵۵ سال است.

وی با بیان این که یک انسان ۱۸ ساله نیز توانایی اهداء خون را دارد، گفت: باید بیش از پیش در جذب جوانان به سمت اهداء خون تلاش کنیم چرا که هر چه گروه جوانان ما برای این کار ترغیب شوند، از تأمین خون مورد نیاز و سالم تر مطمئن تر خواهیم بود.

مدیر کل انتقال خون استان قم، با بیان این که میانگین اهداء کنندگان خون در بخش بانوان در استان قم همانند آمار کشوری ۴ درصد است اما در برابر آمار جهانی آن بسیار کم است، گفت: اگرچه خانم ها نوعا دچار کم خونی هستند، اما این گونه نیست که هر انسانی که کم خونی دارد، معاف از اهداء خون باشد؛ البته خود ما نیز مراقبت های لازم را در نظر داریم و سلامتی اهداء کننده خون از اولویت های کاری ماست؛ قطعا این موضوع در تست های پزشکی مورد دقت قرار می گیرد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که در حال حاضر دو مرکز خون گیری ثابت در استان قم فعال هستند، گفت: مرکز خون گیری حضرت روح الله(ره) در میدان روح الله(ره) قم و مرکز خون گیری اداره کل انتقال خون استان قم در بلوار ۱۵ خرداد به صورت دائم در طول سال فعال هستند.

«نوریان» با بیان این که طرح توسعه انتقال خون و مراکز خون گیری را در دستور کار داریم، گفت: در نظر داریم مرکز انتقال خون و خون گیری منطقه پردیسان قم را راه اندازی کنیم و برای این منظور زمین مورد نظر آن دیده شده ولی هنوز اعتباری از سوی استان برای این کار اختصاص داده نشده است.

وی افزود: از آن جا که تمام مراکز درمانی استان قم از مرکز انتقال خون استان قم خدمات می گیرند، انتظار داریم که نسبت به طرح توسعه انتقال خون و مراکز خون گیری در قم توجه بیشتری صورت گیرد.

مدیر کل انتقال خون استان قم به نیاز بیماران تالاسمی به خون اشاره کرد و گفت: بیماران تالاسمی همواره احتیاج به خون خاصی دارند که باید برای این منظور خون های موجود را از بسیاری فیلترها عبور دهیم تا با کمترین احتمال خطر، این خون ها به بیماران تالاسمی برسد؛ اگرچه این کار هزینه ما را بالا می برد اما خوشبختانه می توانیم ۱۰۰ درصد نیاز خونی بیماران تالاسمی استان قم را برطرف کنیم.

وی با بیان این که در حال حاضر ۱۷۰ بیمار تالاسمی در استان قم وجود دارد، یادآور شد: علاوه بر این که ۱۰۰ درصد نیاز بیماران تالاسمی قم را پاسخ می دهیم، بسته های خونی ویژه بیماران تالاسمی را به استان های تهران و خوزستان نیز ارسال می کنیم.

«نوریان» خاطرنشان کرد: در سال ۹۲، کل مراجعه افراد برای اهداء خون در استان قم، ۴۲ هزار و ۷۸۰ نفر بود که از این تعداد، ۷ هزار و ۱۱ نفر معاف موقت و ۵۴۹ نفر معاف دائم از اهداء خون تشخیص داده شدند؛ در مجموع کل خونگیری انجام شده استان قم در سال گذشته، ۳۴ هزار و ۷۰۱ نفر بود؛ از این تعداد، ۱۹ هزار و ۲۳۷ نفر از افرادی بودند که به صورت مستمر به اهداء خون می پردازند، ۸ هزار و ۲۶۷ نفر با سابقه اهداء خون و فقط ۷ هزار و ۱۷۹ نفر برای بار اول اقدام به اهداء خون کرده اند که این رقم، رقم بسیار کمی است و ممکن است در آینده نیاز بیماران و مراکز درمانی استان به خون را دچار مشکل کند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که تولید پلاسما یکی دیگر از فعالیت های انتقال خون استان قم است، گفت: یکی از فرآورده های خون، پلاسما است که در دمای بالای ۳۰ درجه و در مدت زمان دو سال امکان نگهداری آن وجود دارد؛ این محصول برای بسیاری بیماری ها نقش حیاتی و نجات دهنده فرد بیمار را دارد.

مدیر کل انتقال خون استان قم اضافه کرد: در سالی که گذشت، ۷۰ درصد پلاسمای تولید شده در استان قم را به استان هایی که به آن نیاز داشتند ارسال کردیم تا دچار ضایعات نشود و ۳۰ درصد دیگر هم در بین مراکز درمانی و بیمارستان های استان قم توزیع شد.

«نوریان» در پایان یادآور شد: در دوماه اول سال جاری نیز، تا کنون ۶هزار و ۸۰۵ نفر برای اهداء خون به مراکز خون گیری مراجعه داشته اند که نسبت به محدوده زمانی سال گذشته خود رشد ۶ درصدی را نشان می دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز