خبرگزاری کار ایران

آیت الله بیات زنجانی در دیدار با مدیرعامل و تحریریه ایلنا:

مخالفان دولت در مجلس، با عدم اقبال مردم مواجه می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۴۹۷۵۲

اگر به حقوق اقلیت‌های قومی بیشتر توجه شود مشکلی ایجاد نخواهد شد / قانون مربوط به تجمعات کارگری باید اصلاح شود / تجمعات صنفی و کارگری نه تنها باعثتضعیف نظام نیست، بلکه باعثتقویت نظام است.

ایلنا: یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، با اشاره به سنگ اندازی برخی از مخالفان دولت، گفت: اعتقادم این است که برخی از مخالفان دولت مخصوصا برخی نمایندگان مجلس باید در برخوردشان با دولت تجدید نظر کنند، چرا که برخوردشان با دولت به نوعی برخورد با مردم است؛ آن‌ها باید بدانند انتخابات دوره بعد مجلس هر روز نزدیک‌تر می‌شود و اگر همین طور پیش بروند بعد‌ها نتیجه‌اش را بد خواهند دید.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله بیات زنجانی در دیدار با مدیرمسئول، سردبیر و اعضای تحریریه خبرگزاری کار ایران(ایلنا) که به مناسبت یازدهمین سالگرد تأسیس این خبرگزاری، در دفتر این مرجع تقلید در قم حاضر شده بودند، اظهار داشت: از خبرگزاری ایلنا همیشه خاطرات خوبی دارم و دیدیم که این خبرگزاری به رعایت امانت و صداقت توجه دارد.

وی با بیان اینکه مردم نسبت به حاکمیت سه حق اساسی و حاکمیت نیز نسبت به مردم سه حق اساسی دارند، گفت: از حقوق اساسی مردم که حاکمیت یک جامعه موظف به تحقق آن هاست، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، برقراری امنیت و ایجاد رفاه اجتماعی و اقتصادی و از سوی دیگر وظیفه مردم در قبال حاکمیت، حمایت کردن، نصیحت کردن و در صورتی که حکومت نیاز به حمایت مالی دارد، دریغ نکردن است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه خبرگزاری ایلنا و رسانه‌های دیگر باید از طرفی زبان حاکمیت و از طرفی زبان مردم باشند، تأکید کرد: گفتن حقایق و اطلاع رسانی و آگاهی، نه تنها یک وظیفه ملی و اخلاقی است بلکه وظیفه شرعی است، یعنی اگر خبرگزاری ایلنا به این وظیفه عمل نکند مسئول است و اگر حتی در این دنیا مورد از نظر حقوقی مورد سؤال قرار نگیرد، در دنیای آخرت باید جواب دهد.

وی با بیان اینکه ملاحظاتی وجود دارد که این وظیفه اطلاع رسانی را سنگین‌تر هم می‌کند، افزود: انصافا مردم در رابطه با نظام، اگر بگوییم حق ولایت دارند، اغراق نیست، چرا که در مواقع لازم، پول دادند، خون دادند و تمام اکثریت‌ها و اقلیت‌‌هایشان در صحنه بودند؛ به طور کلی می‌توان گفت که مردم در همه مقاطع نظام پیشرو بوده‌اند؛ بنابراین حق مردم است که بدانند در این کشور چه می‌گذرد.

آیت الله بیات زنجانی با بیان اینکه مشکلات ۸ سال گذشته از جمله سنگ اندازی در عرصه آگاهی بخشی به جامعه، تنها مشکل خبرگزاری ایلنا نبود بلکه مشکل ما نیز بوده است، گفت: در طول ۸ سال گذشته اجازه نمی‌دادند یک کتاب اخلاقی ما چاپ شود؛ با اینکه قبلا چند بار چاپ شده بود؛ فقط به این دلیل که اسم بنده روی این کتاب بود.

وی افزود: در ۸سال گذشته این کشور، صرفا زبان شما بسته نبود، بلکه تمام قلم به دستان در محدودیت بودند؛ فقط شما آسیب ندیدید، بلکه ملیت ما آسیب دید.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم، خاطرنشان کرد: ایران در طول تاریخ خود، افرادی را تربیت کرده که تا آخر مایه افتخار ایران هستند؛ ایران مهد فلسفه، هنر و علم بوده و در حال حاضر نیز در دنیای غرب، اذعان دارند که فلسفه درست معنوی و اخلاق، در ایران است.

وی با اشاره به فعالیت‌های خبرگزاری ایلنا، اظهار داشت: از اینکه تا حالا خوب عمل کردید مایه سپاسگذاری است و از الآن به بعد هم تکلیف همین است، بلکه باید شجاعانه‌تر از قبل کار خود را دنبال کنید.

آیت الله بیات زنجانی با اشاره به فشارهایی که در طول دوران فعالیت خبرگزاری ایلنا به این رسانه وارد شد، گفت: از اینکه می‌بینید اذیتتان می‌کنند، باید بدانید موفق هستید؛ و اگر کارتان نداشته باشند، بدانید در راه خدمت به مردم اثرگذار نیستید؛ آدم خاصیت دار عکس العمل طرف مقابل را به همراه دارد، و اگر بی‌خاصیت بودید اصلا کاری نداشتند.

این مرجع تقلید، در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بعد از گذشت ۳۵ سال از تحقق انقلاب اسلامی، و در شرایطی که جنگ نیست، شرایط کشور برای اجرای کامل قانون اساسی مهیا و آماده است، گفت: امروز تمام اصول قانون اساسی قابل اجرا می‌باشد، بنده به عنوان کسی که تجربه قانونگذاری و حضور در کار‌ها را داشتم می‌گویم که شرایط کشور را برای اجرای تمام اصول قانون اساسی نامساعد نمی‌دانم و معتقدم حقوق اقوام و اقلیت‌ها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و اگر این کار انجام شود، هیچ مشکلی هم ایجاد نخواهد شد.

آیت الله بیات زنجانی با بیان اینکه همانطور که در کشور ما به حقوق مسیحیان، اهل سنت و… توجه شده و هیچ مشکلی هم ایجاد نشده، اگر به حقوق اقلیت‌های قومی نیز بیشتر توجه شود مشکلی ایجاد نخواهد شد، گفت: بنده تمام اصول قانون اساسی را قابل اجرا می‌دانم و معتقدم برای این موضوع، کمی تدبیر و اعتماد به ملت راهگشا خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره شرایط سیاسی کشور در چند سال گذشته در برخی مقاطع نیز گفت: نباید افرادی فکر کنند ملیت ما با گفتار یک فرد آسیب می‌بیند؛ این‌ها که این طور فکر می‌کنند، اسیر توهم‌اند، در حالی که با توهم نمی‌شود زندگی کرد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم، گفت: عقلانیت، تکیه بر اصول قانون اساسی و اعتماد به مردم، از عوامل مهمی است که می‌تواند همه مسائل را حل کند.

وی در ادامه درخصوص نحوه پیگیری مطالبات صنفی کارگران گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران آنقدر محکم است که با مسائلی از جمله اعتراضات کارگری و یا دیگر اعتراضات صنفی، نه تنها آسیب نمی‌بیند بلکه قوی‌تر هم می‌شود؛ اصلا اعتراضات کارگری مگر سیاسی است؟ مگر هر اعتراضی را باید سیاسی تلقی کنیم؟ برای مثال دانشجو، اگر غذایش بد باشد اعتراض می‌کند؛ این اعتراض که سیاسی نیست؛ اگر مثلا من مسئول باشم و این اعتراض را سیاسی بدانم، خودم ضعیف هستم؛ این اعتراض صنفی است و باید پرسید چه اشکالی دارد؟

وی افزود: این نظام، محصول خودمان است و بنده این نوع اعتراضات را نه تنها باعثتضعیف نظام نمی‌دانم، بلکه باعثتقویت می‌دانم.

این مرجع تقلید اضافه کرد: همین مردم در راه انقلاب و ۸سال دفاع مقدس شهید دادند و همین‌ها در ۲۲بهمن در راهپیمایی شرکت کرده و همین‌ها در انتخابات شرکت می‌کنند و مبانی نظام را تقویت کردند؛ حالا اگر بگویند این حقوق حداقل قانون کار برای کارگران کافی نیست و اعتراضی داشته باشند، اشکالی ندارد، بلکه باید گفت این‌ها طبیعی است.

وی تأکید کرد: اگر انشاالله مجلس قوی تری شکل گیرد، و افرادی با شرح صدر بیشتری به مجلس بیایند، نه تنها نباید از این گونه اعتراضات کارگری و صنفی جلوگیری کنند، بلکه باید آن‌ها را تقویت کنند، چرا که این امر هم باعثروشن شدن خودشان و در ‌‌نهایت تقویت خودشان است.

آیت الله بیات زنجانی در ادامه سخنان خود با اشاره به سنگ اندازی برخی از مخالفان دولت، گفت: اعتقاد دارم مجموعه کسانی که ادعا دارند با نظام رابطه خوبی دارند، باید از دولت حمایت کنند و الا خودشان و دولت و نظام را ضعیف کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ما از دولت تدبیر و امید حمایت می‌کنیم، گفت: حضور مردم در انتخابات مبارک و محصولش هم مبارک بود؛ نتایجش هم این بود که نا‌امیدی تبدیل به امید شد؛ در گذشته واقعا چنین احتمالی نمی‌دادیم که چنین دولتی روی کار بیاید؛ در گذشته نه تنها روزنه نبود بلکه به اندازه سوراخ سوزن هم فضا باز نبود؛ اعتقادم این است که برخی از مخالفان دولت مخصوصا برخی نمایندگان مجلس باید در برخوردشان با دولت تجدید نظر کنند، چرا که برخوردشان با دولت به نوعی برخورد با مردم است؛ آن‌ها باید بدانند انتخابات دوره بعد مجلس هر روز نزدیک‌تر می‌شود و اگر همین طور پیش بروند بعد‌ها نتیجه‌اش را بد خواهند دید.

این مرجع تقلید در بخش پایانی سخنان خود با تقدیر از فعالیت‌های خبرگزاری ایلنا، گفت: کارتان کار مقدسی است؛ کاری که دوستان حوزوی ما باید انجام می‌دادند را شما انجام می‌دهید؛ کارتان تبلیغ، ارشاد و آگاهی رسانی به مردم است؛ شما نقش معلم را ایفا می‌کنید؛ نقش کسانی که دنبال این بودند که مردم را از نا‌آگاهی برهانند؛ کار شما به دلیل اثرگذاری گسترده‌اش، اهمیتش را چندین برابر می‌کند؛ تا حالا صادقانه عمل کردید از این به بعد هم باید همین طور باشید تا خدا شما را مورد لطف خود قرار دهد.

وی در پایان با اشاره به فعالیت بانوان خبرگزاری ایلنا نیز، گفت: معتقدم در جامعه ما، زنان در برخی موارد، بسیار موفق‌تر و قوی‌تر از مردان هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز