خبرگزاری کار ایران

آیت الله جواد فاضل لنکرانی:

مسئولین زمانی صالح هستند که مردم بر آنها نظارت داشته باشند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۹۶۵

نباید این انقلاب را تنها برای خود بدانیم و اصولا چنین حقی را نداریم / اگر دولتی بخواهد به محرومین توجه نکند، موفق نخواهد بود / دولت به مسئله فرهنگ توجه کند.

‌ایلنا: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه اگر مردم بخواهند اصلاح شوند اول مسئولین باید اصلاح شوند و اگر مردم بخواهند متدین باشند، اول مسئولین باید متدین باشند، گفت: مسئولین زمانی صالح هستند که مردم بر آن‌ها نظارت داشته باشند. وقتی هم مردم و حکومت صالح باشند، رابطه بین آن دو نیز صالح خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، شنبه شب در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب در مسجد دوطفلان مسلم(ع) قم که به همت جبهه پیروان امام و رهبری قم برگزار شد، اظهار داشت: روز ۱۲بهمن مصادف با ورود امام(ره) و پایان بیش از ۱۵ ساله تبعید ایشان می‌باشد.

وی گفت: ما در این مکان مقدس گردهم آمدیم که نسبت آنچه که در۳۵ سال از سالگرد نهضت مقدس اسلامی اتفاق افتاده به یکدیگر یادآوری داشته باشیم.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: آنچه که در آن سال‌ها گذشت را نباید فراموش کرد و آن‌ها را الگو خود قرار دهیم.

وی گفت: اولین نکته‌ای که ما باید به آن توجه داشته باشیم این است که ایران ما قبل ازانقلاب اسلامی در اختیار چه کسانی بود و چه افردی بر این کشور حکومت می‌کردند؛ همه ما می‌دانیم و هیچ ایرانی وجود ندارد که این مطلب را نداند که قبل از انقلاب اسلامی رضا خان و فرزند آن، دست نشاندهای قدرت استکبار بودند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: هیچ کس نمی‌تواند تردیدی در این مورد داشته باشد که آن‌ها دست نشانده یهودیان و غیرمسلمانان هستند و در گذشته کفار بر ما حکومت می‌کردند و تمام دستورات و نقش‌ها، بر خلاف دین و دستورات اسلام بود که همهٔ آن‌ها بعد تحقق جمهوری اسلام تغییر کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی اظهار داشت: اسلام دستور اکیدی که داده، این است که هیچ‌گاه کفار را سرپرست خود قرار ندهید و بیگانگان و کفار را مسلط به خود نکنید، که شما مسلمانید و مسلمان تحت ولایت خدا و ولایت رسول خدا و امیرالمؤمنین است که این یک دستور قرآنی است.

وی گفت: قبل از انقلاب شکوه‌مند اسلامی ایران، مسئله‌هایی نظیر مسئله ظلم‌ها، فساد‌ها و خیانت‌های حکومت طاغوت بوده است که امروزه به برکت انقلاب، ۳۵سال است که اسلام حاکم بر این مملکت است و قوانین اسلام حاکم بر این کشور است و دین اسلام دینی است که به پیروانش عزت می‌دهد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: جامعه مسلمین، کشور اسلامی، منابع اسلامی، سرمایه‌های اسلامی و جوانان اسلامی، نباید در اختیار کفار قرار بگیرند و کفار نباید بر این‌ها تسلط داشته باشد، که امام(ره) این اصل قرآنی را به خوبی فهمیده بود.

وی گفت: مطلب مهم دیگر این است که دین اسلام، توجه خاصی به مردم دارد و هیچ ادیانی نظیر یهودیت و مسیحیت به اندازه دین اسلام، توجه به مردم ندارند و خدا فضل و رحمتش بر مردم است؛ امام تربیت شده این دین بود و این موضوع را به خوبی و قوی‌تر از دیگران فهمیده بود.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: امام خمینی(ره) مردم را با کمک‌‌ همان مردم و پشتیبانی آن‌ها نجات داد و حق بزرگی برای ما و نسل‌های آینده در این کشور دارند، چرا که رژیم شاه، از جهات دینی و اقتصادی و استقلال و سیاسی چیزی باقی نگذاشته بودند.

وی گفت: امام(س) انقلاب شکوه‌مند اسلامی را دستاورد میلیون‌ها مردم کشور و شهدا که در واقع شهیدان زنده هستند، می‌دانستند؛ امام خمینی(ره) معتقد بودند، این انقلاب برای مردم است و از آن‌ها جوشیده است؛ البته مهم این است که این انقلاب که انقلاب مردم است و مردم برای تحقق آن قیام کردند، پای کاری که کرده‌اند بایستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امام(ره) معتقد که مردم این کشور برای اسلام قیام کردند و این انقلاب برای همه‌ای اقشار ملت است.

آیت الله فاضل لنکرانی اضافه کرد: نباید این انقلاب را تنها برای خود بدانیم و اصولا چنین حقی را نداریم؛ نباید انقلاب را تنها برای جناح و حزب و گروه خود مصادره کنیم؛ کسی حق ندارد انقلاب را برای خود مصادره کند؛ مسیر امام(س) مسیر روشنی است و همانطور که مسیر رهبری روشن است. باید قبول کنیم آن‌های که این اصل، این انقلاب و جمهوری اسلامی را قبول دارند، عمده‌ترین مسائل اساسی را قبول دارند.

وی افزود: نکته مهمی که در دین وجود دارد، توجه به مردم است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام خمینی(ره) درباره مستضعفین می‌گوید «گمان نمی‌کنم عبادتی بهتر از کمک به محرومین باشد»، گفت: حکومت اسلامی باید به محرومین توجه داشته باشد و اگر دولتی بخواهد به این مسئله توجه نکند، موفق نخواهد بود.

حجت السلام و المسلمین جواد فاضل لنکرانی بیان کرد: ما از دولت می‌خواهیم که علاوه بر موفقیت‌های سیاسی و اقتصادی که پیدا کرده‌اند، به حماسه فرهنگی که یک امر مهم و اساسی است هم توجه کنند، چرا که در مسئله فرهنگ نباید غفلت کرد.

وی با بیان اینکه کشورهای زورگو سعی در نابودی انقلاب اسلامی دارند، به تهدیدات اخیر کشورهای غربی بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: آدمی که تهدید می‌کند خوی وحشیگری اوست؛ برخی کشور‌های دیگر سعی در توطئه داشته و دارند، ولی موفق نشدند و نتوانستند حکومت را از بین ببرند چرا که خون شهدا باعثپایداری این کشور خواهد بود.

این استاد حوزه با اشاره به تأکید اسلام بر نقش مردم، خاطرنشان کرد: تنها دینی که این رابطه حکومت و مردم را برقرار کرده است، دین اسلام است؛ این حق مردم بر حکومت است و حق حکومت بر مردم است و این دو جدانشدنی است.

حجت السلام و المسلمین فاضل لنکرانی اضافه کرد: اگر مردم بخواهند اصلاح شوند اول مسئولین باید اصلاح شوند و اگر مردم بخواهند متدین باشند، اول مسئولین باید متدین باشند.

وی در ادامه با طرح این سؤال که مسئولین چه زمانی صالح هستند؟ گفت: مسئولین زمانی صالح هستند که مردم بر آن‌ها نظارت داشته باشند. وقتی هم مردم و حکومت صالح باشند، رابطه بین آن دو نیز صالح خواهد بود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان تأکید کرد: باید اهداف و مقاصد امام(ره) را در میان مردم و مسئولین دنبال کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز