خبرگزاری کار ایران

دادستان قم خبر داد؛

تشکیل مجتمع قضایی جرائم غیرعمد در استان قم

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۶۴۱۲

دادستان عمومی و انقلاب قم از راه اندازی مجتمع قضایی جرائم غیرعمد خبر داد و گفت: اجرای این طرح سبب کاهش زمان رسیدگی و رضایت شاکی و بیمه ها شده است.

به گزارش ایلنا از قم، حجت الاسلام غریب در نشست خبری هفته قوه قضائیه بیان کرد: در سال ۱۴۰۰، ۶۲ هزار پرونده کیفری وارد دادگستری شد و مورد رسیدگی قرار گرفت که این روند کاهشی بوده است. همچنین ۲۴ هزار پرونده در اجرای احکام رسیدگی و مختومه شد.

او با اشاره به اینکه کاهش جمعیت کیفری از سیاست‌های کلان قوه قضاییه است، اضافه کرد: سال گذشته یک هزار و ۶۴۰ مورد مرخصی منتهی به پایان حبس، ۲۷۶ مورد آزادی مشروط، ۱۷۳ مورد تعلیق تعقیب، ۹۸ مورد عفو، ۵۸۳ مورد استفاده از پابند الکترونیک و ۱۱ مورد رضایت اولیای دم داشتیم.

دادستان عمومی و انقلاب قم با بیان اینکه احکام سالب حیات با قاطعیت در استان اجرا شده است، تاکید کرد: اجرای این احکام باعث افزایش امنیت استان و ایجاد ناامنی برای کسانی شده است که دنبال جرائم خشن هستند.

او تصریح کرد: کاهش جرایم کیفری مربوط به متهمانی است که جرایم آن‌ها مخل نظم و امنیت عمومی نبوده، ولی در خصوص افرادی که جرایمی از جمله چاقوکشی، قتل، آدم‌ربایی و قاچاق مواد مخدر مرتکب شوند هیچ اغماضی صورت نخواهد گرفت.

غریب به موضوع مجتمع قضایی جرائم غیرعمد اشاره کرد و افزود: پرونده‌های تصادفات منجر به جرح که قبلا طی سه مرحله باید وارد دادسرا، دادگاه و اجرای احکام می‌شد، این مراحل حذف شد و با استفاده از ظرفیت قانون کاهش مجازات حبس، پرونده‌ها مستقیم وارد شورای حل اختلاف می‌شود.

او گفت: اجرای این طرح باعث کاهش زمان رسیدگی و رضایتمندی شاکی و بیمه‌ها شده است.

دادستان قم اضافه کرد: سال گذشته هفت هزار و ۱۷۴ مورد تصادف در استان قم رخ داد که ۶ هزار و ۴۶۸ پرونده به شورای حل اختلاف رفت و به‌صورت تک‌مرحله‌ای منجر به پرداخت دیه شد.

او به موضوع جذب سرمایه ها از طریق پرداخت سودهای غیرمتعارف توسط شرکت ها اشاره کرد و گفت: ۸ شرکت در استان نتوانستند مدارک لازم برای فعالیت اقتصادی ارائه دهند لذا مدیران این شرکتها به معاونت پیشگیری از جرم دعوت و وادار به توقف فعالیت اقتصادی شدند.

غریب درباره پرونده بلوار کشاورز گفت: ۲۶ اسفندماه کیفرخواست پرونده صادر شد و شهرداری ۳۰ درصد، آتش نشانی ۲۵ درصد، آب و فاضلاب ۲۵ درصد و پیمانکار ۲۰ درصد مقصر شناخته شدند. پرونده به دادگاه ارسال شده است.

غریب همچنین با اشاره به فوت یک نفر در درگیری مسلحانه بین ماموران فرماندهی انتظامی قم با قاچاقچی موادمخدر در خردادماه امسال،‌ بیان کرد: هیچ‌گونه ابهامی در کشته شدن این فرد به دلیل تیراندازی از سوی ماموران فرماندهی انتظامی وجود ندارد اما این که آیا ضوابط و نکات از سوی ماموران هنگام تیراندازی رعایت شده یا نه در حال کارشناسی است و به‌زودی به این پرونده رسیدگی خواهد شد.

خاطرنشان می شود؛ حادثه نشست میدان کشاورز قم به دلیل نشست زمین و سقوط ۲ دستگاه خودرو در گودال ۷ متری ناشی از آن، منجر به جان باختن ۳ عضو یک خانواده قمی در بامداد چهارم فروردین‌ماه سال ۹۹ شد.

او درباره ناهنجاری های قابل رویت در قم گفت: شعبه خاصی را برای رسیدگی و پیشگیری راه اندازی کردیم و البته برخورد با ناهنجاری های اجتماعی مشهود در استان برعهده ضابطان قضایی است.

دادستان عمومی و انقلاب قم ادامه داد: در زمینه سگ گردانی، دوچرخه‌سواری بانوان و بدحجابی دستورات لازم صادر شده است و هفته گذشته گروه ۸۰ نفری که در بوستان علوی برای موسیقی رپ جمع شده بودند بازداشت شدند. سردسته‌های این گروه در بازداشت هستند و سایر افراد با تعهد آزاد شدند.

او وظیفه دادستانی را برخورد با باندهای فساد و فحشا عنوان کرد و گفت: چندی پیش دختران پسرنما در بوستان علوی بازداشت شدند همچنین با اجتماع بلاگرها در ماه مبارک رمضان برخورد جدی شد.

غریب همچنین عنوان کرد: سال گذشته، ۲۰۰ نفر از افراد بازداشتی که برای نخستین بار برایشان پرونده تشکیل شده بود، قرار تعلیق صادر شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز