خبرگزاری کار ایران

قائم مقام آیت الله مصباح یزدی در گفت وگو با ایلنا:

اگر خودبرتر بینی نباشد، می‌شود با آمریکا مذاکره کرد

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۷۰۳

انصافا سخنرانی آقای روحانی در سازمان ملل، خوب و منطقی و همراه با بیان مواضع اصولی انقلاب بود / نیتانیاهو از عملکرد رئیس جمهور در نیویورک ناراحت است.

ایلنا: بعد از یادداشت قاسم روانبخش شاگرد شناخته شده آیت الله مصباح یزدی در وبلاگ شخصی‌اش مبنی بر اینکه «اگر آمریکا حسن نیت نشان دهد، می‌توانیم مذاکره کنیم»، حالا قائم مقام آیت الله مصباح یزدی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، در این باره سخن گفت؛ «اگر آمریکا از این توطئه‌هایش دست بردارد و حق ما را به رسمیت بشناسد آن وقت در موضوعاتی که به نفع ملت ماست ما حاضریم بنشینیم و بحثکنیم.»

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌و‌گو با ایلنا، در خصوص تعبیر «نرمش قهرمانانه» از سوی مقام معظم رهبری، اظهار داشت: منظور حضرت آقا(رهبری) از تعبیر نرمش قهرمانانه این نیست که ما در مقابل آمریکا کوتاه بیاییم، چرا که ایشان مشخصا گفتند ما به این‌ها بی‌اعتماد هستیم.

وی افزود: تعبیر نرمش قهرمانانه این است که یعنی قهرمان میدان برای اینکه موفق‌تر باشد، یک تحرک جدیدی را انجام دهد، نه اینکه از موضعی که اکنون در آن هست، عقب نشینی کرده و کوتاه بیاید و موضعش را تغییر دهد، چرا که در این صورت نرمش قهرمانانه نیست، چون قهرمان میدان از مواضعش عقب نشینی نمی‌کند.

این استاد حوزه در پاسخ به این سؤال که چرا مقام معظم رهبری در شرایط کنونی تعبیر نرمش قهرمانانه را به کار بردند؟ گفت: برای اینکه بهتر بتوانیم اقتدار خود را نشان دهیم به فرمایش آقا(رهبری) باید دیپلیماسی فعال داشته باشیم، این غیر از مماشات کردن و به تعبیر امروزی‌ها لبخند زدن به دشمن است تا آن‌ها فکر کنند به دلیل شرایط فعلی، ما عقب نشینی کنیم تا آن‌ها هم با ما راه بیایند.

وی اضافه کرد: دشمن دوست دارد که ما از مواضع خود عقب نشینی و کوتاهی کرده و مسامحه کنیم؛ البته ممکن است او هم مسامحه کند، البته برای اینکه به اهداف خودش برسد.

حجت الاسلام و المسلمین رجبی در پاسخ به سؤال دیگر ایلنا، مبنی بر اینکه سخن اخیر آقای قاسم روانبخش از شاگردان آیت الله مصباح یزدی که گفته بودند «اگر آمریکا حسن نیت نشان دهد، می‌توانیم مذاکره کنیم» را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: حالا من مقصود آقای روانبخش را نمی‌دانم، اما موضع آقا(رهبری) موضعی است که امام خمینی(رض) در دوران خودشان بیان کردند، که اگر آمریکا از این توطئه‌هایش دست بردارد و حق ما را به رسمیت بشناسد آن وقت در موضوعاتی که به نفع ملت ماست ما حاضریم بنشینیم و بحثکنیم.

قائم مقام آیت الله مصباح یزدی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، افزود: البته اصل این است که اول آن‌ها(آمریکایی‌ها) بیایند و حق ملت و دولت ایران را بپذیرند و به تعبیر مقام معظم رهبری از روحیه برتری طلبی خود و خودبرتربینی دست بردارند؛ اگر این را مشاهده کردیم آن وقت باید بنشینیم و بگوییم کدام یک از موارد مذاکره به نفع ملت ماست تا سر آن‌ها بحثکنیم.

وی در خصوص ارزیابی خود از ناراحتی نخست وزیر رژیم صهیونیستی از مواضع دکتر حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران، گفت: اینکه ما بها دهیم به عکس العمل نیتانیاهو، کار بیهوده‌ای کرده‌ایم، چون موضع گیری او، چیزی نیست که ما روی آن حساب باز کنیم و او دنبال سوء استفاده‌های خودش می‌گردد.

حجت الاسلام و المسلمین رجبی با بیان اینکه کسی که منطقی بر او حاکم نیست نباید موضع گیری‌هایش را جدی گرفت، گفت: او(نیتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی) بیشتر از این انتظار داشت و تصور می‌کرد که در این شرایط، رئیس جمهور ایران، به هر قیمتی با غربی‌ها وارد مذاکره می‌شود؛ حالا ممکن است نخست وزیر اسرائیل از حرکت رئیس جمهور اسلامی ایران از‌‌ همان آغاز سفر به نیویورک و نطقشان در سازمان ملل که مواضع اصولی انقلاب در آن گرفته شد و منطقی هم بود و بعد هم حاضر به مذاکره با آمریکا و غربی‌ها به هر قیمت نشدند، ناراحت باشد.

وی افزود: نخست وزیر رژیم صهیونیستی چون می‌بیند که هیچ روی خوشی از طرف ما به عنوان جمهوری اسلامی به خوی استکباری آمریکا نشان داده نشد و ما بر سر مواضعمان محکم ایستادیم قطعا ناراحت می‌شود و می‌گوید نباید به لبخند رئیس جمهور ایران اعتماد کرد.

عضو جامعه مدرسین در پایان گفت: انصافا سخنرانی آقای روحانی در سازمان ملل سخنرانی خوب و منطقی بود و در آنجا مواضع نظام جمهوری اسلامی به خوبی بیان شد؛ همچنین تأکید شد که ما از مواضع اصولیمان عقب ننشسته‌ایم و باید در ادامه سفر هم‌‌ همان مسیر طی می‌شد.

اظهارات حجت الاسلام و المسملین محمود رجبی در خصوص سفر هیئت ایرانی به مذاکرات ۱ + ۵ که قرار است در آینده‌ای نزدیک صورت گیرد، در روزهای آینده در خبرگزاری ایلنا منتشر خواهد شد.

پایان پیام

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز