خبرگزاری کار ایران

بازپرس دادسرای قزوین خبر داد:

استفاده از رمز یکبار مصرف اول و دوم، مهم‌ترین راه پیشگیری از جرائم رایانه‌ای

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۵۲۴

این مقام قضائی استفاده از رمز یکبار مصرف اول و دوم را یکی از مهم‌ترین راه های پیشگیری دانست و گفت: حتی اگر اطلاعات بانکی در اختیار شخص دیگری باشد نیز، امکان سوءاستفاده از حساب اشخاص ممکن نیست.

رحمان درویش حداد، بازپرس شعبه ویژه رسیدگی به جرائم رایانه ای دادسرای عمومی و انقلاب قزوین در گفت‌ و گو با خبرنگار ایلنا از قزوین درباره جرائم رایانه ای بیان کرد: عدم آگاهی و هوشیاری شهروندان یکی از عوامل مهم افزایش آمار جرائم رایانه‌ای است.

بازپرس شعبه ویژه رسیدگی به جرائم رایانه‌ای استان با بیان اینکه کلاهبرداری رایانه ای مقوله ای گسترده و شامل چنین روش مختلف است گفت: طبق ماده 741قانون مجازات اسلامی به عملکرد فردی که به طور غیر مجاز و به وسیله سیستم های رایانه ای یا مخابراتی مبادرت به واردکردن،تغییر دادن،محو کردن،ایجاد کردن یا متوقف کردن  داده نماید یا سیستم را مختل کند و مال یا خدمتی یا منفعتی یا امتیاز مالی یا وجهی برای خود یا دیگری تحصیل کند عبارت کلاهبرداری رایانه‌ای اطلاق می شود.

وی افزود: امروزه تعداد کلاهبرداری های رایانه ای از کلاهبرداری های سنتی واقعی کمتر نیست و در این نوع، سودجویان معمولا به روش فیشینگ و با سرعت بیشتری رو به افزایش هستند.

حداد در توضیح فیشینگ گفت: کلاهبردار سایت و درگاه پرداختی مشابه درگاه اینترنتی اصلی طراحی و جعل نموده و پس از ورود اطلاعات کارت بانکی از جمله رمز دوم، CVV2 و غیره توسط کاربر، توسط کلاهبردار این اطلاعات در سیستم ذخیره و سپس حساب بانکی کاربر را مورد تعرض  قرار می دهد.

بازپرس شعبه ویژه جرائم رایانه ای ضمن اشاره به روش های تشخیص درگاه اصلی از درگاه جعلی تصریح نمود: کاربران هنگام ورود به درگاه به نوار مرورگر توجه نمایند که URL آن حتما بصورت https:// درج شده باشد، همچنین به صحت آدرس پرداخت الکترونیکی بانکی اطمینان داشته باشند و حصول اطمینان از آدرس مورد نظر، از طریق وب سایت bank.iranf1.ir امکان پذیر است.

وی افزود: چنانچه شهروندان در پرداخت الکترونیکی با پیام "پرداخت ناموفق است" مواجه شدند به سرعت و فورا نسبت به تغییر رمز دوم کارت اقدام تا ازبروز هرگونه برداشت غیرمجاز اینترنتی از حساب خود جلوگیری کنند.

این مقام قضائی استفاده از رمز یکبار مصرف اول و دوم را یکی از مهمترین راه های پیشگیری دانست و گفت: از آنجا که در این روش حداکثر پس از 60 ثانیه رمز کارت بانکی تغییر می کند حتی اگر اطلاعات بانکی در اختیار شخص دیگری باشد نیز، امکان سوءاستفاده از حساب اشخاص ممکن نیست.

حداد افزود: مردم نسبت به پیام هایی مانند پیگیری قطعی یارانه، قرعه کشی در عتبات عالیات و پیام های مشابه که افراد را به سمت درگاه‌های پرداخت مورد نظر کلاهبرداران هدایت می کند کاملا هوشیار باشند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز