خبرگزاری کار ایران

قزوین در حال تبدیل به پایتخت پسماند؛

تخلیه 17 تریلی لجن پالایشگاهی از عسلویه در سایت محمدآباد/ دفن زباله‌های صنعتی بدون مجوز و موارد زیست محیطی در سایت

asdasd
کد خبر : ۷۰۱۴۶۸

عضو شورای شهر قزوین گفت: ورود پسماندهای صنعتی از استان های دیگر بدون رعایت کوچکترین اصول کارشناسی به قزوین ، تهدید جدی برای مردم استان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، محسن حق‌شناس در دومین نشست هم‌اندیشی با نمایندگان مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، مدیران استانی ،شهری و رئیس و اعضای شورای  شهر قزوین، گفت: مجموعه سایت محمدآباد از ابتدا برای پذیرش پسماند عادی و خانگی طراحی شد که در نوع خود ایده‌ای ناب بود. زمین این مجموعه در کنار مزایایی که از آن برخوردار بود، یک ایراد جدی نیز داشت و آن این است که سطح آب‌های زیرزمینی آن بالاتر از مناطق دیگر است. به همین علت هم در این مجموعه  لندفیلد به صورت تلسکوپی طراحی و اجرا شده است، که در نوع خود در کشور منحصر به فرد است.

وی افزود: در سال ۹۳ مجوز دفن زباله‌های صنعتی در سایت محمدآباد صادر شد. تفاوت این زباله‌ها با سایر پسماند‌ها در این است که آلودگی آن‌ها ماندگار است، زیراحاوی فلزات سنگین، مثل  کادمیوم، نیکل، جیوه و ... مواد شیمیایی خطرناک و غیر قابل امحا هستند.

وی ادامه داد: زباله‌های عفونی امکان بی‌خطرسازی دارد، اما با پسماند‌های صنعتی همانند لجن خروجی کارخانجات رنگسازی، پتروشیمی، پالایشگاهی و... چه کار باید کرد؟ در صورت ورود مواد آلاینده به منابع آب‌های زیر زمینی، خطرات و خسارت جبران ناپذیری به محیط زیست و مردم استان وارد خواهد شد.به عبارتی پذیرش پسماند از استان های دیگر به قزوین این استان را با خطر جدی زیست محیطی مواجه می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین افزود: به دلیل اینکه جمع آوری پسماند صنعتی استان برای شرکتی که فعلا نمی‌خواهم نامی از آن بیاورم سود‌آور نیست؛ مجوزی از کار گروه استان برای این شرکت صادر شده  که پسماند‌های صنعتی را از استان‌های دیگر نظیر ایلام ،تهران و  اصفهان ،پتروشیمی تخت‌جمشید، پالایشگاه گاز کاویان، پالایشگاه گاز فجر قم،  نفت پارس،  ایرانول، قلعه جیغ  مرز ترکمنستان، برق همدان و ...  آن هم نه در گنجایش یک کامیون  بلکه  در قواره‌های خیلی حجیم  ۱۰۰۰  تنی جمع آوری کرده و به قزوین  منتقل می کند که این کار خلاف قانون است.

حق شناس افزود: برای نمونه چند مدت پیش  فقط در یک مرحله ۱۷ تریلی لجن پالایشگاهی از عسلویه آورده‌اند و  هزاران مواد سمی و خطرناک دیگر مثل لوله های آزمایشی و آشکار ساز های نفت جنوب و اقلام دیگر را در این منطقه خالی کردند. آیا این اتفاق باعث آلودگی محیط زیست و آب‌های زیرزمینی نخواهد شد؟

وی افزود : اگرچه از اردیبهشت ماه با ورود مدیریت جدید محیط زیست استان این رویه به صورت قانونی متوقف شده اما با روش‌های دیگر و به صورت غیر قانونی در حال انجام است و هنوز هم وارد استان می شود و بدون رعایت کوچکترین اصول کارشناسی زباله‌ها در منطقه ما دفن می شوند  و تهدیدی جدی برای مردم ایجاد شده است.

امیدوارم با توجه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و  مدیریت ارشد استان و شهرداری جلوی این کار غیر اخلاقی و غیر حرفه‌ای گرفته شود. زیرا نباید به واسطه سود جویی عده‌ای و غفلت مسئولان،قزوین به یکی از مناطق آلوده زیست‌محیطی در کشور  و پایتخت پسماندصنعتی ایران  تبدیل شود که  فاجعه‌ای تاسف بار و خطایی نابخشودنی است.  

محسن حق‌شناس افزود: مگر نه اینکه قزوین دشت کشاورزی است و بیشترین تولید کشاورزی را دارد چرا قزوین محل دفن زباله صنعتی باشد؟ قزوین تامین کننده بخش اعظمی از غذای مردم ایران و پایتخت است و کدام عقل سلیم  مرکز تولید مواد غذایی خود را در نزدیکی مواد سمی خطرناک قرار می دهد؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز