خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری /

تأخیر در پرداخت مزد و حقوق ۵۰۰ کارگر «آبگینه» مقدمه‌ تعطیلی دائمی

asdasd
کد خبر : ۱۵۲۴۱۵

چکیده: کارگران این کارخانه برای گرم نگه داشتن کوره کارخانه و صدمه ندیدن ابزار تولیدشان به ناچار شیشه های شکسته را داخل کوره می‌اندازند و بعد از ذوب شدن شیشه‌ها، مجددا این کار را تکرار می‌کنند.

یکی از کارگران کارخانه شیشه «آبگینه» قزوین از پرداخت نشدن حقوق بهمن ماه و حق عیدی حدود ۵۰۰ کارگر شاغل در این واحد تولیدی خبر داد.

«منوچهر افشار» در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: هر ساله این تعداد کارگر رسمی و قراردادی حداکثر تا ۱۵ اسفند ماه هم حقوق اسفند و هم حق عیدی پایان سال خود را دریافت می‌کردند اما امسال حقوق بهمن ماه و حق عیدی تا کنون پرداخت نشده است.

این کارگر با ابراز نگرانی از امنیت شغلی کارگران گفت: این کارخانه ۱۰۰ کارگر رسمی و ۴۰۰ کارگر قراردادی با سابقه دارد که با وضعیت پیش آمده در آستانه سال نو، نگران تامین معاش و امنیت شغلی خود در سال آینده شده اند.

به گفته وی، این کارخانه از ۱۵ بهمن ماه بیش از یک ماه است که به دلیل نداشتن مواد اولیه(کربنات) تولیدی ندارد و انبارهای این کارخانه که همیشه مملو از مواد برای تولید بود هم اکنون خالی شده است.

این کارگر همچنین افزود: علاوه بر تعویق مزد و حقوق پایان سال کارگران، یک ماه حق بیمه کارگران نیز به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نشده بطوری که ۷ کارگری که در ماه جاری در شرف بازنشستگی با مشاغل سخت وزیان آور هستند دچار مشکل سابقه بیمه شده‌اند.

او در مورد بدهی کارخانه گفت: این واحد مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان به اداره گاز، ۶۰۰ میلیون تومان به بیمه تامین اجتماعی، ۱۰۰ میلیون تومان به اداره برق وآب، دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بابت بابت مواد اولیه تولید، ۱۲ میلیارد تومان به بانک صادرات و حدود ۶ میلیارد تومان نیز به سایر طلبکاران بدهی دارد.

به گفته این کارگر، ۵۰۰ کارگر این کارخانه برای گرم نگه داشتن کوره کارخانه و صدمه ندیدن ابزار تولیدشان به ناچار شیشه های شکسته را داخل کوره می‌اندازند و بعد از ذوب شدن شیشه‌ها، مجددا این کار را تکرار می‌کنند.

این کارگر که به نمایندگی از سایر کارگران سخن می گفت در خصوص تجمع صبح دیروز(یکشنبه) همکارانش در مقابل درب ورودی کارخانه گفت: بی توجهی به مشکلات معیشتی کارگران در آستانه سال نو، باعثشد صبح دیروز ۶۰ نفر از کارگران با تجمع در کارخانه اعتراض خود را به گوش کارفرما و همچنین مسئولان محلی برساندند.

توان پرداخت حقوق کارگران را نداریم

در همین رابطه، مدیر عامل کارخانه آبگینه در گفتگو با ایلنا، ضمن تایید تعویق حقوق کارگران شاغل در این واحد صنعتی، بدهی های انباشته این کارخانه را عامل اصلی کمبود منابع مالی و همچنین پرداخت نشدن حقوق کارگران دانست.

«مقسمی» با بیان اینکه این واحد از چهار سال پیش با ۷۰ میلیارد تومان بدهی به بخش خصوصی واگذار شده است، افزود: دولت موقع واگذاری این واحد ورشکسته، از میزان بدهی های این کارخانه صحبتی نکرده بود.

او با بیان اینکه این کارخانه توان پرداخت حقوق کارگرانش را ندارد، گفت: درطول این چهار سال هرچه تولید کرده‌ایم، هزینه بدهی‌های معوقه کارخانه شده تا جایی که هم اکنون این واحد توان تولید و پرداخت حقوق کارگرانش را از دست داده است.

او گفت: بخش عمده ای از مشکلات تولید در کارخانه، قطع گاز از سوی مسئولان اداره گاز منطقه است که باعثمتوقف شدن فعالیت این کارخانه با ۵۰۰ کارگر شده است.

او گفت: با وجود اینکه مسئولان استانداری قزوین بارها دستور وصل گاز کارخانه آبگینه را صادر کرده اند اما متاسفانه مسئولان اداره گاز نسبت به این موضوع بی توجه بوده وخواستار پرداخت یکباره بدهی یک میلیاردی خود هستند.

به گفته این کارفرما، با مشکلاتی که پیش روی این کارخانه است راهی بجز تعطیلی و اخراج ۵۰۰ کارگر نداریم و احتمالا تا پایان اسفندماه این کارخانه تعطیل می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز