خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان:

مراتب ثبت ملی چهار اثر ناملموس به استاندار قزوین ابلاغ شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۰۵۴۲

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین گفت: مراتب ثبت ملی چهار اثر فرهنگی ناملموس در مکاتبه‌ای از سوی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور به استاندار قزوین ابلاغ شد.

به گزارش ایلنا، علیرضا خزائلی روز سه‌شنبه با اعلام این خبر گفت: این آثار شامل آیین جوش‌عزا، آیین چاق‌چاقی و آیین زاری‌زاری منطقه الموت‌غربی و مهارت تهیه قوز حلوا (حلوای گردو) ضیاءآباد (شهرستان تاکستان) هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین افزود: این نامه در راستای اجرای مواد «۱۱ و ۱۲» از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حراست از میراث‌فرهنگی ناملموس و مواد «۲و ۳» آیین‌نامه اجرائی قانون مذکور و همچنین آیین‌نامه مشارکت در پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس شهرها و روستاها و با رعایت مقررات آیین‌نامه اجرایی مذکور ارسال شده است.

وی اظهارکرد: در این نامه به‌موجب قوانین مذکور مراتب ثبت ملی «آیین جوش‌عزا » به شماره ۲۷۲۴، «آیین چاق‌چاقی» به شماره ۲۷۲۵، «آیین زاری‌زاری» به شماره ۲۷۲۶ و «مهارت تهیه قوزحلوا» به شماره ۲۷۲۷ در تاریخ ۲۲/۸/۱۴۰۱  ابلاغ شده و بر هرگونه اقدام که موجب حفظ و احیای این میراث شود، تاکید شده است.

این مسئول بیان کرد: آخرین مرحله از عزاداری شب عاشورا جوش آن است که در این زمان معمولا نوحه خاصی خوانده می‌شود و سینه‌زنان با نوعی آرایش خاص در کنار هم قرار گرفته و با حرکات موزون دست و پا و به صورت هماهنگ نوحه را اجرای می‌کنند که این مراسم در منطقه الموت‌غربی به نام جوش عزا خوانده می‌شود.

وی ادامه داد: در آیین چاق‌چاقی پس از اتمام سوگواری‌های شب عاشورا هیاتی کوچک شامل ۸ تا ۱۰ نفر در کوچه‌های روستای موشقین حرکت می‌کنند و جلوی درب منازل شروع به نوحه‌سرایی می‌کنند که این هیات و مراسم به نام چاق‌چاقی شهرت دارد.

این مسئول عنوان کرد: در آیین زاری‌زاری هم پس از اتمام عزاداری شب عاشورا یک ساعت قبل از اذان صبح به مسجد باز می‌گردند و شخصی با نواختن شیپور یا کرنا آمادگی مسجد برای برگزاری این مراسم را اعلام می‌کند، پس از شنیدن صدای کرنا مردم برای نوحه‌خوانی راهی مساجد می‌شوند، آخرین نوحه زاری زاری است که در واقع بسیار سوزناک بوده و بعضا بداهه‌های مناسب شرایط روز نیز در آن آورده می‌شود.

وی اظهار کرد: قوزحلوا که عموما در مراسم سوگواری و ختم تهیه می‌شود از مهمترین نذری‌های ماه محرم و صفر در منطقه ضیاءآباد است که از خمیر تهیه شده از گردو، کمی آرد و شیره انگور تشکیل شده‌استف این حلوا به‌لحاظ موارد تشکیل‌دهنده کاملا بومی بوده و همه مواد آن در منطقه به‌دست می‌آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز