خبرگزاری کار ایران

نگاهی به وضعیت مدعیان لیگ‌برتر؛

فولاد اسکوچیچ بهترین تیم؛ تراکتور خطیبی در بدترین شرایط / درس‌های ژنرال‌آبی از روزهای نیمه‌آفتابی

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۸۳۲

کمتر کسی فکر می‌کرد قرمزهای اهواز دوباره در قواره قهرمان ظاهر شوند اما انسجام تیمی و مدیریتی فولاد و حضور دراگان اسکوچیچ روی نیمکت این تیم، فولاد را دگرگون کرد.

پس از تعطیلی ۵۰ روزه لیگ برتر به دلیل حضور تیم ملی در جام ملت‌های آسیا، ادامه لیگ‌برتر در حالی از سر گرفته شد که ۱۶ تیم حاضر در این رقابت‌ها، علاوه بر به پایان رساندن دور رفت لیگ‌برتر، ۲ بازی ابتدایی نیم‌فصل خود را هم پشت سر گذاشته بودند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برگزاری رقابت‌های لیگ حاصل از جام‌ملت‌ها ناخواسته به تعطیلات نیم‌فصل لیگ‌برتر تبدیل شد، اما اگر مطابق روال پایان نیم‌فصل لیگ‌برتر را یکشنبه ۲ ‌آذر و پایان هفته‌پانزدهم بدانیم، با برگزاری دیدارهای جمعه ۱۷ بهمن‌ماه پرونده هفته چهارم از دور برگشت لیگ بسته شد و می‌توانیم کارنامه تیم‌ها را پس از پایان دیدارهای دور رفت، جداگانه بررسی کنیم.

تراکتورسازی تبریز، نفت‌‌تهران، سپاهان‌اصفهان، فولاد خوزستان و استقلال‌تهران تیم‌هایی بودند که پایان نیم‌فصل، به ترتیب با قرار گرفتن در رتبه‌های نخست تا پنجم، نام خود را به عنوان مدعیان قهرمانی لیگ‌چهاردم مطرح کردند. در این میان تراکتورسازان ۲۸ امتیاز داشتند و با یک امتیاز برتری نسبت به نفت و سپاهان که به دلیل تفاضل‌گل در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته بودند، قهرمان نیم‌فصل لقب گرفتند. استقلال هم که در هفته‌پایانی نیم‌فصل، در یک بازی تراژیک، شهرآورد را به رقیب‌سنتی خود واگذار کرده بود، با یک امتیاز کمتر، پشت سر فولاد ۲۵ امتیازی جایگاه‌پنجم را به خود اختصاص داد تا خاطرات‌تلخ روز پایانی لیگ گذشته و عنوان پنجمی فصل قبل را به ذهن متبادر کنند.

فولاد صد در صدی
دور برگشت لیگ چهاردهم هم‌ از دوشنبه ۱۰ آذرماه آ‌غاز شد و تا دیروز، تیم‌های لیگ ۴ بازی را از دور برگشت خود هم پشت‌سر گذاشته‌اند. میان مدعیان فولادی‌ها در دور برگشت بهترین عملکرد را داشتند. شاگردان اسکوچیچ از آغاز نیم‌فصل تا کنون صد در صد امتیازات را به حساب خود واریز کردند و با ۴ پیروزی پیاپی و کسب ۱۲ امتیاز، از رتبه چهارم در پایان نیم‌فصل، خود را به صدر جدول لیگ برتر در هفته نوزدهم رساندند. فولاد در آخرین دیدارنیم‌فصل خود، مقابل چشم تماشاگران ورزشگاه غدیر اهواز یک برصفر برابر صبا تن به شکست داد. آن‌ها‌ پیش از این شکست هم در دیدار با پدیده مشهد هم به تساوی بدون گل رضایت دادند و با توجه به این روند و از آنجا که بسیاری از مهره‌های کلیدی این تیم، فولاد را ترک کرده بودند، کمتر کسی فکر می‌کرد قرمزهای اهواز دوباره در قواره قهرمان ظاهر شوند اما انسجام تیمی و مدیریتی فولاد و حضور دراگان اسکوچیچ روی نیمکت این تیم، فولاد را دگرگون کرد تا مدافع عنوان قهرمانی یک بار دیگر پیشتاز لیگ برتر شود. تراکتورسازی، پرسپولیس، راه‌آهن و استقلال خوزستان قربانیان قدرتنمایی فولاد در ۴ دیدار اخیراین تیم بودند. فولاد در مجموع این دیدارها ۱۰ گل زد و ۳ گل هم دریافت کرد تا علاوه بر کسب حداکثر امتیاز، بهترین خط دفاعی را هم بین مدعیان ۵ گانه به خود اختصاص دهد.

درس‌های آبی از روزهای نیمه‌آفتابی
شاگردان قلعه‌نویی از هفته شانزدهم تا پایان هفته نوزدهم به مصاف راه‌آهن، استقلال خوزستان، سپاهان و سایپا رفتند و با ۳ پیروزی و یک تساوی، در حالیکه با پایان نیم‌فصل تیمی بحران‌زده به حساب می‌آمدند، نتایج درخشانی گرفتند. استقلالی‌ها در پایان نیم‌فصل و با پشت‌سر گذاشتن هفته‌ها ناکامی، با ۲۷ امتیاز در رده پنجم لیگ برتر قرار داشتند اما با آغاز نیم‌فصل دوم استقلال هم تیمی دگرگون‌شده نشان دادند تا ثابت شود دیدارهای استقلال در نیم‌فصل نخست درس‌های خوبی برای آن‌ها داشته است.

پسران ‌آبی در این دیدارها، ۸ بار موفق به گلزنی شدند و ۵ بار هم دروازه‌شان را به روی حریفان بازشده دیدند. این آمار استقلال را تا پایان هفته نوزدهم تا رتبه سوم بالا کشید و حالا سربازان ژنرال، پیشاهنگان جدول پنج‌ضلعی مدعیان در دور برگشت هم به حساب می‌‌آیند و اگر جدول انتزاعی درباره عملکرد ۵ تیم مدعی نیم‌فصل ترسیم کنیم, استقلال در رتبه دوم آن قرار می‌گیرد. زدن ۸ گل در ۴ بازی(معدل ۲ گل درهر در دیدار) آمار بسیار خوبی برای تیمی که داعیه قهرمانی دارد به حساب می‌آید اما به همان اندازه دریافت ۵ گل در ۴ مسابقه هم آمار نگران‌کننده‌ای برای دژ دفاعی ژنرال است. البته سنگر استقلال در حالی این هفته‌ها ۵ بار فروریخته که محسن فروزان در ۲ دیدار هم کلین شیت داشته است! این موضوع هم بدون شک نشان از نوسانات شدیدی درون دروازه و خط دفاع دارد. البته استقلالی‌ها دوست دارند نیمه پر لیوان را ببینند و بسته نگه داشتن دروازه در دو بازی اخیر را نشان از بهبود وضعیت کلی خط دفاعی خود می‌دانند.

نوسان اندک نفت
نفت‌تهران، مدعی دیگری است که پس از استقلال و فولاد نتایج خوبی از آغاز نیم‌فصل دوم گرفته و در جایگاه‌سوم جدول عملکرد مدعیان قهرمانی قرار گرفته است. آنها که در پایان نیم‌فصل ۲۷ امتیاز اندوخته بودند و در رتبه‌سوم لیگ‌برتر هم قرار داشتند، در ۴ بازی به ۲ پیروزی و ۲ تساوی دست یافتند و در مجموع ۵ گل زدند و ۳ گل هم دریافت کردند. شاگردان علیمنصور برابر پرسپولیس و راه‌آهن به برتری رسیدند، اما در ۲ هفته اخیر برابر استقلال‌اهواز و سپاهان متوقف شدند. البته تساوی نفت برابر سپاهان، با توجه به ۱۰ نفره شدن این تیم، ارزشی برابر یک برد برای زردهای تهران دارد.

در انتظار طوفان زرد
رتبه چهارم بررسی عملکرد مدعیان لیگ به سپاهان می‌رسد. آن‌ها در پایان نیم‌فصل نخست هم با ۲۷ امتیاز در رده سوم لیگ قرار گرفته بود. شاگردان‌فرکی از ۴ دیداری که تا کنون در دور برگشت برگزار کردند ۲ پیروزی، یک تساوی و یک شکست به دست آوردند. زردهای نصف‌جهان پیکان و گسترش‌فولاد را شکست دادند اما در هفته‌هجدهم به استقلال باختند و این هفته هم برابر نفت ۱۰ نفره در خانه بازی برده را با تساوی عوض کرد. سپاهانی‌ها هم مانند استقلال ۸ گل به ثمر رساندند و ۵ گل هم دریافت کردند اما تفاوت آن‌ها با آبی‌ها این است که درهر ۴ بازی دروازه خودرا بازشده دیدند. هر چند سپاهان هم امسال نتوانسته ازسهمیه‌های کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا باشد، اما رقابت همیشگی با صدرنشینان ویژگی برجسته این تیم است و سپاهانی‌ها به یقین تا هفته‌های آخر برای قهرمانی می‌جنگندند و امکان دارد از طوفان‌زرد آسیا، در هفته‌های آینده مجدداً در لیگ ایران دیده شود.

تراکتور خطیبی پنچر شده!
تراکتورسازی تا اینجا ناکام‌ترین مدعی لیگ‌برتر در نیم‌فصل دوم است. پرتماشاگرترین تیم لیگ برتر که عنوان قهرمانی نیم‌فصل را مقتدرانه به دست آورده بود، با شروع نیم‌فصل دوم تحلیل رفت. از مجموع ۴ دیداری که این تیم در نیم‌فصل دوم به میدان رفته، ‌ یک پیروزی، یک تساوی و ۲ شکست مقابل نام شاگردان رسول خطیبی ثبت شده است. آن‌ها تنها تیمی بین مدعیان هستند که با ۵ گل زده و ۷ گل خورده، دارای تفاضل گل منفی هستند. البته شاید این موضوع بیشتر از ساختار دفاع تیمی به ضعف دروازه‌بانان تراکتور مربوط شود. حامد لک مقابل فولاد در اهواز گل‌های بدی دریافت کرد و عیسی اندوی هم که قرار بود مشکل دروازه‌بانی تراکتور را برطرف کند، مقابل پدیده وضعیت مشابهی داشت. البته کادر فنی قرمزپوشان تبریز معتقدند بازیکنان تازه وارد مانند اندوی و تیموریان با گذشت زمان هماهنگی لازم را با سایر بازیکنان تیم به دست می‌آورند و از تراکتور تیمی مقتدر می‌سازند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز