خبرگزاری کار ایران

نمایندگان‌مجلس مطرح‌کردند؛

انتقاد از حضور‌‌ بازیکنان‌متخلف در تیم‌‌ملی / ‌تذکر به وزیر‌‌‌ ورزش و گلایه از نیروهای‌مسلح

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۷۵۹

رسایی، رئیس کمیته فوتبال در کمیسیون اصل ۹۰ تاکید دارد که انتظار نمی‌رفت ستاد کل نیروهای مسلح اجازه خروج به این افراد بدهد چراکه با این کار امنیت‌ملی در خطر است و اداره‌مملکت با توصیه عمه و خاله نمی‌شود.

پرونده فساد در فوتبال پرونده قطوری است. مملو از برگ ها و رنگ های مختلف. ورزشی که بیشترین بودجه را می بلعد، کم ترین افتخار را در عرصه بین‌المللی به دست می آورد، بیش ترین حاشیه را دارد و در سال های اخیر فساد رسوخ کرده در بافت هایش گله و انتقاد بسیاری از مسئولان و مردم را به دنبال داشته است.

به گزارش ایلنا، شاه بیت این تخلفات اما بدون شک خرید کارت های پایان خدمت جعلی توسط فوتبالیست ها و کوتاهی و تسامح برخی از مسئولان دولتی در برخورد با این مقوله است.

ماجرا از اردیبهشت ۱۳۹۳ شروع شد. در آن زمان یک باند تبهکاری دستگیر شد که با سندسازی و جعل اسناد اقدام به گرفتن کارت پایان‌خدمت برای معافیت از خدمت سربازی می‌کردند. اعضای این باند در بخشی از اعترافات خود بیان می‌کنند که با برخی از تیم‌ها و بازیکنان فوتبال ایران همکاری داشته‌اند.

در همان زمان در برنامه ۹۰ در خصوص این پرونده عنوان شد: این متخلفان دو باند بودند که بیشتر در اهواز فعالیت می‌کردند. یکی در سال ۸۶-۸۵ بوده که با روش‌های مختلف مثلا ابتلای بازیکن به یک بیماری خاص وی را معاف می‌کردند. سال ۸۶-۸۵ یک سری بازیکن این اتفاق برای شان افتاد و معافیت گرفتند. یکبار هم در سال ۹۱-۹۰ دوباره این باند با یک سری بازیکن دیگر همکاری داشته اند.

پس از پیگیری های مختلف و تایید و تکذیب های متنوع در نهایت سردار مهرعلی باران‌چشمه(رئیس تربیت‌بدنی نیروهای مسلح) با تایید این خبر اعلام کرد که پرونده این بازیکنان توسط نظام وظیفه پیگیری خواهد شد.

خانه ملت در ادامه گزارش خود می نویسد: در پی این موضوع کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص پیگیری های لازم را انجام داد. در نهایت محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ چندی پیش اعلام کرد که این تخلف محرز شده و حدود ۵۰ بازیکن متخلف شناخته شده اند. وی تاکید کرد: کمیسیون اصل ۹۰ کار خود را در این خصوص انجام داده و در گزارش تاکید شد که این بازیکنان متخلف حق ادامه فعالیت ورزشی تا تعیین تکلیف قضایی را ندارند و دلیلی ندارد این افراد هم تخلف کنند و هم به عنوان سرباز در تیم نیروهای مسلح به خدمت گرفته شوند.

در روزهای اخیر اخبار بسیاری مبنی بر مخالفت سازمان نظام وظیفه عمومی با درخواست کارلوس کی‌روش برای حضور بازیکنان سرباز در تیم ملی منتشر شده بود، با این حال سردار موسی کمالی جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح روز دوشنبه اعلام کرد که مهرداد پولادی، شجاع خلیل زاده، حسین ماهینی و سروش رفیعی مشکلی برای همراهی تیم ملی در مسابقات جام ملت‌های آسیا ندارند.

مجوز ستاد کل نیروهای مسلح پس از اصرار وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و کارلوس کی روش برای حضور فوتبالیست های متخلف در اردوی تیم ملی در استرالیا انتقادات زیادی را به همراه داشته است.

حمید رسایی، رئیس کمیته فوتبال در کمیسیون اصل ۹۰ تاکید دارد که انتظار نمی رفت ستاد کل نیروهای مسلح اجازه خروج به این افراد بدهد چرا که با این کار امنیت ملی در خطر است و اداره مملکت با توصیه عمه و خاله نمی شود.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد در نامه ای خطاب به سرلشگر فیروزآبادی از امکان سفر به استرالیا برای فوتبالیست های فراری از خدمت سربازی انتقاد کرده اند.

در پی این موضوع نمایندگان مجلس نیز در گفت و گو با خانه ملت خواستار پیگیری این مسئله شده و نسبت به حق خروج این ۴ بازیکن انتقاد جدی دارند.

نصرالله پژمان فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و عضو. فراکسیون ورزش مجلس با بیان اینکه در خصوص جعل اسناد و ارائه کارت پایان خدمت سربازی به برخی بازیکنان فوتبال، تخلف محرزی صورت گرفته است، گفت: طبق اسناد ارائه شده کمیسیون فرهنگی از طریق نماینده خود در کمیسیون اصل ۹۰ ماجرا را بررسی و تخلف تعدادی از بازیکنان را مورد تایید قرار داده که به دستگاه قضا معرفی شده اند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: اگر در ادامه روند بررسی ها نیاز باشد قطعا کمیسیون فرهنگی نیز وارد عمل خواهد شد و در این زمینه اقدام خواهد کرد.

وی افزود: تأکید داریم دستگاه قضایی به عنوان مهم ترین دستگاهی که مسئول ایجاد امنیت در جامعه است نسبت به مسائلی که به این شکل در جامعه در حال وقوع است حساس بوده و برخورد کند.

پژمان فر در ادامه با بیان اینکه تخلف از یک فرد معمولی آسیب است اما از افراد مطرح و شاخص دو پیامد منفی دارد، گفت: پیامد نخست اینکه تخلفی از یک فرد خاص سرزده است و دوم اینکه بستر برای خطاهای گسترده تر فراهم می شود لذا دستگاه قضایی باید جدی تر به این موضوع رسیدگی کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان درباره سفر سه تن از بازیکنان متخلف در زمینه کارت پایان خدمت سربازی به خارج از کشور خاطرنشان کرد: وزارت ورزش مجبور است فعالیت های خود در زمینه ورزش را ادامه دهد اما رایزنی و اصرار برای خروج بازیکن متخلف از کشور نیز تخلف به حساب می آید که در این زمینه تذکراتی به وزیر ورزش داده شده است.

جمشید جعفرپور، عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده کمیسیون مذکور در کمیسیون اصل ۹۰ در زمان بررسی پرونده کارت های پایان خدمت جعلی با بیان این که امروز درباره خروج از کشور سه تن از بازیکنان فوتبال متخلف در زمینه جعل اسناد جهت دریافت کارت پایان خدمت سربازی انتقادهای فراوانی شده است، گفت: چند تن از اعضای کمیسیون فرهنگی در جلسه امروز نسبت به این قضیه واکنش نشان داده و تذکر دادند.

نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: وقتی کسی مرتکب عمل خلاف قانون شده است باید روال قانونی قرار مجرمیت خود را طی کند و نباید چیزی مانع از اجرای آن شود.

وی افزود: علیرغم اینکه سه بازیکن فوتبال کشور مرتکب عمل غیرقانونی شده اند به خارج از کشور سفر می کنند و همچنان در مجامع ورزشی حضور دارند که این امر خلاف قانون است.

جعفرپور ادامه داد: قانون باید برای همه به صورت یکسان اجرا شود و تنها برای افراد ضعیف نیست.

عضو کمیسیون فرهنگی و عضو غیرثابت کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: با اینکه ورزش و فوتبال ملی کشور مهم است اما نباید مانع از اجرای قانون شود و دیگران نیز نباید به این بی قانونی دامن بزنند و انتظار می رود ستاد کل نیروهای مسلح این جعل سند مهم را با شدت و دقت بیش تری مورد پیگیری قرار دهد.

محمدعلی اسفنانی٬ با تاکید بر ضرورت برخورد قاطع با تخلف فوتبالیست های متخلف در پرونده خرید کارت پایان خدمت گفت: جعل کارت پایان خدمت سربازی جرم بوده و طبق قانون باید با متخلف برخورد شود و تفاوتی هم بین مردم عادی و فوتبالیست‌ها وجود ندارد.

نماینده مردم فریدن٬ فریدون شهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه بسیاری از فوتبالیست‌ها در طریقه رفتار٬ مدل مو و حتی پوشش الگوی نسل جوان جامعه هستند٬ افزود: در صورتی که فردی به عنوان الگو در جامعه نتواند به اصول قانون اساسی پایبند باشد چگونه می‌توان از افرادی که پیرو وی هستند انتظار پایبندی به اصول را داشت.

وی با تاکید بر اینکه هیچ تساهلی در برخورد با تخلف فوتبالیست‌های سرباز در خصوص جعل کارت پایان خدمت سربازی نباید صورت بگیرد٬ تصریح کرد: تخلف از قانون هیچ معنای دیگری ندارد از این رو نباید برخورد با متخلف به طرق مختلف صورت بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه نادیده گرفتن تخلف فوتبالیست‌های سرباز در جعل کارت پایان خدمت بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسئولان را در پی خواهد داشت٬ گفت: در برابر قانون تمامی افراد برابر هستند از این رو انتظار ما از مسئولان پایبندی کامل به قانون و اجرای عدالت است.

اسفنانی با یادآوری صرف هزینه‌های کلانی که هر ساله برای فوتبال کشورمان صورت می‌گیرد علی‌رغم دریافت نتیجه قابل قبول٬ افزود: با تمام توجهی که به فوتبال از لحاظ تزریق بودجه صورت می‌گیرد به هیچ وجه قابل پذیرش نیست که بازیکنی با جعل مدارک خواهان ماندن در میدان ورزشی باشند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلام با بیان این که ستاد کل نیروهای مسلح از تخلف فوتبالیست ها به راحتی عبور نکند٬ یادآور شد: برخورد قاطع با فوتبالیست‌های متخلف فرهنگ دوری از جرم را در جامعه نهاینه می‌کند و انتظار می رود ستاد کل نیروهای مسلح در این خصوص برخورد جدی داشته باشد.

عباس قائید رحمت درباره دستور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برای حل مشکل سربازی فوتبالیست‌ها گفت: باید افراد را در برابر قانون یکسان دانست و نباید استثنایی در این مورد مدنظر قرار داد.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید با متخلفان اغماض صورت گیرد، ادامه داد: لازم است همه مسئولان نظام در برابر قانون یکسان عمل کنند؛ این قانون شامل همه گروه‌ها می‌شود و استثناء کردن تعدادی از افراد با قانون اساسی مغایرت خواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه نباید کاری کرد که احساس بی‌عدالتی در جامعه پدید آید تاکید کرد: بدون شک اگر در بخش خدمت سربازی تخلف و جرمی صورت گرفته باشد باید با آن برخورد شود و در این میان تبعیض جایز نیست.

قائید رحمت با انتقاد از در نظر گرفتن برخی از استثنائات در حل مشکل سربازی فوتبالیست‌ها یادآور شد: گاهی برخی معتقدند که بهتر است تیم پر توانی به میدان فرستاد لذا ایرادی به حل مشکل سربازی برخی فوتبالیست‌ها نیست در حالی که بنده با چنین نظری مخالف هستم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشور نیاز به تیم سالم دارد تا آن را وارد عرصه‌های بین المللی کند گفت: به واقع اگر مشکلی در سربازی افراد وجود ندارد باید آن را به صراحت اعلام کند، اگر هم به طور بارز چنین تخلفی مشهود است نباید از قانون سرپیچی کرد و لازم است با متخلفان برخورد قاطعی صورت گیرد.

محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز دراین باره، گفت: اگر تخلف این بازیکنان تاکنون ثابت شده به طور قطع باید قبل از انجام هر اقدامی به جرم آنها رسیدگی شود و این موضوع به طور حتم قابل قبول نیست که عده ای از زیر بار قانون شانه خالی کنند.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: تفاوت قائل شدن میان افراد جامعه در اجرای قانون اقدام مناسبی نیست و همه مردم در برابر قانون یکسان هستند، البته نقض قانون در حوزه های مختلف به ویژه مسائلی که با امنیت جامعه در ارتباط است می تواند در آینده مشکلاتی را به وجود آورد.

وی تصریح کرد: وجود تبعیض در اجرای قانون معنا و مفهومی ندارد و همه خاطیان از قانون باید در مراجع قضایی نسبت به جرم انجام داده پاسخگو باشند، زیرا عدم پیگیری مسئولان قضایی و نهادهای قانونی کشور در این خصوص می تواند این موضوع را در جامعه پررنگ کند که ورزشکاران با کمک از حامیان خود و استفاده ازجایگاه شان رعایت قانون را مد نظر قرار نمی دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه جعل مدارک جرم بوده و فرد متخلف باید به دادگاه معرفی شود، افزود: به طور قطع قاضی در دادگاه باید در اولین فرصت حکم این بازیکنان متخلف را صادر کند و هرفردی در هرجایگاهی و با هر عنوانی باید در برابر اقدامات غیر قانونی خود پاسخگو باشد، بنابر این جعل کارت پایان خدمت برای یک فرد عادی همان اندازه هزینه دارد که یک فرد بازیکن در هر تیم ورزشی باید هزینه تخلف خود را بپردازد.

ابراهیم آقا محمدی، درباره اجازه بازی فوتبال به بازیکنان متخلف در پرونده کارت های پایان خدمت جعلی گفت: با هر فرد و در هر جایگاه که تخلف کرده است باید برابر قانون عمل شود، تفاوتی ندارد که فرد متخلف از کدام گروه سیاسی یا چه تیم ورزشی است و نباید خط کشی میان متخلفان قرار داد.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افراد خاطی باید مجازات شوند، افزود: اگر این بازیکنان به خارج از کشور برای انجام بازی های آسیایی منتقل نشوند که بازی دچار مشکل نمی شود، بنابر این مراجع قضایی باید برابر قانون و به میزان جرم انجام شده با متخلفان برخورد کنند.

وی با تاکید بر اینکه جعل اسناد و مدارک در هر شرایطی جرم سنگینی محسوب می شود، تصریح کرد: برای هر تخلفی در قانون مجازاتی در نظر گرفته شده و باید دید در خصوص جعل مدارک قانونگذار چه حکمی را صادر می کند که قطعا هیچ فردی نمی تواند از مدار قانون خارج شود و اگر این امر صورت گیرد مجازات های ممکن باید انجام شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: نباید میان افراد متخلف در برابر قانون تفاوت قائل شد و باز هم باید تاکید کرد که اگر جرم بازیکنان مورد نظر در جعل مدرک برای مسئولان قضایی کشور مشخص شده بهتر است که روند قانونی برای تعیین تکلیف این افراد هرچه سریعتر دنبال شود، زیرا افکار عمومی جامعه پس از مدتی متوجه می شوند که قانون تنها برای افراد عادی اجرا شده و به طور مثال اشخاص دارای جایگاه و مناصب مهم سیاسی و ورزشی مانند ورزشکاران و بازیکنان فوتبال از اجرای درست و به موقع قانون مستثنی هستند.

عباسعلی منصور آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و نایب رییس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در خصوص اجازه ستاد کل نیروهای مسلح برای خروج چهار بازیکن متخلف گفت: این پرونده نباید مورد اصرار وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال برای گذشت باشد و انتظار می رود همه دستگاه های اعم از ورزشی یا غیر ورزشی نسبت به تخلف قانون حساس باشند.

نماینده مردم آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: مجلس از ستاد کل نیروهای مسلح ضمن قدردانی از حضور همیشگی و به موقعی که دارد انتظار دارد تا در خصوص این تخلف با توجه به اهمیت بعد اخلاقی و قانونی ان حساسیت ویزه داشته باشد.

منصوری آرانی تصریح کرد: مربی تیم ملی، وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال باید نسبت به رعایت اصول اخلاقی و قانونی دغدغه مند باشند و اجازه تخلف در این خصوص را ندهند.

نایب رییس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نباید با این توجیه که به حضور این بازیکنان نیاز است از تخلف از قانون به راحتی گذشت چرا که اصل اول در ورزش اخلاق مداری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز