خبرگزاری کار ایران

فیلمنامه وینگادا را برای من هم نوشتند؛

کی روش: سرافرازانه به استرالیا می رویم / اگر توقع معجزه دارید به بازار چینی ها بروید

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۹۹۹

وقتی می بینیم بعضی افراد که وظیفه ای روی دوش شان است می آیند صحبت هایی را انجام می دهند و می گویند هیچ عملکردی به غیر از رسیدن به فینال قابل قبول نیست، این برای من خنده آور است.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با مطلوب دانستن اردوی تیم ملی در آفریقای جنوبی گفت: با سر بالا جام ملت ها را در استرالیا شروع و آن را به پایان می رسانیم.

به گزارش ایلنا، کارلوس کی روش ضمن بیان این مطلب در مورد اردوی آفریقای جنوبی اظهارداشت: چنین اردوهایی همیشه برای بازیکنان مفید است. همچنین برای من که بتوانم شناخت منصفانه تری از بازیکنانم پیدا کنم ولی در فوتبال اگر توقع معجزه دارید باید به بازار چینی ها بروید. اسباب شعبده بازی آنجا خیلی ارزان است. ضرب المثلی داریم که هر چه ارزانتر، بی کیفیت تر. البته بعضی ها دوست دارند دنبال راهکار ارزان بروند.

سرمربی تیم ملی ایران می گوید با توجه به شرایطی که وجود دارد امارات و قطر مدعیان اصلی گروه هستند.

وی همچنین گفت: به دلیل مصدومیت پژمان منتظری، بختیار رحمانی و احتمالا خسرو حیدری را از دست داده ایم و مهرداد پولادی، سروش رفیعی، احمد عبدالله زاده و حسین ماهینی را هم به دلیل مشکل سربازی در اختیار نداریم.

کارلوس کی روش پس از پایان اردوی آفریقایی تیم ملی در گفتگویی آخرین شرایط تیم ایران را درفاصله ۱۵ روز تا آغاز رقابت های جام ملت های آسیا تشریح کرد.

بعد از دشواری های زیاد اردوی تیم ملی در آفریقای جنوبی برگزار شد. ابتدا ارزیابی تان را از این اردو بگویید.
نمی توانیم بگوییم اردوی ایده آل ما بود ولی کاری که مقدور بود را با همه محدودیت ها انجام دادیم. به دلیل آنکه تصمیم در دقایق آخر گرفته شد نمی توانستیم برنامه ریزی خوبی را از قبل داشته باشیم و دیداری بین المللی را در جریان اردو برگزار کنیم. می خواستیم برابر آفریقای جنوبی، بوتسوانا، زیمبابوه و کنیا بازی کنیم و گزینه های زیادی پیش روی ما قرار داشت ولی به خاطر اینکه تصمیم در لحظه آخر گرفته شد، این موقعیت ها هم از دست رفت.

نکات مثبت این اردو و آنچه پس از پایان آن به دست آوردیم چه بود؟
توانستیم با امکانات بسیار خوبی تمرین کنیم. شرایط آب و هوایی دقیقا همان چیزی بود که در استرالیا انتظار ما را می کشد. هوای نامتعادل، کمی بارانی و شرجی و در آخر توانستیم برابر بازیکنان آفریقایی بازی کنیم. دو بازی برابر کایزرچیف و اورلاندو برگزار کردیم و یک دیدار دستگرمی هم برابر تیم پلاتینیوم داشتیم. برای دیدار آخر، بازی سطح پایینی را برنامه ریزی کرده بودیم چون در دیدار آخر اردو نباید فشاری به بازیکنان وارد شود.

وضعیت کلی این اردو را می توانیم مثرثمر ارزیابی کنیم و از اینکه نتوانستیم در شرایط بهتری با بازیکنان تمرین کنم ناراحت هستم چرا که می توانم ضمانت دهم اگر شرایط بهتری فراهم بود، سطح دیگری از بازیکنان را می توانستیم ببینیم اما متاسفانه این شرایط، وضعیت واقعی از آنچه با آن روبه رو هستیم، است.

از نظر شما چه مقدار این اردو شبیه اردوی اردیبهشت گذشته تیم ایران بود؟
کاملا متفاوت است. مرتبه قبلی که به اینجا آمدیم زمان بیشتری داشتیم، شرایط بهتری هم به دست آوردیم چرا که برنامه از قبل مشخص بود. البته چنین اردوهایی همیشه برای بازیکنان مفید است. همچنین برای من که بتوانم شناخت منصفانه تری از بازیکنانم پیدا کنم، ولی در فوتبال اگر توقع معجزه دارید باید به بازار چینی ها بروید. اسباب شعبده بازی آنجا خیلی ارزان است. ضرب المثلی داریم که هر چه ارزانتر، بی کیفیت تر. البته بعضی ها دوست دارند دنبال راهکار ارزان بروند.

متاسفانه تقویم جهانی فوتبال هم بسیار پیچیده است و این کار را برای مسابقات تیم ملی، باشگاهی، مربیان، بازیکنان، مسئولان و مقامات اداری بسیار سخت و دشوار کرده است. هیچ شکی نداریم که در آخر این پیچیدگی تقویم به ضرر همگان خواهد شد و اگر فوتبال آسیا می خواهد پیشرفت داشته باشد باید در بخش های پایه، فنی، حمایتی، ساختاری و مالی تغییرات گسترده ای به وجود آورد.

قبل از اینکه به این اردو بیاییم شما گفته بودید که ۵۰ درصد از بازیکنان را در اختیار دارید. شاید نقطه عطف این اردو دعوت بازیکنان جوان بود. این بازیکنان چه قدر توانستند نظر شما را جلب کنند؟
من از تعهد و انگیزه ای که این بازیکنان داشتند خیلی خوشحالم و بار دیگر تکرار می کنم اگر بیشتر با این بازیکنان بودم، مطمئن هستم که سطح بالاتری را از آنها مشاهده می کردم ولی با در نظر گرفتن شرایط فعلی بیایید دست به دعا بردارید.

برنامه های پیش رو را با توجه به مشکلات همیشگی فوتبال ایران چطور می بینید؟
فکر می کنم پاسخ این سئوال موقعیتی است که با آن روبه رو هستیم. نقطه نظرات خودم را بارها گفته ام. فوتبال ایران اگر در این راه مسیرش را ادامه دهد هیچ شانسی برای موفقیت در آینده نخواهد داشت. اما الان زمان مناسبی نیست که برگردم و صحبتهایم را تکرار کنم. اگر از من می خواهید املت درست کنم بدون داشتن تخم مرغ واقعا امکان ندارد. برای املت نیاز به تخم مرغ است. یک بار دیگر بیاییم واقع بینانه موضوع را نگاه کنیم، باید به بازیکنان احترام بگذاریم و آنها تمام تلاش شان را می کنند و من هم داشته هایم را بر طبق اخلاص گذاشته ام.

از جام جهانی که برگشتیم، اردوهای مان را لغو کردیم. فقط یک بازی بین المللی انجام دادیم و اردوی آماده سازی آخرمان با مشکل مواجه بود و با این شرایط چه توقعی از ما و چه درخواستی از بازیکنان دارید؟ وقتی می بینیم بعضی افراد که وظیفه ای روی دوش شان است می آیند صحبت هایی را انجام می دهند و می گویند هیچ عملکردی به غیر از رسیدن به فینال قابل قبول نیست، این برای من خنده آور است.

این مساله با توجه به اتفاقاتی که اطراف تیم ملی می افتد، غیرواقعی است. بازیکنان، اردوی آماده سازی و بازی دوستانه هم نداشتیم. حمایت مالی هم از ما نشد. حالا با این شرایط چه توقعی داریم؟

بعضی ها هستند که هدفمند و هوشمندانه این توقع را بالا می برند.
دقیقا همین طور است. خیلی شفاف می گویم و همه هم آن را می دانند. ارکستری وجود دارد که هماهنگ کار می کند که حتما پشت سرش رهبری قرار دارد و این مساله به تازگی شروع نشده و از قبل هم وجود داشته است.

دوستان ما خواندن کتابی را آغاز کرده اند که من این کتاب را ۳۰ سال پیش خوانده بودم و دیگر آن را فراموش کرده ام. همین اتفاق هم برای آقای وینگادا و تیمش افتاد، بازیکن، اردوهای آماده سازی و دیدارهای تدارکاتی نداشت و از تیمش حمایت مالی نشد، وقتی این اتفاقات دست به دست هم داد چند نفر از این ارکستر را صدا کردند و وینگادا را برداشتند. این دقیقا همان داستانی است که برای من در جام ملت ها در نظر گرفته اند.

این فیلم نامه ای که برای من در نظر گرفته شده بسیار شناخته شده است. با این حال دقیقا مثل جام جهانی تلاش می کنیم بهترین عملکرد را انجام بدهیم. بدون هیچ گونه توجیه و بهانه ای. صحبت های من خیلی شفاف و روشن است اما این حرف ها را نمی زنم که بخواهد بهانه ای باشد مثل بعضی افراد که همیشه دنبال توجیه و بهانه هستند. بعضی اعضای این ارکستر دیگر خنده را روی لبان من نمی آورند به خاطر اینکه آنها به لحاظ شخصیتی ضعیف هستند. موسیقی آنها در این ارکستر خیلی ضعیف است. خودشان را دارند ارزان می فروشند.

برخی معتقدند قرار بود این سناریویی که شما از آن حرف می زنید بعد جام جهانی پیاده شود اما عملکرد ایران این فیلم را به پایان نرساند.
اتفاقاتی که بعد جام جهانی رخ داده به مراتب بدتر از اتفاقات قبلی است. شما بازیکنانی را در اختیار دارید که دستمزدشان را در باشگاه هایشان دریافت نمی کنند و حتی پاداش های خود را در تیم ملی نمی گیرند. بازیکنانی هستند که پاداش های قبل از جام جهانی را با وجود قول های داده شده هنوز دریافت نکرده اند.

اعضای کادر فنی تیم ملی برای پنج یا شش ماه هیچ حقوقی دریافت نکرده اند. فکر می کنید منصفانه است که از آنها تقاضای خاصی داشته باشیم وقتی که هیچ گونه حقوقی دریافت نکرده اند؟ برای شخص من خیلی مایوس کننده و اضطراب انگیز است. واقعا این شرایط را درک نمی کنم. مخصوصا وقتی که باید مقابل تیم های عربی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای اعتبار موقعیت و وجاهت کشور ایران بجنگیم. این مسائل برای من بسیار عجیب و غیر قابل درک است. شش، هفت ماه گذشته به یکباره اتفاقی که افتاد این بود هر که در فوتبال فعالیت داشت تبدیل شد به مجرم، کلاهبردار و دنبال سوء استفاده و این طور شده که هر کس در فوتبال حضور دارد شده " آدم بد ".

ما خودمان می دانیم فوتبال کامل نیست. مشکلاتش را هم می دانیم اما چیزی که به دنبالش هستیم، راهکار است و این فضا به فوتبال کمک نمی کند، به جای محکوم کردن یکدیگر به اعتقاد من باید ما فوتبالی ها به عنوان اولین نفر دست مان را بالا ببریم و بگوییم بله مشکلاتی وجود دارد و همه کار ما درست نبوده ولی باید دست به دست هم بدهیم و راهکاری را ارائه کنیم تا بتوانیم این روند را بهبود بخشیم.

ایجاد چنین فضای غبار آلود و شبه انگیزی کمکی به فوتبال نمی کند. چه چیزی دارد اتفاق می افتد؟ با این شرایط هیچ کس منفعتی به دست نمی آورد. آیا آنهایی که می خواهند بعدها به راس فوتبال بیایند با تزلزل شرایط می توانند موفق شوند؟ الان زمانی هست که باید به جام ملت ها برویم و بازی کنیم. تلاش خواهیم کرد که طبق روال همیشه بهترین عملکرد را ارائه کنیم.

ولی شک نداریم در گروه ما تیم هایی که شرایط بهتری دارند و مدعی به حساب می آیند در حال حاضر امارات متحده عربی و قطر هستند.

حتما این خبر بدی برای هواداران فوتبال ایران خواهد بود؟
آنها مدعی هستند چون آماده سازی بهتر و دیدارهای دوستانه متعددی را انجام داده اند. در یکی از جراید این کشورها نمی بینید که بازیکنی مشکل مالیاتی یا سربازی داشته باشد. ۱۰ بازیکن در تیم ملی امارات متحده عربی حضور دارند که از خدمت سربازی مرخص شده اند تا در خدمت تیم ملی باشند.

در قطر هم که این مشکلات اصلا وجود ندارد و هفت بازیکن جدید و چند ملتی به تیم شان آورده اند. آنها استحقاق این را دارند که مدعی باشند چرا که سخت کار کرده اند، سرمایه گذاری مناسب داشته اند. ما هم تلاش می کنیم تا دست در دست هم و متحد بدون هیچ بهانه ای بهترین عملکردمان را داشته باشیم. مطمئنا این تورنمنت را با سر بالا شروع خواهیم کرد و با افتخار و سربلند بازی ها را به پایان می بریم.

خواسته قلبی من این است افرادی را در فوتبال ببینم که از جنس فوتبال هستند و به فوتبال اهمیت می دهند مانند آنچه در فوتبال آلمان و فوتبال بین المللی اتفاق افتاد. اگر اختیار این مساله با من بود دوست داشتم شخصیت هایی مانند علی دایی، مهدی مهدوی کیا، علیرضا منصوریان، یحیی گل محمدی و کریم باقری فعالیت بیشتری در فوتبال ایران داشته باشند. نادیده گرفتن افراد فوتبالی که تجربه و دانش بالای بین المللی در این سطح از اعتبار و جایگاه دارند واقعا از بین بردن استعداد، قابلیت و دستاوردهای ماست.

وقتی شاهد حضور افرادی در جایگاه ها و موقعیت های فوتبالی هستیم که هیچ پیشینه و دانش فوتبالی نداشته اند و هیچ گاه هیچ افتخار و دستاوردی را برای فوتبال به دست نیاورده اند، ناراحت کننده است.

فوتبال برای همگان است ضمن اینکه از حضور همه افراد استقبال می شود چرا که ما نیاز به حمایت تک تک آنها داریم اما نگاه داشتن یکسری افراد و نادیده گرفتن برخی دیگر که از جنس واقعی فوتبال هستند برای من قابل درک و پذیرفتنی نیست. به هیچ وجه منطقی به نظر نمی رسد که از منابع واقعی فوتبال یک کشور حسن استفاده را نکنیم.

اگر این انتخاب دست من بود دو یا سه نفر از بازیکنانی را که نام بردم را به همراه تیم ملی به عنوان سفیر به استرالیا می بردم تا در جایگاه ویژه در کنار دیگر مفاخر فوتبال دنیا در استادیوم بنشینند نماینده ملت، تاریخ و کشور ایران در آنجا می شدند و در زمین تمرین هم این فرصت را پیدا می کردند که با رسانه های بین المللی گفت و گو کنند تا تبلیغ بسیار مناسب برای فرهنگ و حق و حقوق کشور ایران باشد. برای من هم قابل قبول نیست که فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به هر دلیلی به این بازی سیاسی یعنی تحریم ها ادامه می دهند و از نظر مالی فوتبال ایران را حمایتی نمی کنند.

کشوری همچون ایران که فوتبال در آن جایگاه بسیار خاصی دارد و در خون تک تک افراد جاری است مخصوصا بعد از عملکردی که ایران در جام جهانی داشت مستحق توجه بیشتری از طرف مقامات بین المللی فوتبال است.

در میان مصدومان و بازیکنانی که نمی توانند به تیم ملی اضافه شوند، حتما اعلام فهرست نهایی تیم ملی برای جام ملت ها دردسری برای شما خواهد بود.
بله همیشه سخت است. من تنها برای ۲۳ نفر جا دارم اما ۲۷ بازیکن داریم که شایستگی حضور در تیم ملی را دارند و ای کاش می توانستم همه آنها را در اختیار داشته باشم ولی در انتها می توانم سه دروازه بان، هشت مدافع، شش بازیکن میانی و شش مهاجم دعوت کنم. به خاطر تیم ملی باید یکی، دو نفر کنار بروند. امیدوارم خداوند متعال هم به من در این راه کمک کند تا بتوانم بهترین تصمیم را بگیرم.

به دلیل مصدومیت پژمان منتظری، بختیار رحمانی و احتمالا خسرو حیدری را از دست داده ایم. به دلایل مسائل نظامی و مشکلات سربازی هم مهرداد پولادی، سروش رفیعی، احمد عبدالله زاده و حسین ماهینی را از دست دادیم متاسفانه در حال حاضر با دو مشکل جدی مواجه هستیم. دستم کامل بسته است.

روز اولی که به آفریقای جنوبی آمدم یک درخواست محترمانه و عمومی از مقامات محترم ایرانی داشتم که کمک کنند تا راهکاری برای مشکل سربازی بعضی بازیکن ها پیدا کنیم.

نخواستم قانون را زیر پا بگذاریم یا خدایی ناکرده قوانین را نادیده بگیریم بلکه خواستم با کمال احترام به تمامی قوانین راهکاری پیدا شود اما متاسفانه این درخواست محترمانه من برای اینکه همه بازیکنان مان را در اختیار داشته باشیم نادیده گرفته شد. بعد از دستاوردی که در جام جهانی به دست آوردیم و اتفاقاتی که منجر شد به غرور و عملکردی سراسر افتخار آمیز برای تیم و ملت ایران برای من بسیار غیر قابل درک است که فدراسیون و همینطور و مقامات تعهد لازم را برای آن عملکرد خوب در جام ملت ها نداشته باشند و این خیلی ناراحت کننده است. نشان دهنده این است که اطراف تیم ملی فضای غالب بی تفاوتی و عدم اتحاد است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز