خبرگزاری کار ایران

هلی کوپتر ایرانی همچنان بلند پرواز؛

هاشمیان در رویای مربیگری در بایرن مونیخ، تیم ملی ایران و پرسپولیس

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۷۲۸

در همه تیم‌هایی که زمانی در آنها عضویت داشتم، حتی تیم ملی ایران، اما مشکلی که وجود دارد این است که یک مربی، خودش نمی‌تواند دنبال باشگاهی که دوست دارد بگردد.

وحید هاشمیان که در دوره‌های آموزشی مربیگری فدراسیون فوتبال آلمان شرکت کرده، این شانس نصیبش شد که کارآموزی‌اش را زیر نظر پپ گواردیولا و سایر مربیان تیم پرافتخار بایرن مونیخ بگذراند.

به گزارش ایلنا، وبسایت رسمی بایرن با این مهاجم ایرانی مصاحبه‌ای انجام داده که در ادامه بخوانید:

یادت هست ۱۴ آگوست ۱۹۹۹ کجا بودی؟
هاشمیان - احتمالا تهران.

نه. آن روز تو در اولین بازی‌ات با پیراهن هامبورگ مقابل بایرن مونیخ به میدان رفتی
درست است. آن بازی با گلی که جووانی البر در دقایق پایانی به ثمر رساند، ۲-۲ مساوی شد. بازیکنان مقابل من، لوتار ماتئوس و توماس لینکه بودند. دقیقه ۷۲ با آنتونی یه‌بوآه تعویض شدم. دو ملی‌پوش پرافتخار و نامدار. شروع پراسترسی برایم بود در بوندسلیگا. اما خیلی زود به فضای فوتبال آلمان عادت کردم.

ولی بیرون از زمین چمن شروع خوبی نداشتی! رفتار غیر حرفه‌ای مرتکب شدی
در اولین مصاحبه‌ام در هامبورگ گفتم باشگاه مورد علاقه‌ام بایرن مونیخ است. همه خبرنگاران زدند زیر خنده و پرسیدند چرا؟ تو تازه عضو هامبورگ شده‌ای. من دوست نداشتم به آنها دروغ بگویم. از زمان کودکی‌ام بایرن مونیخ تیم شناخته‌شده‌ای در ایران بود و همیشه به آن علاقه داشتم.

بعد از آنکه بوخوم را ترک کردی، سال ۲۰۰۴ مدتی عضو بایرن بودی. چه احساسی داشتی؟
من آن موقع از تیم‌های زیادی پیشنهاد داشتم ولی بدون لحظه‌ای تردید تصمیم گرفتم بایرن را انتخاب کنم. این آرزوی همیشگی من بود، و با پیشنهادی که از مونیخ دریافت کردم، آرزویم برآورده شد.

مزیت بایرن به تیم‌های قبلی‌ات چه بود؟
هامبورگ هم تیم بزرگی بود ولی در بایرن امکانات بیشتری وجود دارد. برای همین هم توقعات بالاتر است، همچنین رقابتی که بین بازیکنان برای قرار گرفتن در ترکیب وجود دارد. اگر مربی شانس بازی به تو بدهد، باید بی‌معطلی حاضر باشی. اما چنانچه انتظاراتش را برورده نکنی، بخاطر رقابتی که گفتم وضعیت برایت سخت می‌شود.

سال ۲۰۰۵ با بایرن دو قهرمانی کسب کردی. آمار تو ۱۵ بازی رسمی بود با یک گل.
کارنامه‌ام را در بایرن بارها آنالیز کرده‌ام. وقتی به مونیخ آمدم به خودم گفتم: من یک انسانم و طبیعتا به زمان احتیاج دارم تا بتوانم با تیم جدیدم هماهنگ شوم. اما در بایرن از این خبرها نیست. به محض آمدنت باید خودت را نشان دهی. باید بازدهی بالایی داشته باشی. من نتوانستم انتظارات را برآورده کنم. با این حال فقط خاطرات خوب از دوران حضورم در مونیخ در یادم مانده است.

اکنون بار دیگر اینجا هستی. این‌بار به عنوان مهمان. چطور شد دوباره به بایرن مونیخ آمدی؟
بعد از آنکه در امتحان ورودی مربیان فدراسیون فوتبال آلمان پذیرفته شدم، با آقای هرمان گرلاند تماس گرفتم. او هم مثل من زمانی در بوخوم عضویت داشت. او با ماتیاس سامر و تیم مربیان بایرن درمورد من صحبت کرد. از باشگاه بایرن برای اینکه این فرصت را در اختیار من قرار دادند، بسیار سپاسگزارم.

در مقایسه با زمانی که اینجا بازیکن بودی، چه چیزهایی تغییر کرده؟
همه چیز حرفه‌ای‌تر از قبل شده است. تمرینات، تشکیلات، شرایط، همه چیز. ساختار باشگاه بسیار عالی سازماندهی شده است. کلیه کارمندان از حرفه‌ای‌ترین‌ها انتخاب شده‌اند. برای همین می‌خواستم کارآموزی‌ام را در بایرن بگذرانم. بویژه که مربیان این تیم از بهترین‌های جهان هستند.

چه زمانی تصمیم گرفتی مربی شوی؟
همزمان با دوران بازیگری‌ام زمانی که در آلمان بودم، مدرک A و B را گرفتم. بعد از آن کمی پیش از اینکه برای امتحان ورودی دوره آموزشی مربیگری فدراسیون فوتبال آلمان آماده شوم، در لیگ ایالت هامبورگ ۱۴ ماه مربیگری کردم. قصد داشتم دوره آموزشی را حتما در آلمان بگذرانم، زیرا کیفیت آن در تمام دنیا مورد تایید است.

تو آدم خونسرد و مؤدبی هستی. هاشمیان در قامت مربی ممکن است عصبی و پرخاشگر شود؟
موقعی که در لیگ هامبورگ مربی بودم، چند بار به مرز انفجار رسیدم. البته معمولا خودم را کنترل می‌کنم. من به نظم، تلاش و آنالیز اعتقاد دارم.

از مربیانی که داشتی می‌توان پاگلسدورف، نویرورر، ماگات و دایی را نام برد. الگویی در مربیگری داری؟
نه. کپی هیچ وقت مثل اصل نیست. هرکسی کاراکتر، فلسفه، و افکار خاص خودش را دارد. برای همین معتقدم هر کسی خودش باید تصمیم بگیرد چطور کار کند. البته من می‌توانم از هر کدام از مربیان پیشینم ایده بگیرم و آن را با ایده‌های خودم ترکیب کنم.

دوست داری مربی چه تیمی شوی؟
در همه تیم‌هایی که زمانی در آنها عضویت داشتم، حتی تیم ملی ایران، اما مشکلی که وجود دارد این است که یک مربی، وابسته به پیشنهاداتی است که به او ارائه می‌شود و خودش نمی‌تواند دنبال باشگاهی که دوست دارد بگردد. برای همین می‌خواهم اول از نظر آموزشی پیشرفت کنم. بقیه‌اش درست می‌شود

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز