خبرگزاری کار ایران

تیم نه! باشگاه مدنظرمان است؛

تاج: لیگ فوتبال جوان می شود / بودجه باشگاه ها پیش از شروع فصل مشخص می شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۲۲۵

تاج از جوان شدن لیگ برتر فوتبال در فصل آینده و مشخص شدن بودجه باشگاه‌ها پیش از شروع فصل خبر داد.

مهدی تاج از جوان شدن لیگ برتر فوتبال در فصل آینده و مشخص شدن بودجه باشگاه‌ها پیش از شروع فصل خبر داد.

به گزارش ایلنا، دیروز امیررضا خادم، معاون حقوقی، پارلمانی و هماهنگی امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان در جلسه‌ای با حضور مهدی تاج، جعفر کاشانی و شهبازی راهکارهای اصلاح آئین‌نامه سازمان لیگ فوتبال را بررسی کردند. در این جلسه در مورد شفاف‌سازی قراردادهای باشگاه‌ها با فوتبالیست‌ها و تعیین و تعریف ضوابط مشخص در این زمینه بحثو تبادل‌نظر شد. پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت ورزش و جوانان درباره این جلسه گفت‌وگویی را مهدی تاج داشته که در ادامه آن را می‌خوانید.

جلسه دیروز در وزارت ورزش و جوانان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اول باید توضیح مختصری بدهم درباره ورود وزارت ورزش و جوانان به این قضیه؛ ارزیابی مثبتی دارم از ورود وزارت ورزش و جوانان که نگاهشان، نگاه حاکمیتی است. دوستان ما در این وزارتخانه نگرانی هایی دارند درباره مسایلی که دیروز در جلسه با آقای امیررضا خادم درباره آنها بحثشد. نگرانی ها و دغدغه هایی که دقیقا نگرانی های ما در سازمان لیگ را تشکیل می دهد.

در مورد این نگرانی ها توضیح می‌دهید؟

بیشتر صحبت هایمان درباره دو موضوع مهم بود. اول نوع و نحوه قراردادهای بازیکنان در رقابت های لیگ برتر و یکی هم در زمینه باشگاه داری و تفاوت‌های آن در بحثتیم داری و همچنین حضور بخش خصوصی در هر دو موضوع.

بیشترین مشکلات در زمینه قراردادها به مبالغ آن بر می گردد. اینکه رقمی در قرارداد نوشته می شود و رقم دیگری رد و بدل می شود!

اول باید به بحثحضور بخش خصوصی در این زمنیه اشاره کنم که نوع قراردادها در چند سال گذشته موجبات نارضایتی این بخش را بوجود آورده بود. از طرف دیگر در این زمینه قوانینی را در گذشته داشتیم که خیلی کار آمد نبود.

قانون سقف قرارداد را می گویید؟

بله، همین طور است. اما متاسفانه این قانون نتوانست جلو مشکلات را بگیرد.

این بار چه فکری برای حل این معضل کرده اید؟

ببینید طبق قوانین AFC و FIFA صراحتا اعلام شده است سازمان لیگ این اختیار و اجازه را دارد تا از میزان بودجه ای که تیم ها برای شروع لیگ در نظر گرفته اند مطلع شود. در حقیقت از این پس تمام تیم ها و یا به عبارت صحیح تر باشگاه هایی که تیم های فوتبالشان در لیگ برتر قصد حضوردارند، باید بودجه خود را قبل از شروع بازیها به ما اعلام کنند و ما هم آن ارقام را به AFC اطلاع می دهیم.

در مورد این پروسه مالی بیشتر توضیح می دهید.

هیات مدیره باشگاه ها باید رقم مصوبی را که به هیچ عنوان در طول فصل قابل تغییر نیست را از طریق مدیرعامل به سازمان لیگ اعلام کنند و پس از آن، سازمان لیگ ارقام موجود را در اختیار کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار می دهد.

ضمن اینکه در این میان سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت کشوری هم بر این جریان نظارت دارند تا تخلفی صورت نگیرد و ارقام تصویب شده با نهایت دقت وارد چرخه مالی باشگاه ها بشود تا انحراف از بودجه را به هیچ عنوان شاهد نباشیم.

در صحبت هایتان به مقوله باشگاه و تیم اشاره کردید.

همین موضوع بحثدوم و مهم دیگری بود که در این جلسه به آن پرداختیم. یکی از ارکان پیشرفت فوتبال و به طور کلی ورزش، وجود باشگاه های ورزشی است. اینکه باشگاه داری به جای تیمداری حاکم شود. در حال حاضر ما ۱۱ باشگاه داریم که به غیر از فعالیت تیم فوتبالشان در لیگ برتر، در رشته های دیگر نیز فعالیت می کنند. اینکه تیم فوتبالی اسم خودش را باشگاه گذاشته مورد قبول ما نیست و باید در این زمینه شاهد حضور باشگاه های ورزشی در لیگ برتر فوتبال باشیم در کنار فعالیت سایر تیم های دیگرشان در ورزشهای مختلف.

یک باشگاه باید در چند رشته فعالیت داشته باشد تا از حالت تیم بودن خارج شود و نام واقعی باشگاه را بتواند یدک بکشد؟

البته در بسیاری از موارد مطرح شده در این جلسه در مراحل طراحی هستیم و با تشکیل کارگروه های مورد نظر در آینده به طور دقیق نکات ابهام، مشخص خواهد شد.

در زمینه مالی و بحثقراردادها، دیگر چه تمهیداتی اندیشیده شد؟

به عنوان مثال از فصل آینده لیگ برتر تمام تیم های حاضر در لیگ برتر باید ۲۰ درصد بودجه مصوب خود را برای تیم های پایه شان هزینه کنند. خوشبختانه در وزارت ورزش و جوانان و با نگاه ویژه ای که شخص وزیر به رونق تیم های پایه دارند ما هم از این موضوع استقبال می کنیم.

این موضوع ربطی هم به بحثجوان شدن لیگ در فصل آینده دارد؟

صد در صد همین طور است و قطعا برای فصل آینده لیگ تغییرات زیادی را در بدنه بازیکنان لیگ خواهیم دید. جوانگرایی از نکات مهمی است که سازمان لیگ روی آن تاکید دارد و باید قوانینی وضع کنیم تا لیگ جوان شود.

در موضوع بودجه و بحثتیم و باشگاه، باز هم کانون توجهات به دو تیم پرطرفدار تهرانی برمی گردد. استقلال و پرسپولیس نه شکل و شمایل باشگاه را دارند و نه اینکه ردیف بودجه مشخصی برای شروع فصلشان دارند.

با اینکه نگاه وزارت ورزش و فوتبال تاثیر گرفته از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است اما این دو باشگاه تمام فوتبال ما نیست و فقط قسمتی از آن را تشکیل می دهد. ما ۱۱ باشگاه به معنای واقعی کلمه داریم و نمی توانیم از زحماتی که آنها متحمل شده اند به سادگی عبور کنیم. این هیات مدیره های دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هستند که باید شرایط مورد نظر را فراهم کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز