خبرگزاری کار ایران

وقتی شرکت‌های مخابراتی بلعیده می‌شوند/اپراتورهای تلفن همراه آستین بالا می‌زنند!

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۶۱۴۶

گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که درآمد ٧٨ شرکت مخابراتی پیشروی جهان تقریبا برابر با ٧ شرکت بزرگ اینترنتی و فناوری (نظیر گوگل، اپل، متا و...) است اما ارزش فناورها چندین برابر مخابراتی‌هاست.

به گزارش ایلنا، فرآیند تحول دیجیتال (Digital Transformation) در واقع به‌کارگیری قابلیت‌های فناوری دیجیتال برای بهبود رویه‌های عملیاتی است؛ سازمان‌ها با مرور فرآیندهای موجود و بروزرسانی آنها و تلفیق‌شان با فناوری دیجیتال، بهترین فرصت زنده ماندن را در دنیای تغییرات سریع فناوری و نوآوری برای خود فراهم می‌کنند.

صنعت تلکام و مخابرات هم که طی بیش از یک دهه اخیر با بازدهی‌های پایین مواجه بوده و چالش بازگشت سرمایه یکی از مهم‌ترین موانع پیش‌پای مباحث توسعه‌ای آن بوده است، راهی جز پذیرفتن این تحول برای بقای خود ندارد.

براساس تحقیقات بین‌المللی حوزه تلکام نیز، آینده خوبی را در صورت عدول از مقوله «تحول دیجیتال» نمی‌توان برای این فیلد صنعتی متصور بود. در این خصوص وحید شاه‌منصوری - رئیس مرکز تحقیق و توسعه یکی از اپراتورهای تلفن همراه به آمار قابل توجهی در نشست «اکوسیستم نوآوری، پیشران تحول دیجیتال» بیست‌وهشتمین کنفرانس بین‌المللی کامپیوتر انجمن کامپیوتر ایران اشاره کرد.

به گفته وی مقایسه درآمدها و ارزش سهام بازار سرمایه شرکت‌های مخابراتی (Telco) در برابر شرکت‌ها و غول‌های فناوری (Techco)، به شدت به سود دسته دوم است.

شاه‌منصوری تصریح کرد: در شرایطی که درآمد ٧٨ شرکت مخابراتی پیشروی جهان تقریبا برابر با ٧ شرکت بزرگ اینترنتی و فناوری (نظیر گوگل، اپل، متا و...) است، ارزش بازار سرمایه همین شرکت‌های مخابراتی به طور قابل توجهی کمتر از شرکت‌های فناوری است.

این مدیر تلکامی افزود: به زبان ساده، سرمایه‌گذاران بازار معتقدند شرکت‌های فناوری بیشتر از شرکت‌های مخابراتی رشد می‌کنند و بنابراین در آینده ارزش بیشتری خواهند داشت.

در حالیکه اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های مخابراتی هزینه‌های بالایی را برای تجهیزاتی از قبیل آنتن، کابل و... تحت عنوان CAPEX متحمل می‌شوند، یکی از دلایل اصلی این مسئله (اختلاف در ارزش بازار این دو حوزه) این است که «شرکت‌های فناوری بیشتر روی تحقیق‌وتوسعه و نوآوری متمرکز بوده و هزینه می‌کنند.»

در حالیکه شرکت‌های فناوری تا 25 درصد درآمد خود را به این امر تخصیص می‌دهند اما مخابراتی‌ها کمتر از 3 درصد درآمد خود را در حوزه «تحقیق‌وتوسعه» صرف می‌کنند.

از همین رو است که TM Forum هم تأیید کرده که طی سالیان اخیر، صنعت اپراتوری به سمت «Beyond Connectivity» و ورود به عرصه دیجیتال در حرکت است که از آن تحت عنوان «تحول دیجیتال» نیز یاد می‌شود.

با تمامی این تفاسیر اما به زعم شاه‌منصوری، فناوری‌های کلیدی متحول‌ساز صنعت مخابرات که باید در تحول دیجیتال اپراتورها به ویژه در بخش‌های تحقیق‌وتوسعه و نوآوری مورد توجه قرار گیرد، شامل هوش مصنوعی، کلان داده، فرآیند کاوی، اینترنت اشیاء و رایانش ابری است.

هوش مصنوعی می‌تواند برای شناسایی روند تاریخچه داده، پیش‌بینی خرابی‌های احتمالی، مدیریت تجربه مشتری به کمک چت‌بات‌ها یا دستیاران مجازی بکار گرفته شود.

استفاده از داده‌های ترافیک شبکه برای درک بهتر رفتار کاربران و ارائه محتوای چند رسانه‌ای هدفمند و بهبود تجربه کلی مشتری با کلان داده‌ها امکانپذیر است.

فرآیند کاوی به بررسی فرآیندهای تجاری در سیستم‌های فناوری اطلاعات و ارائه بینشی درباره عملیات‌های مخابراتی با هدف بهبود نظارت، مدیریت و خودکارسازی فرآیندها و تسهیل تحول دیجیتال می‌پردازد.

اینترنت اشیاء یک جایگاه مخصوص برای اپراتورها جهت افزایش کارایی و تجربه بهتر کار را فراهم می‌آورد؛ به کمک اینترنت اشیاء اپراتورها می‌توانند داده‌های کافی را برای خدمات پیش‌بینی، تشخیصی، تحلیلی و تجویزی مشتریان مخابراتی فراهم کنند.

اپراتور باید سرویس‌های خود را به صورت همیشه حاضر به مشتریان ارائه دهد و زیرساخت‌های ابری می‌توانند به پایداری و انعطاف‌پذیری این خدمات کمک کنند؛ یکی از مزایای بزرگ محاسبات ابری، امکان صرفه‌جویی در هزینه‌ها است.

براساس پیش‌بینی‌ها بازار «ابر مخابراتی» تا سال 2030 به 125 میلیارد یورو خواهد رسید.

بنابراین فناوری‌های مذکور نمایه‌گر این است که تحول دیجیتال برای اپراتور، فقط به معنای افزایش کارآمدی اپراتور یا ارائه زیرساخت، شبکه و اتصال نیست بلکه اپراتور می‌تواند در توانمندسازی کل اقتصاد دیجیتال نقش ایفا کند.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز