خبرگزاری کار ایران

علیرضا ثانی‌فر:

انجمن سینمای جوان برای حمایت از فیلم‌های کوتاه اسپانسر جذب کند/ پلتفرم‌های اختصاصی فیلم کوتاه راه‌اندازی شود

asdasd
کد خبر : ۹۹۲۳۶۲

علیرضا ثانی‌فر با اشاره به ظرفیت نمایش فیلم‌های کوتاه، اختصاص یک پلتفرم VOD مخصوص نمایش فیلم‌های کوتاه را بهترین امکان برای اکران این آثار دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا ثانی‌فر (بازیگر سینما) که در جشنواره امسال فیلم کوتاه تهران حضور پررنگی دارد، با اشاره به بازی در فیلم‌های کوتاه گفت: حضورم در فیلم‌های کوتاه همانند حضورم در سینمای داستانی بلند با همان روال قبلی است. یعنی فیلمنامه‌ها را خواندم و قصه فیلم جذبم کرد و حضور پیدا کردم. اینکه بگویم به جوان‌ها اعتماد کردم هم اینطور نیست چراکه جوان‌ها اساسا فیلمسازان بهتری هستند و طبیعی است که این شانس را برای همکاری با آن‌ها از دست نمی‌دهم. فیلم کوتاه مدیومی است که من به آن علاقه دارم و سعی می‌کنم در ایام فراغتم از کارهای بلند به سراغ آن بیایم و این حضور را قطع نکنم. 

ثانی‌فر با اشاره به حضور دو فیلم از او در جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: من امسال دو فیلم «تهاتر» و «سایه روباه» را در جشنواره فیلم کوتاه دارم که همکاری با دو کارگردان جوان و پر از ایده از تجربیات خوب من در این دو فیلم بود. در «سایه روباه» به دلیل شناختی که از خانم معراجی، کارگردان کار داشتم و فضای داستانی فیلمنامه، دوست داشتم که همکاری کنم. همچنین در «تهاتر» به غیر از اینکه با یک فیلمنامه خوب و منسجم روبرو بودم، حضور خانم سارا بهرامی در نقش مقابل باعث شد تجربه خوبی داشته باشم. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ساخت فیلم کوتاه مقدمه‌ای برای حضور در سینمای بلند است؟ گفت: شاید در گذشته این نگاه وجود داشت که این مدیوم وسیله‌ای برای مشق کردن و ورود به سینمای بلند است اما امروز فکر می‌کنم اینطور نیست و سینمای کوتاه یک مدیوم جدی‌تری شده است و فضای مستقلی را ایجاد کرده که در همان فضای مستقل کارکرد خودش را دارد و فیلمسازان مستقلی حضور دارند که در این عرصه فعالیت جدی می‌کنند و قصدی برای مشق کردن سینما ندارند. فیلم کوتاه می‌سازند فقط برای اینکه فیلم کوتاه بسازند. یعنی الان فیلم کوتاه بهانه‌ای برای ورود به سینمای بلند نیست و این مدیوم یک هنر مستقل است که قابل دفاع است. مثل این می‌ماند که بگوییم الان افراد تئاتر کار می‌کنند که وارد سینما شوند. الان دیگر اینطور نیست و هر هنری در قالب و تعریف خودش صاحب فرم و شکل و جهان‌بینی است که مستقل از هر هنر دیگری قابل دفاع است. 

وی با اشاره به نوع نگاه کارگردان‌های فیلم کوتاه و نحوه تعامل با بازیگران و استفاده از ظرفیت بازیگران حرفه‌ای گفت: این موضوع بیشتر بستگی به دانش کارگردان نسبت به بازیگری دارد. در فیلم کوتاه من گاهی با کارگردان‌هایی روبرو شدم که آنقدر از دانش بازیگری مطلع هست که حتی گاهی من از او چیزهایی یاد گرفتم. گاهی هم من چیزهایی برای ارائه کردن و بهتر شدن کار دارم. یک جور تعامل دو طرفه وجود دارد برای بازی در فیلم‌های کوتاه و این تعامل بسته به حال و هوای کار و امکان ارائه ایده‌ها و دانش دو طرف می‌تواند زیاد و کم باشد. 

این بازیگر سینما با اشاره به حمایت‌های دولتی و ساخت فیلم کوتاه توسط جوانان گفت: تولید فیلم کوتاه دو نوع دارد. یا از سوی انجمن سینمای جوان حمایت می‌شوند یا با سرمایه شخصی به سراغ ساخت فیلم می‌روند. واقعیت این است که به دلیل شرایط اقتصادی کشور حمایت‌های انجمن سینمای جوان بخش کوچکی از فیلم‌ها را می‌تواند پوشش دهد و بقیه بودجه فیلم‌ها را بچه‌ها با سختی جمع می‌کنند. فکر می‌کنم اگر ساز و کاری توسط انجمن سینمای جوان اندیشیده شود که با جذب اسپانسر بتوان بودجه بیشتری به کارها تزریق کرد، خروجی آثار هم مطلوب‌تر خواهد بود. اگر قرار است به سینمای کوتاه نگاه حرفه‌ای داشته باشیم باید سازوکار اکران فیلم‌های کوتاه و درآمدزایی از آن شکل بگیرد. امروز ساخت فیلم کوتاه با پول‌های اندک که گروه‌های فیلمسازی جمع می‌کنند ساخته می‌شود. گاهی برخی از بچه‌های فیلم کوتاه در طول سال کار می‌کنند و پول‌هایشان را جمع می‌کنند تا بتوانند فیلم بسازند. با این شیوه‌ها توقع از سینمای کوتاه برای رشد و حرفه‌ای شدن کمی دور از انتظار است. اما اگر از لحاظ کسب درآمد به جایی برسند که دیگر دغدغه‌ای غیر از ساخت فیلم نداشته باشند آنوقت شاهد رشد کیفی آثار خواهیم بود و انگیزه فیلمسازان برای ادامه مسیر هم بیشتر می‌شود. 

وی با اشاره به ظرفیت اکران فیلم کوتاه گفت: با توجه به انبوه تولیدات سالانه تنها جایی که امکان اکران فیلم‌های کوتاه است گروه هنر و تجربه است که جوابگوی این حجم از تولیدات نیست. هنر و تجربه هر سه ماه یکبار بسته‌های پنج‌تایی فیلم کوتاه را اکران می‌کند که با این مدل بسیاری از آثار امکان نمایش پیدا نمی‌کنند. 

وی در ادامه گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران هم به دلیل فشردگی نمایش آثار و زیاد بودن فیلم‌ها فرصت زیادی برای تماشای تمامی آثار وجود ندارد. ظرفیت اکران در جشنواره فیلم کوتاه بسیار کم است و با توجه به علاقه زیاد جوانان به این عرصه باید سازوکاری در نظر گرفت که پاسخگوی حجم انبوه فیلم کوتاه باشد. 

ثانی‌فر در ادامه گفت: بستر نمایش فیلم کوتاه در اکران آنلاین و استفاده از ظرفیت پلتفرم‌های VOD می‌تواند خلا نمایش فیلم کوتاه را تا حدودی پر کند. هر چند فیلم‌های کوتاه از زمان تولید تا نمایش در پلتفرم‌ها گاهی تا دو سال منتظر می‌مانند اما همین که بتوان آثار کوتاه را در جایی تماشا کرد یک اتفاق خوب برای رشد سینمای کوتاه است. البته پلتفرم‌های مطرحی مثل فیلیمو و نماوا به دلیل جامعه مخاطب هدفش که عموم مردم هستند، بستر مناسبی برای نمایش فیلم کوتاه نیست. چون در آن پلتفرم‌ها مردم به سراغ فیلم‌ها و سریال‌ها می‌روند. فیلم کوتاه نیازمند پلتفرم اختصاصی است که الان یکی دو پلتفرم این کار را انجام می‌دهند و باید زمینه تبلیغات طوری باشد که آثار کوتاه هم دیده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز