خبرگزاری کار ایران

دوران ارائه کارهای متوسط در سینما و ادبیات گذشته است/ مردم خریدار کالای فرهنگی متوسط نیستند

asdasd
کد خبر : ۹۹۰۷۹۲

پژوهشگر ادبیات جنگ‌تحمیلی گفت: بخش «فیلم به معنای مطلق» معدل امیدها و رنج‌های یک ملت است که جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت می‌خواهد آن را روی پرده سینما زنده کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی سرهنگی (نویسنده و پژوهشگر ادبیات جنگ) با بیان اینکه سینمای دفاع‌مقدس، دوران دفاع‌مقدس را بازنمایی می‌کند، گفت: این سینما سخنگوی نسلی است که کاکل‌های جوانی‌شان را جلوی آتش دشمن گرفتند. 

وی با بیان اینکه جنگ کشورها را صاحب ادبیات و سینما می‌کند، افزود: هم سینما و هم ادبیات، هر دو قابل احترام هستند چون کشورها برای به دست آوردن اینها، هزینه‌های سنگینی را پرداخت کرده‌اند. 

نویسنده کتاب «اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی» تصریح کرد: سینمای مقاومت در تلاش است هزینه تمام‌شده جنگ را به مردم دنیا نشان دهد تا مردم با دانستن و آگاهی از این هزینه‌‎های پرداخت شده، دنیا را به محل بهتری برای زیست تبدیل کنند و جوامع زیباتر و سالم‌تری بسازند. 

سرهنگی با اشاره به بخش «فیلم به معنای مطلق» در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اظهار داشت: این بخش معدل امیدها و رنج‌های یک ملت است که جشنواره فیلم مقاومت می‌خواهد آن را روی پرده سینما زنده کند. 

وی تأکید کرد: دوران ارائه کارهای متوسط در سینما و ادبیات گذشته است، امروزه مردم خریدار و مخاطب کالای فرهنگی متوسط نیستند بلکه به دنبال بهترین‌ها می‌روند، بهترین‌ها را می‌بینند و بهترین‌ها را می‌خوانند. در این دوره باید با بهره‌وری مطلوب، بهترین فیلم‌ها را به مردم عرضه کرد چراکه در دوران دفاع‌مقدس بهترین جوانان جان خود را فدا کردند و امروز باید به نام آنان بهترین محصولات را تولید کرد. 

این پژهشگر ادبیات جنگ‌تحمیلی با اشاره به ضرورت اقتباس در سینمای مقاومت، یادآور شد: اقتباس از متون ادبی در سینمای دفاع‌مقدس و مقاومت نزدیک به صفر است و این در حالیست که جنگ یک واقعه است، یعنی زمینه دارد، متن دارد و پایان دارد و کسی نمی‌تواند با ذهن خود یک واقعه را به تصویر بکشد. 

عضو هیئت‌داوران بخش «فیلم به معنای مطلق» شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با بیان اینکه بیش از هفده هزار کتاب با موضوع جنگ‌تحمیلی نوشته شده است، خاطرنشان کرد: بدون رجوع به مستندات جنگی، هرگز نمی‌توان واقعیت‌های جنگ را نشان داد، به همین دلیل فیلمسازان سینمای مقاومت باید به سمت اقتباس از ادبیات حرکت کنند چراکه اکثر آثار ماندگار سینمای ایران و حتی جهان، فیلم‌هایی هستند که داستان اقتباسی دارند. 

مرحله دوم شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخش‌های «مسابقه اصلی»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد، پژوهش، تحلیل» «فیلم به معنای مطلق» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز