خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با یک فیلمساز کوتاه مطرح شد:

ظرفیت‌های فیلم کوتاه برای نشان دادن تاثیرات کرونا بر سبک زندگی/ فیلمسازی مثل گلوله برف است

asdasd
کد خبر : ۹۸۹۷۹۰

فرانک مرادی که با فیلم آینه در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، ساخت فیلم کوتاه را نیازمند تمرین مستمر دانست و یادآور شد در شرایط امروز که ویروس کرونا بخشی از زندگی مردم شده است، نشان دادن تاثیرات حضور این ویروس از کارکردهای فیلم کوتاه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرانک مرادی، فیلمساز عرصه فیلم کوتاه، که با فیلم آینه در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور پیدا کرده است، با اشاره به ساخت این فیلم گفت: فیلم آینه نخستین فیلم کوتاه من است که در ایران می‌سازم. دوست داشتم در اولین تجربه فیلمسازی در ایران فیلمی با حال و هوای ایرانی بسازم. «آینه» سه پرسوناژ زن دارد و قصه خاله‌ای است که بعد از فوت همسرش به سراغ خواهرزاده‌هایش می‌رود که با مرور گذشته یکسری رازها برملا می‌شود. 

وی که در فیلمش از حضور بهناز جعفری در نقش اصلی بهره می‌برد، در ادامه افزود: هدف اصلی فیلم آینه و لایه‌های زیرین فیلم به این موضوع اشاره دارد که چرا زن‌ها کمتر هوای همدیگر را دارند و حالا که مرد خانواده از دنیا رفته است چرا بازهم اختلافات میان آن‌ها وجود دارد؟ نمی‌خواهم بگویم فیلمم به دلیل حضور سه پرسوناژ زن لزوما یک فیلم زنانه است اما درباره نوعی از روابط میان آدم‌ها حرف می‌زنم که همواره دغدغه خودم هم بوده. 

ظرفیت‌های فیلم کوتاه برای نشان دادن تاثیرات کرونا بر سبک زندگی/ فیلمسازی مثل گلوله برف است

مرادی که تجربه فیلمسازی در کشورهای اروپایی را هم دارد درباره نوع نگاه به این فرمت از فیلمسازی گفت: من اولین فیلمی که در مدرسه در فلورانس ساختم یک فیلم ۳۰ ثانیه‌ای صامت بود که باید در همان ۳۰ ثانیه حرفم را می‌زدم. این ۳۰ ثانیه در فیلم بعدی زمانش بیشتر شد و همینطور اضافه شد. پس فیلم کوتاه دنیای خاص خودش را دارد و نمی‌توان آن را برشی از یک فیلم بلند دانست. ساخت فیلم بلند مثل برداشتن یک وزنه سنگین است که باید اول عضلات قوی پیدا کنیم و بعد به سراغش برویم. ولی تا وقتی که قصه‌ای دارم که مناسب مدیوم فیلم کوتاه است باید روی آن کار کنم و تلاش نکنم یک قصه‌ای که برای فضای فیلم کوتاه مناسب است را کشش بدهم و تبدیل به یک فیلم ۹۰ دقیقه‌ای کنم. زحمت ساخت فیلم کوتاه به اندازه فیلم بلند است ولی به لحاظ ساختاری و محتوایی جریان خودش را دارد و باید از همان جریان تبعیت کند. 

وی با اشاره به رشد تولید فیلم کوتاه در سال‌های اخیر اظهار داشت: در سال‌های اخیر فیلم کوتاه با استقبال بسیاری از سوی مخاطبان روبرو بوده است. به واسطه دیجیتالی شدن فیلمسازی که این رشته را نسبت به گذشته ارزان‌تر کرده است، هر کسی دوست دارد که فیلم بسازد. این موضوع باعث می‌شود پشت هیجان ساخت فیلم کوتاه شاهد موج حضور افرادی باشیم که با یکی دو تجربه خودشان را فیلمساز می‌نامند. من حتی خودم را فیلمساز نمی‌دانم و هنوز دارم تجربه کسب می‌کنم در این حوزه اما اینکه با هر تجربه‌ای که کسب می‌کنیم نام فیلمساز را روی خودمان بگذاریم باعث می‌شود نتوانیم به رشد و بهتر شدن کارهایمان فکر کنیم. 

مرادی افزود: فیلمسازی نیازمند تمرین و مشاهده است. باید مدام کار کرد و تجربه کسب کرد. هر اثری به طور مستقل یک فیلم است. چه ۳۰ ثانیه‌ای باشد چه یک فیلم بلند داستانی. تجربه کردن در جهان فیلمسازی مثل یک گلوله برفی است که هر چه جلوتر می‌رود به آن افزوده می‌شود و در نهایت شاهد هستیم که می‌توانیم در مسیری که جلو رفتیم آثار مهم‌تری خلق کنیم. 

وی با اشاره به تمرین‌های فیلمسازی گفت: وقتی ایران بودم در تئوری غوطه‌ور بودم و وقتی برای تحصیل به خارج از کشور رفتم در همان ماه اول دوربین به دست ما دادند و گفتند باید انجام بدهید تا یاد بگیرید. تمامی مراحل فیلمسازی از دوربین دست گرفتن حتی با موبایل تا ادیت فیلم را باید تمرین کرد و یاد گرفت. وقتی وارد کار می‌شویم و تمرین می‌کنیم تازه متوجه می‌شویم چندان کار ساده‌ای هم نیست. لزوما هم معنی‌اش این نیست که با ادوات گرانقیمت کارمان را شروع کنیم. من خودم با همین گوشی موبایل هر روز فیلم می‌گرفتم و زاویه دوربین را تمرین می‌کردم. 

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و ضرورت ثبت آن در قالب فیلم کوتاه گفت: کرونا را نباید از زندگی عادی جدا دانست. این ویروس الان جزوی از زندگی همه ما شده است. وقتی این را بپذیریم که این بیماری هم جزوی از زندگی است آنوقت می‌توانیم آن را در درام‌ها خلق کنیم. در فیلمسازی نباید روی اصل موضوع که ویروس کرونا است متمرکز شد. کرونا رفتار و سبک زندگی ما را تغییر داده است و نشان دادن همین تغییرات و نحوه تعاملات ما با جهان اطرافمون داستان‌های دراماتیکی را خلق می‌کند که می‌تواند مقدمه ساخت فیلم هم باشد. در واقع کرونا نباید هدف اصلی ما در نمایش باشد. این ویروس در لایه‌های مختلف زندگی انسان‌ها نفوذ کرده است و تاثیر خودش را گذاشته است و نمایش غیرمستقیم این تاثیرات یکی از کارکردهای فیلم کوتاه است. 

مرادی که پیش از این جایزه بهترین فیلم را از جشنواره فیلم کوتاه مادرید دریافت کرده است، با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: من در اولین تجربه حضورم در این جشنواره بدون هیچ پشتوانه و سفارشی حضور پیدا کردم و انصاف را در نحوه انتخاب آثار به وضوح دیدم. جشنواره‌های متعددی را در کشورهای دیگر تجربه کردم، اما حس رقابت در خانه و دیده شدن فیلمم در کشورم متفاوت و لذت بخش است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز