خبرگزاری کار ایران

زیبا کرمعلی از تجربه ساخت فیلمش می‌گوید:

روایتی از تغییر افراد به واسطه متزلزل شدن موقعیت‌شان/ فرصت آموختن سینما در فضای فیلم کوتاه

asdasd
کد خبر : ۹۸۷۶۲۱

زیبا کرمعلی، بازیگر جوان سینما، در نخستین تجربه کارگردانی خود فیلم کوتاهی ساخته است که در بخش مسابقه جشنواره فیلم کوتاه حضور دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران از امروز آغاز به کار می‌کند. در این دوره از جشنواره و در بخش مسابقه داستانی ۶۳ فیلم از سراسر کشور حضور دارند. فیلم کوتاه داستانی تهاتر به کارگردانی مشترک زیبا کرمعلی و عماد آراد در این بخش حضور دارد. 

کرمعلی با بازی در فیلم سینمایی «لاتاری» ساخته محمدحسین مهدویان خیلی زود به شهرت رسید. بازیگر جوان سینمای ایران اما سعی کرد با فاصله گرفتن از بازیگری به سراغ علاقه‌اش در فیلمسازی برود و تهاتر به عنوان اولین تجربه کارگردانی او در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد.

فیلمسازی برای او آنقدر جدی است که چند پیشنهاد بازیگری را در برهه ساخت فیلم رد کرده است. حضور بازیگران مطرحی همچون سارا بهرامی و علیرضا ثانی‌فر در تهاتر نشان می‌دهد فیلمساز جوان‌مان به این عرصه جدی نگاه می‌کند. 

با او درباره ساخت فیلمش و تصمیم برای ادامه فعالیت در عرصه فیلمسازی و فضای فیلم کوتاه گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید: 

روایتی از تغییر افراد به واسطه متزلزل شدن موقعیت‌شان/ فرصت آموختن سینما در فضای فیلم کوتاه

 چه شد که تصمیم به ساخت فیلم گرفتید؟ 

من دانش آموخته رشته کارگردانی سینما هستم و طبیعتا با دغدغه و هدف ساخت فیلم وارد این شاخه شدم و این علاقه از آن زمان با من بود تا وقتی که شرایط مهیا شد و برای فیلمسازی اقدام کردم. ایده اولیه این فیلم از یک اتفاق واقعی الهام گرفته شد که پس از نگارش دستخوش تغییرات فراوان شد. آن زمان من تصمیم داشتم فیلم کوتاهی کار کنم که با پیشنهاد آقای آراد تصمیم گرفتیم مشترکا فیلمنامه‌ای را با الهام گرفتن از این قصه نگارش کنیم که نهایتا پس از نگارش آن تصمیم برآن شد که کارگردانی را نیز به صورت مشترک انجام دهیم. 

فیلم در یک لوکیشن واحد می‌گذرد و قصه خانواده‌ای است که پسر نوجوانشان برای پنهان نگاه داشتن راز خود باعث ایجاد ماجرایی برای خانواده می‌شود. 

ساخت فیلم کوتاه مقدمه‌ای برای فیلمسازی شماست یا فیلمسازی در این حوزه را مستقل از سینمای داستانی بلند می‌دانید؟ 

به سینمای کوتاه به عنوان مقدمه نگاه نمی‌کنم. برای من فیلم کوتاه فضای تجربه کردن و آموختن است و در حال حاضر همچنان دوست دارم در این فضا فیلم بسازم و فضاهای متفاوت‌تر را هم تجربه کنم. 

اینکه حضورتان در بازیگری کمرنگ شده به خاطر تمرکز روی فیلمسازی است؟ 

در برهه‌ای بله. اتفاقا در زمان پیش‌تولید و تولید این فیلم دو پروژه بسیار خوب به من پیشنهاد شد که به علت تعهدی که به تهیه‌کننده و سایر عوامل فیلممان داشتم، متاسفانه امکان حضور در آن‌ها فراهم نشد. البته بعد از اتمام کار این مسئله برطرف شد و در حال حاضر در یک پروژه سینمایی مشغول به کار هستم. 

تهاتر چه ویژگی‌هایی برای ساخت داشت و چقدر داستان آن ما به ازای امروزی دارد؟ 

چیزی که در این فیلم برای ما بسیار جذاب بود، شکلی متفاوت از تقابل افراد با یکدیگر بود که آن‌ها را بیرون از نقش‌های تعریف شده همیشگی‌شان بازتعریف می‌کرد. 

تغییر افراد به واسطه متزلزل شدن موقعیتشان و انتخاب‌هایشان در چنین لحظاتی که گهگاه با ارزش‌های آن‌ها در تضاد است، چیزی است که احتمالا بارها خود یا اطرافیانمان تجربه کردیم اما اثرات آن بر بستری مثل خانواده بسیار عمیق‌تر است. این همان بخش تعمیم‌پذیری است که به صورت‌های مختلف و یا شاید تلطیف شده‌تر پیرامونمان شاهد بوده و هستیم اما کمتر در آن‌ها تامل کرده‌ایم. 

اگر بخواهید بین بازیگری و کارگردانی یکی را انتخاب کنید کدام مسیر را انتخاب می‌کنید؟ 

هنوز که نیازی به انتخاب ایجاد نشده. سعی می‌کنم بعدا هم انتخاب نکنم. هر دو را می‌توان کنار هم پیش برد. 

شرایط کرونا و وضعیت فعالیت در سینما را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

بسیار سخت. این پاندمی همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است. به طور مثال همین جشنواره فیلم کوتاه تهران که فیلم ما نیز اولین حضور خود را در این جشنواره تجربه خواهد کرد، تحت تاثیر این شرایط، سرنوشت نامشخصی پیدا کرده‌است. تعطیلی سینماها و خطرناک‌تر شدن شرایط موجب شده اکران فیلم‌های بخش مسابقه ملی، تا تاریخ نامشخصی به تعلیق درآید. به تبع، تعطیلی سینماها هم به عرصه تولید و هم به وضعیت نمایش آثار لطمه‌های بسیار سنگینی وارد کرده است. با این حال زنده‌ایم به امید. امید به بهبودی شرایط و رونق دوباره سینما. امیدوارم این بحران جهانی هرچه سریعتر رفع شود. 

آیا فیلم کوتاه ظرفیت به تصویر کشیدن اتفاقات پیرامون کرونا را دارد؟ 

هنر سینما ظرفیت به تصویر کشیدن هر چیزی را دارد. چه فیلم کوتاه و چه فیلم بلند تفاوتی نمی‌کند. هر دغدغه و ایده‌ای ظرفیت شکل دادن یک اثر درخشان را دارد. کما اینکه در سالهای گذشته هم نمونه فیلم‌های خارجی موفق با موضوع اپیدمی و پاندمی ساخته شده‌اند. احتمالا این بحران هم در آینده بستر شکل گیری آثار زیادی خواهد شد که شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز