خبرگزاری کار ایران

مجید مجیدی:

قانون مشکل آسیب‌های اجتماعی را حل نمی‌کند/ نوعِ کارِ بچه‌های کار باید تغییر کند

asdasd
کد خبر : ۹۷۵۱۹۱

کارگردان فیلم خورشید در مراسم تجلیل از فیلمش با اشاره به اینکه کودکان کار سرمایه‌های این کشور هستند، بر عزم جدی ملی برای همراهی و کمک به آنها سخن گفت و ابراز امیدواری کرد مدارسی مناسب این کودکان در کل کشور راه‌اندازی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید مجیدی، کارگردان فیلم سینمایی خورشید، در آیین تجلیل از عوامل این فیلم که در هتل پارسیان آزادی برگزار شد، با اشاره به روند ساخت این فیلم گفت: از فیلمیو تشکر می‌کنم که بانی این مجلس شد. دو سال پیش بود که با نیما جاویدی عزیز به صرافت این افتادیم که این فیلم را بسازیم. استارت کار از جایی زده شد که متوجه شدم ما همگی به کودکان کار که سر چهارراه‌ها دستفروشی می‌کنند بی‌توجه هستیم و از کنار آنها به سادگی می‌گذریم. 

وی ادامه داد: برای تحقیق پیرامون فیلم خورشید به مدرسه‌ای در دروازه غار رفتیم که بچه‌های کار در آنجا درس می‌خواندند و زمینه‌های تحصیل برایشان فراهم شده بود که بسیار من را به وجد آورد. این بچه‌ها شیوه و رفتارهای خاصی دارند و بعضا از مهاجرین کشورهای دیگر مثل افغانستان و پاکستان هستند. بعضی از آنها حتی شناسنامه ندارند، برای همین فراهم کردن زمینه تحصیل آنها کار خوبی است. کار کردن جزو جدا ناشدنی زندگی آنها است و امیدوارم شرایطی فراهم شود که شاهد این کار کردن کودکان نباشیم  و امیدوارم توانسته باشم با ساخت چنین آثاری توجه مسئولین و مردم را به این مسائل جلب کنیم. 

کارگردان بچه‌های آسمان در ادامه افزود: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی با وضع کردن قانون درست نمی‌شود و باید فرهنگ‌سازی کرد. سینما نقش مهمی در فرهنگ‌سازی دارد و من همواره به مسئولان گفتم به سینما نگاه درجه دو کردید و این نگاه به فرهنگ آسیب می‌زند درحالیکه سینمای ایران پرچمدار بسیاری از رویدادها در عرصه جهانی بوده است. نقش دولت‌ها در شکل‌گیری نگاه فرهنگ‌سازی می‌تواند موثر باشد و خوشحالیم که فیلم خورشید توانسته است بخش کوچکی در این زمینه ایفا کند. 

مجیدی با بیان اینکه مسئله کودکان کار یک مسئله ملی است، گفت: این فیلم با تلاش تمام گروه شکل گرفته است. مسئله کودکان کار مسئله ملی است و نمی‌توان به دولت‌ها منتصب کرد و مسئولان باید فکر اساسی کنند و ساخت چنین مدارسی باید در کل کشور اتفاق بیفتد تا همه کودکان بتوانند از حق تحصیل بهره‌مند شوند. باید نوع کار کردن آنها را هدفمند کرد و در کارهای تولیدی از خلاقیت‌های بچه‌های کار استفاده کرد نه اینکه مجبور شوند سر چهارراه‌ها دستفروشی کنند. این بچه‌ها استعدادهای درخشانی دارند. همه مسئولین و مردم مسئول هستند در برابر این بچه‌ها و با مشارکت ملی و مردمی می‌شود بسیاری از این مشکلات را ریشه‌کن کرد. اینکه فکر کنیم وقتی این بچه‌ها را سر چهارراه دیدیم و پولی به آنها دادیم تکلیف‌مان را ادا کردیم اشتباه است. ما در برابر آنها مسئولیم و باید در ساخت چنین مدارسی مشارکت کنیم.

این کارگردان در ادامه سخنانش در مراسم تجلیل از عوامل فیلم خورشید گفت: بچه‌های کار حاضر در فیلم مشتی از خروار هستند. ما از ۳ - ۴ هزار نفر تست گرفتیم و این به این معنی نبود که بخواهیم بهترین را پیدا کنیم. ما تنها دنبال استایل ویژه آن کاراکتر بودیم وگرنه معنی‌اش این نیست بقیه این بچه‌ها بی‌استعداد بودند. 

مجیدی با اشاره به حضور فیلم خورشید در جشنواره ونیز گفت: در ونیز شمیلا جزو سلبریتی‌ها شده بود و مورد توجه قرار گرفته بود. در مراسم اختتامیه جشنواره و نیز داورها ابراز احساسات کردند و خانم کیت بلانشت گفت من هر جا که بتوانم از این فیلم حمایت می‌کنم چون وظیفه انسانی من است. او  به من گفت ما دوست داشتیم این جایزه را که به روح‌الله زمانی دادیم به مجموعه بچه‌های این فیلم بدهیم برای بازی‌ درخشانشان بدهیم ولی چون با قانون فستیوال همخوانی نداشت و مدیر جشنواره همکاری نکرد، این جایزه را به یکی از بازیگران دادیم. 

وی با اشاره به اهمیت جایزه بهترین بازیگر نوظهر جشنواره ونیز گفت: این جایزه مهمی بود که به پدیده جشنواره دادند و روح‌الله زمانی خیلی زحمت کشید برای فیلم و آنقدر درک و آگاهی به نقش و کارش داشت که ظرف بیست روز اندازه نما و لنز را به خوبی درک کرده بود. روح‌الله به قدری باهوش و بادرایت بود که واقعا از کار کردن با او لذت بردم و از اینکه آنقدر با عشق و جدیت تا روز آخر کار کرد، من تعجب کردم. کانال آبی که در فیلم وجود دارد یکی از لوکیشن‌های اصلی فیلم بود که حدود ۴۵ روز درون آن کانال فیلمبرداری کردیم. با اینکه کار سختی بود روح‌الله خیلی همراه بود و جا دارد از هومن بهمنش برای این کار تشکر کنم که با خلاقیت‌‌های خودش در خلق تصاویر خیلی همراهی کرد. روح‌الله روزهای اول پاش شکست چون خیلی شیطنت می‌کرد و از همان روز اول فیلمبرداری این اتفاق افتاد ولی چون نماهای اول همه‌اش سینه‌خیز بود با درایت و همت خودش این نقش را انجام داد در روزهای سرد آذر ماه که خیلی شرایط سخت بود توانست با شهامت و غیرت این کار را انجام دهد. او و بقیه‌ بازیگران این فیلم نشان دادند هر کاری که زحمت برایش کشیده شود نتیجه اش را به خوبی می‌بینند. 

مجیدی در پایان یادآور شد: تمام بچه‌هایی که سر چهار راه می‌بینیم سرمایه‌های این کشور هستند و هر بار که به این عزیزان نگاه می‌کنم، می‌دانم که می‌توانند مانند بازیگران خورشید آینده درخشانی داشته باشند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز