خبرگزاری کار ایران

دبیر جشنواره فیلم مقاومت:

بودجه جشنواره از تولید یک فیلم معمولی هم کمتر است/ پول نداشتیم مهمان خارجی بیاوریم/ تجلیل از جمشید هاشم‌پور و جمال شورجه در مراسم پایانی

asdasd
کد خبر : ۹۷۰۱۵۵

نشست خبری جشنواره فیلم مقاومت به صورت مجازی و بر بستر شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری شانزدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت با حضور سیدمهدی عظیمی‌ میرآباد (دبیر) و سیداحد میکائیل‌زاده (مدیر روابط عمومی) به صورت آنلاین برگزار شد. در  این نشست و پس از پخش تلاوت قرآن کریم، کلیپی از تصاویر فعالیت پرستاران در دوران کرونا و نشان مدافعان سلامت پخش شد.

در ابتدای این نشست خبری، عظیمی میرآبادی گزارشی درباره فعالیت‌های این جشنواره در دوره چهار ماهه فعالیت مطرح کرد و گفت: جشنواره فیلم مقاومت در دوره شانزدهم آن در حال برگزاری است. در ۱۵ دوره گذشته این جشنواره با عناوین مختلفی ازجمله جشنواره فیلم دفاع مقدس فعالیت می‌کرد و از مقطعی به دلیل تغییر رویکرد با مدیریت محمد خزاعی با نام جشنواره مقاومت فعالیت خودش را ادامه داد و ما سعی کردیم راهی که محمد خزاعی آغاز کرده است را ادامه دهیم و تلاش کنیم فضای بهتری را رقم بزنیم.

وی افزود: انجمن سینما و انقلاب و دفاع مقدس با همراهی بنیاد فرهنگی روایت فتح دو راهبرد را پیش می‌برد: اول سینمای دفاع مقدس به عنوان سینمای تراز انقلاب اسلامی و دوم حمایت از هنرمندان در این عرصه است. امیدواریم بتوانیم اهدافی را که در نظر گرفتیم پیش ببریم.

ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره

عظیمی میرآبادی در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری جشنواره و پرداختن به موضوع مدافعان سلامت گفت: در این بخش ۱۳۴۲ اثر دریافت کردیم و به گمانم اتفاق عجیبی است که در این مدت محدود در یک وسعت جهانی و از ۱۲۸ کشور آثارشان را در این بخش شرکت دادند. همین که دغدغه‌ای از نظر انسانی در مقابله با این بیماری منحوس در سطح جهانی شکل گرفته و مردم به دنبال رفع مشکلات هستند یک اتفاق ویژه‌ای است. نگاه الهی و انسانی که در آثار ایرانی بود را کمتر در آثار دیگر کشورها دیدیم و این مایه مباهات است که این همدلی مومنانه در کشور وجود دارد.

دبیر جشنواره شانزدهم در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا درباره بی‌نظمی در برگزاری جشنواره در دوره‌های مختلف و نداشتن نظم و تاریخ مشخص گفت: لازم است دبیرخانه دائمی در انجمن سینمای انقلاب و دفاع فعال باشد. همکارمان آقای جوادی در ماه‌های اخیر در این بخش کار کرده و سعی کرده‌اند همه چیز را ساماندهی و یکپارچه کنند. قبلا برگزاری جشنواره به این شکل نبود و به صورت پروژه‌ای به افراد مختلف واگذار می‌شد و فاصله بین دو جشنواره همه چیز به دست فراموشی سپرده می‌شد. برپایی دبیرخانه دائمی این حسن را دارد که در فاصله برگزاری دو جشنواره ارتباط هنرمندان با جشنواره قطع نمی‌شود.

بودجه جشنواره از تولید یک فیلم معمولی هم کمتر است/ پول نداشتیم مهمان خارجی بیاوریم/ تجلیل از جمشید هاشم‌پور و جمال شورجه در مراسم پایانی

وی ادامه داد: فعلا بنا بر این است که به صورت دو سالانه باشد. برگزاری جشنواره ساده نیست. ما پیش رفتیم و خوشبختانه آثار به مرور بیشتر شدند. فضایی که علیه سینمای دفاع مقدس و جشنواره مقاومت بود جوری وانمود می‌کرد که آثاری برای برگزاری هر ساله جشنواره نیست. اما تجربه امسال نشان داد می‌توان با برنامه‌ریزی هر سال جشنواره را برگزار کرد. تا امروز نزدیک به ۹ هزار اثر به دبیرخانه رسیده است و من فکرش را نمی‌کردم که با وجود فضایی که علیه سینمای انقلاب بود این حجم از تولیدات به دبیرخانه ارسال شود.  اگر قرار باشد هرساله این میزان آثار برسد باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که بتوانیم سالانه این جشواره را برگزار کنیم.  

این دبیر جشنواره در پاسخ به این پرسش که آیا مدیران سینمایی برای این جشنواره کاری کردند یا نه؟ گفت: ما در راستای پیشرفت جشنواره سعی کردیم با تمام سازمان ها تعامل کنیم. با سازمان سینمایی و حوزه هنری باید طوری تعامل کنیم که اهداف سینمای انقلاب را پیش ببریم. با جلسه ای که با آقای انتظامی داشتیم ایشان قول همکاری دادند و بخشی از قول‌هایشان را انجام دادند و انصافا خیلی خوب در کنار جشنواره بودند و امیدوارم در ادامه برگزاری جشنواره هم همراهی سازمان سینمایی را داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: سینمای دفاع مقدس و سینمای مقاومت مربوط به گروه خاصی نیست و کسی نمی‌تواند آن را مصادره به مطلوب کند. ما در را به روی هیچکس نمی‌بندیم مگر اینکه کسی خودش دلش نخواهد در این مسیر گام بردارد. هر کسی لیاقت کار در این حوزه را ندارد و هر کسی انگیزه این کار را ندارد. ما در بخش جشنواره جشنواره‌ها ۴۰ داور را در نظر گرفتیم که از طیف‌های مختلف فکری حضور دارند. هیات داوری نهایی جشنواره جشنواره ها یک هم افزایی جدی داشتیم.

خبرنگاری درباره معیشت سخت هنرمندان در دوران کرونا و برنامه‌ای که جشنواره برای حمایت از هنرمندان پرسید و عظیمی میرآبادی گفت: انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس برنامه‌هایی برای حمایت از هنرمندان دارد. جشنواره وظیفه‌ای برای حمایت و تولید آثار ندارد. اما امیدواریم بتوانیم در انجمن کارهایی را برای تولید داشته باشیم.

بودجه جشنواره از تولید یک فیلم معمولی کمتر است

عظیمی در پاسخ به این پرسش که چرا در این شرایط گرانی و سختی معیشت این جشنواره برگزار شده است و آیا بهتر نبود که هزینه برگزاری این جشنواره صرف تولیدات سینمایی در این حوزه مقاومت شود بهتر نبود؟ گفت: چه کسی می تواند بگوید برگزاری جشنواره‌ها بد است؟ برگزاری جشنواره می تواند باعث توجه مدیران و جامعه و رسانه‌ها به رویدادها شود. جشنواره می‌تواند صاحب منابع را ترغیب کند در حوزه‌ای سرمایه‌گذاری کنند. هزینه برگزاری این جشنواره از تولید یک فیلم سینمایی معمولی هم پایین تر است اما خروجی آن خیلی بیشتر از یک فیلم سینمایی می‌تواند موثر باشد. یک فیلم سینمایی نهایت ۱۰۰نفر را درگیر کار می‌کند ولی ما نزدیک هزاران نفر را درگیر کار کردیم.

خبرنگاری درباره بودجه جشنواره گفت: بعد از جشنواره منابعی که برای این جشنواره هزینه شده است را اطلاع می‌دهیم. ولی بسیار رقم کمی برای برگزاری جشنواره داشتیم.

دبیر شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری جشنواره در این مقطع زمانی و شرایط کرونا گفت: حجم برنامه ها بالا بود و باید دو زمان را برای برگزاری درنظر می‌گرفتیم. وقتی بحث مدافعان سلامت مطرح شد نیاز به زمان مناسب برای دیده شدن آثار این بخش داشتیم و برای همین بهترین زمان برای برگزاری جشنواره در همین بازه زمانی بود.

در ادامه این نشست خبرنگاری درباره بخش سینمای سامری پرسید. دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در پاسخ گفت: آنهایی که نظریه‌پردازی کردند با ما فرقی نداشتند. آنها هم مثل ما مطالعه و تولید علم کردند. این طور نیست که هر کسی بیرون از ایران نظریه‌پردازی کند درست است و نظریه‌های داخلی خوب نیست. کسانی که با این نگاه فیلم  می‌سازند، می‌توانند در بخش سینمای سامری حضور داشته باشند. بخش مهمی از هالیوود در همین دسته جای می‌گیرد. فیلمی که به  پیامبران(ع) توهین می‌کند، سینمایی که ملائک یا ارزش‌های انسانی را تخطئه می‌کند در ذیل معنای سینمای سامری است.

تمهیدات برای برگزاری آنلاین جشنواره

دبیر جشنواره فیلم مقاومت درباره خطر دزدیده‌شدن آثار و رعایت نشدن قانون کپی رایت در شکل اجرایی جشنواره که به صورت آنلاین است، گفت: اقداماتی در این زمینه انجام دادیم که چون محرمانه است مطرح نمی‌کنم اما ما این دغدغه را داریم و نسبت به آن ترفندهایی انجام دادیم که به صورت آنلاین جشنواره را برگزار کنیم.

دبیر جشنواره در پاسخ به سوالی درباره دلایل اصرار به برگزاری این رویداد در شرایط کرونا گفت: برگزاری جشنواره چه منافاتی با کرونا دارد؟ تجمع مشکل دارد. آن چیزی که ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده عمل می‌کنیم. برای جشنواره جشنواره‌ها هم قبلاً به صورت یک مرور بود اما در جشنواره مقاومت آثار با هم به رقابت می‌پردازند. گمان نمی‌کردیم این تعداد آثار برسد اما تعداد زیادی آثار رسیده است. همه بدون استثنا بهترین فیلم هستند و این فیلم‌ها توسط داوران زیادی ارزیابی شده است سه شاخص داریم که مد نظرمان است اول بحث موضوع و محتواست که آیا حرفی که زده جامع بوده؟ دوم اینکه از نظر هنری و فنی چه حرفی دارد و سوم اینکه چقدر را مخاطب ارتباط برقرار کرده است

وی درباره حضور مهمان‌های خارجی در کشور در شرایط کرونا گفت: متاسفانه ما در بخش اول این رویداد یعنی هفته دفاع مقدس نتوانستیم مهمانان زیادی دعوت کنیم یکی از دلایل آن مالی است آن‌هایی که فکر می‌کنند خیلی پولدار هستیم بدانند دلیل ما مالی بوده که ما مهمان بین‌المللی نداریم.

بودجه جشنواره از تولید یک فیلم معمولی هم کمتر است/ پول نداشتیم مهمان خارجی بیاوریم/ تجلیل از جمشید هاشم‌پور و جمال شورجه در مراسم پایانی

عظیمی درباره مخاطب نداشتن فیلم‌های دفاع‌مقدسی افزود: کل سینمای ایران در تولید و نمایش درگیر مشکل است. اغلب فیلم‌ها مخاطب بالایی ندارند. اگر قرار باشد فیلمی پر تماشاگر باشد سه میلیون نفر رقم بالایی نیست. در سینمای دفاع مقدس باید مخاطبان تازه‌ای را با خود همراه کند.

بیش از ۸ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره رسید

وی همچنین درباره بخش فیلمسازان بسیجی افزود: بخش فیلمسازان بسیجی جدی و استراتژیک است. آینده سینمای دفاع مقدس و مقاومت مرهون استعداد این نیروهاست. حتی می توان به فیلمسازان بسیجی در سایر کشورها هم فکر کرد. هر فیلمسازی که تفکر بسیجی دارند و در بخش‌های مختلف دفاعی و امنیتی هستند می‌توانستند در این بخش حاضر باشند. در این بخش ۲۶۵۲ اثر به دبیر خانه رسید که ۴۶ فیلم بلند در این مجموعه حضور داشت.

وی درباره شرط حضور اکران اول در جشنواره فیلم مقاومت گفت: ما شرطی برای فیلم‌ها برای نمایش در جشنواره مقاومت نمی‌گذاریم. اما امیدواریم تعدادی آثار داشته باشیم که برای نخستین بار در جشنواره روی پرده می‌روند.

عظیمی درباره توجه و نوع نگرش جشنواره پیرامون شخصیت سردار سلیمانی گفت: اگر مشکلی از بابت بیماری کرونا پیش نیاید مراسمی در کنار مزار شهید سلیمانی برگزار می‌کنیم که مربوط به بخش سیدالشهداست. این بخش با یاد و نام ایشان در جشنواره آورده شد.

دبیر شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت درباره حمایت و حضور فیلمسازان هنر و تجربه برای ساخت آثار در حوزه دفاع مقدس و مقاومت گفت: اینجا در به روی همه سینماگران باز است. امیدوارم وضعیت مالی و پشتیبانی هم به شکلی پیش برود که انجمن بتواند با همه بخش‌های سینما همکاری کند.

مهدی عظیمی میرآبادی در برگزاری جشنواره به شیوه بین‌المللی گفت: جشنواره فیلم مقاومت این دوره کاملا بین‌المللی است. همه بخش‌ها به جز جشنواره جشنواره‌ها و فیلمسازان بسیجی، جهانی و بین‌المللی است. ۸۹۱۴ اثر به جشنواره رسیده حدود ۵۰۰۰ تای این آثار ملی و بقیه بین‌المللی است. در انتخاب آثار هم، فیلمی برنده خواهد شد که ارزش‌های بیشتری دارد. نه این که لزوما ایرانی باشد.

بزرگداشت هاشم‌پور و شورجه در اختتامیه

میکائیل‌زاده معاون ارتباطات و اطلاع رسانی در بخش دوم نشست خبری شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت: از روز ۳۱ شهریور ماه آثار بخش جشنواره جشنواره‌ها و مدافعان سلامت در پلتفورم نماوا طبق جدول قابل مشاهده است.

مهدی عظیمی میرآبادی سپس درباره نکوداشت‌های این دوره گفت: در آیین افتتاحیه از خسرو سینایی، هادی مشکوه، غلامرضا جنت‌خواه‌دوست، همایون رضا عطاردی و حسین فهمیمی تجلیل می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در آیین اختتامیه از جمشید هاشم پور، محسن علی‌اکبری و جمال شورجه تجلیل می‌شود.

در پایان این نشست از پوستر جشنواره رونمایی شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز