خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با تهیه‌کننده برنامه «کشیک سلامت» مطرح شد:

دنبال انتقاد نیستم/ پیگیری‌ها برای حضور مسئولان وزارت بهداشت در برنامه بی‌نتیجه بوده/ نتایج موضوعاتمان را در وزارت بهداشت دیدیم

asdasd
کد خبر : ۹۶۸۳۵۷

سهیل سلیمانی معتقد است: اطلاعات پزشکی را نمی‌توان بدون تحقیق در اختیار مخاطب قرار داد و قبل از مطرح کردن آن از چند منبع معتبر برای صحت اطلاعات تحقیق می‌شود. او می‌گوید که ساخت برنامه‌های تخصصی سخت‌تر از برنامه‌های عمومی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برنامه «کشیک سلامت» با هدف آگاهی‌بخشی در حوزه سلامت در روزهای شیوع ویروس کرونا جمعه هر هفته از شبکه سلامت روی آنتن می‌رود. این برنامه تلاش دارد نکات بهداشتی و  سلامت را با نگاه کارشناسی و با حضور پزشکان و کارشناسان حوزه سلامت مطرح و دغدغه‌های مخاطب را پاسخگو باشد.

با سهیل سلیمانی، تهیه‌کننده «کشیک سلامت» گفتگویی درباره برنامه و محتوای آن انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

 چه میزان به اهدافی که در برنامه در نظر داشته‌اید نزدیک شدید؟

فکر می‌کنم از لحاظ ساختار گفتگویی و محتوایی برنامه ۵۰ تا۶۰ درصد از اهدافمان حاصل شده و داریم تلاش می‌کنیم تا هر چه زودتر به تمامی بخش‌هایی که در طرح اولیه در نظر داشتیم برسیم. «کشیک سلامت» برنامه دشواری‌ است که بدون اطلاعات نمی‌توان در آن صحبت کرد به همین دلیل بسیاری از آیتم‌ها را تا زمان حصول اطلاعاتی که قرار است به دستمان برسد نمی‌توانیم عملی کنیم. تمام تلاشمان را می‌کنیم تا بخشی با عنوان «در برنامه بعد خواهید دید» از برنامه دهم به «کشیک سلامت» اضافه کنیم تا مخاطب از بحثی که قرار است در برنامه آینده مطرح شود آگاهی پیدا کند و بتواند سوالات خود درباره موضوع برنامه را برای ما ارسال کند. قصد داریم بحث مطالبه‌گری و پیگیری موضوعات مدنظر مخاطبان را بیشتر کنیم و در نهایت بتوانیم به اهداف اصلی‌مان برسیم اما در کل از روند کلی برنامه راضی هستم؛ حجم پیامک‌ها و بازخورد در شبکه‌های مجازی نشان می‌دهد با توجه به تجربیاتی که این سال‌ها  پیدا کرده‌ام مخاطب از این برنامه استقبال کرده و امیدوارم بتوانیم روز به روز بهتر شویم و تعداد مخاطبانمان نیز بیشتر شود. ضمن اینکه برنامه‌سازی در فضای تخصصی مقداری کار را نسبت به فضای عمومی سخت‌تر می‌کند چرا که ارتباط گرفتن با مخاطب آن دشوار است.

همچنان مسئولان وزارت بهداشت برای پاسخگویی از حضور در برنامه امتناع می‌کنند؟

در حقیقت نمی‌توان واژه امتناع را به کار برد شاید بهتر باشد بگوییم تاکنون فرصت نکرده‌اند! ما فقط در یک مورد توانستیم یکی از مدیران سازمان غذا و دارو را در برنامه داشته باشیم و در باقی موارد تاکنون پیگیری‌های ما برای حضور مسئولان وزارت بهداشت در برنامه بی‌نتیجه مانده است. دوستان بنا به دلایل مختلف از جمله اینکه برنامه روز جمعه پخش می‌شود، دیدار استانی داریم و غیره به قول خودمان از زیر بار حضور در برنامه شانه خالی کرده‌اند. همچنان در هر برنامه اعلام می‌کنیم که این فضا برای مسئولان وزارت بهداشت مهیا شده است و ما علاقمندیم مسئولان در برنامه حضور داشته باشند تا «کشیک سلامت» چند صدایی باشد که در نتیجه بتوانیم از تمام مناظر موضوعات را مورد بررسی قرار دهیم اما متاسفانه تاکنون مسئولان وزارت بهداشت در این زمینه با ما همکاری‌های لازم را نکرده‌اند؛ بنا به هر دلیلی که خودشان دارند پاسخگوی سوالات و مطالبات ما و مردم نبوده‌اند! امیدوارم در برنامه‌های بعدی شاهد حضور دوستان باشیم.

دنبال انتقاد نیستم/ پیگیری‌ها برای حضور مسئولان وزارت بهداشت در برنامه بی‌نتیجه بوده/ نتایج موضوعاتمان را در وزارت بهداشت دیدیم

این برنامه در شرایط کنونی چقدر به برنامه‌ای کارکردگرا تبدیل شده است؟

فکر می‌کنم برنامه ما تا حد زیادی توانسته به این مورد نزدیک شود؛ این موضوع را هم از بازخورد نتایجی که برنامه مورد بحث قرار می‌دهد متوجه می‌شویم؛ ما موضوعاتی را مطرح کرده‌ایم که بعد از پرداختن در برنامه در برنامه‌های دیگر هم مطرح شد و نتایج آن در وزارت بهداشت و... به عینه دیده شد؛ به عنوان مثال در آموزش و پرورش موضوعی را پیگیری کردیم که خدا را شکر در حال رسیدن به نتیجه است؛ تلاش می‌کنیم و امیدواریم برنامه صددرصد کارکردگرا باشد و از بحث صرف خارج شود؛ فکر می‌کنم تاکنون در حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد به این هدف رسیده‌ایم و همین اتفاق بسیار بزرگی برای برنامه‌ای که به این میزان تاثیرگذاری دارد. مدیران رده بالای حوزه سلامت برنامه را رصد می‌کنند و بعضا نتایج بازخورد برنامه در تصمیم‌گیری‌های‌شان را حس کرده‌ایم اما امیدوارم روز به روز برنامه کاربردی‌تر شود تا بتواند تاثیر بیشتری بر جامعه و نظام سلامت داشته باشد.

همکاری مدیران تلویزیون و بازخورد مخاطبان چگونه است؟

خدا را شکر ما در این برنامه هیچ مشکلی به لحاظ همکاری مدیران نداشته‌ایم. مدیران شبکه سلامت تمام قد پشت این برنامه قرار گرفته‌اند و از آن حمایت می‌کنند و ما با داشتن همین حمایت‌ها توانسته‌ایم برنامه را این چنین راحت پیش ببریم؛ منظور از راحت بدون دغدغه از موضوعی گفتن است، در حقیقت برنامه با حمایت آنان توانسته است با شرایط فعلی حرکت کند. همان‌طور که گفتم حجم بالای پیامک‌ها، ویدئوهایی که به دست ما می‌رسند و بازخوردهایی که در شبکه‌های مجازی دریافت کرده‌ایم نشان می‌دهند برنامه توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند و امیدوارم این ارتباط روز به روز بیشتر شود.

چرا از سه مجری برای اجرای برنامه استفاده می‌کنید؟

بزرگوارانی که لطف کردند و برنامه را اجرا می‌کنند از اساتید و افراد باتجربه دانشگاهی، مدیر در رده‌‌های مختلف و عضو هیئت علمی دانشگاه هستند و جایگاه محکمی در نظام سلامت دارند؛ همه این نکات و  ویژگی‌های منحصر به فرد هر یک از مجریان باعث شد به این نتیجه برسیم که بایستی با نگاه‌های مختلف این برنامه را اجرا کنیم. به همین دلیل با سبک یکسان اما نگاه‌های متفاوت از مجریانی استفاده کردیم که به صورت چرخشی برنامه را اجرا کنند. البته نیم‌نگاهی هم به وقت این بزرگواران داشتیم، از آنجا که همگی جزو اساتید دانشگاهی هستند ممکن است مواقعی جراحی، کار اجرایی و... داشته باشند؛ بنابراین ما به این سبک و سیاق از اجرا رسیدیم تا بتوانیم از آرای همه دوستان در برنامه بهره ببریم به انضمام اینکه همه این افراد در اتاق فکر برنامه هم هستند و در آنجا هم از آراء همگی‌شان استفاده می‌کنیم.

اساس «کشیک سلامت» از ابتدا مطالبه‌گری عنوان شد؛ آیا زمان مطرح شدن بحث‌ها و پاسخ‌های چالشی بزرگ نرسیده است؟ و آیا در این زمینه آزادی عمل دارید؟

آزادی عمل داریم؛ من فکر می‌کنم تا به این جا نیز بحث‌ها و چالش‌های بزرگی را در برنامه مطرح کرده‌ایم البته موضوعات دیگری را هم در ذهن داریم که باید به آنها بپردازیم اما نیاز به اطلاعات و اسناد بیشتر دارند به عنوان مثال در مباحث بیمه، مافیای تجهیزات پزشکی، مافیای دارو، ستاد کرونا و مبارزه با این ویروس و مواردی از این دست وارد شدیم و مطالبه‌گری خود را کنار نگذاشته‌ایم؛ قطعاً همه این موضوعات در دستور کار ما قرار دارند تا در برنامه به آنها بپردازیم؛ خوشبختانه تاکنون مشکلی برای پرداختن به موضوعات در برنامه نداشتیم و با آزادی عمل کامل تلاش می‌کنیم تا موضوعات را پیگیری نماییم؛ تاکید می‌کنم اگر مردم موضوعاتی دارند که شاید ما در این برنامه از قلم انداخته‌ایم برای ما ارسال کنند.

تغییراتی در آینده این برنامه خواهیم دید؟

قطعاً برای پویاتر شدن برنامه تلاش می‌کنیم و مدام سعی داریم آیتم‌های جدیدی را به برنامه اضافه نماییم؛ فصل دوم برنامه تا پایان سال روی آنتن شبکه سلامت است؛ در حال تلاشیم  به نتایجی که مدنظر شبکه است برسیم تا بتوانیم در فصل سوم نیز این برنامه را ادامه دهیم؛ قطعاً تغییرات ساختاری و محتوایی شامل فصل دوم «کشیک سلامت» تا پایان سال نخواهد شد اما آیتم‌های جالب گرافیکی با آنچه که به لحاظ بصری برنامه را جذاب می‌کند در کنار محتوایی که سعی می‌کنیم تولید آنها را بیشتر نماییم به برنامه اضافه خواهند شد تا جذابیت برنامه را برای مخاطب بیشتر کند. امیدوارم به آن نقطه برسیم اما تغییرات در حال حاضر در حد اصلاحات است و اینکه ساختار کلی برنامه را تغییر دهیم.نه!

فکر می‌کنید می‌توان فضای سلامت کشور را پاسخگوی مطالبات مردم کرد؟

امیدوارم فضا و فرصت نقد منصفانه در جامعه وجود داشته باشد؛ همان‌طور که «کشیک سلامت» در حال حاضر این کار را انجام می‌دهد، مسئولانی که با این موضوعات مرتبط هستند بدانند اگر حرفی در جهت رفع مشکلات وجود دارد و آن را بیان می‌کنیم، در کنار آن به تمام موفقیت‌ها نیز خواهیم پرداخت؛ بخش جدیدی از هفته آینده در برنامه خواهیم داشت با عنوان «با افتخار» که قصد داریم در آن افتخاراتی که در زمینه بهداشت و درمان اتفاق می‌افتند را در برنامه مطرح کنیم و به آن‌ها ببالیم. ما در «کشیک سلامت» نیامده‌ایم که فقط انتقاد صرف بکنیم، اگر انتقادی وجود دارد در جهت اصلاح امور و در جهت مطالبات مردم است که همه ما به خاطر خواسته‌های آنها در حال تلاش هستیم؛ امیدوارم فضای تعامل وجود داشته باشد تا ما بتوانیم بدون حب و بغض انتقاد کنیم و بدون آنکه کسی از دست کسی ناراحت شود در جهت رفع کاستی‌ها قدم برداریم تا در نهایت بتوانیم یک نظام سلامت کارآمد برای مردم فراهم نماییم.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز