خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

احتمال ثبت جهانی بادگیرها با کشور ثالث/ ثبت جهانی درختان دیرزیست با محوریت سرو ابرکوه/ ضریب اشغال هتل‌های یزد در محرم کمتر از ۱۰ درصد بود

asdasd
کد خبر : ۹۶۳۴۹۹

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد از احتمال ثبت جهانی بادگیرها با کشور ثالث و ثبت جهانی درختان دیرزیست با محوریت سرو ابرکوه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی فاطمی (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد) با اشاره به آنکه در تعطیلات تاسوعا و عاشورا امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، تعداد بسیار اندکی از گردشگران به یزد سفر کردند، گفت: تقریبا می‌توان گفت، تعداد گردشگران یزد در تعطیلات تاسوعا و عاشورا، صفر بود. ضریب اشغال هتل‌ها نیز بسیار پایین بود و حتا به ۱۰ درصد هم نرسید. در این میان به دلیل نبود مسافر، تعدادی از مراکز اقامتی تعطیل کردند. این درحالی‌ست که هر سال به واسطه حضور گردشگران مذهبی در این ایام، شاهد پر شدن ظرفیت اقامتی استان بودیم. 

فاطمی ادامه داد: امسال با توجه به اعلام‌هایی که درخصوص عدم برگزاری مراسم مذهبی منتشر شد، مسافران به یزد نیامدند و هیچ تور گردشگری برای دیدن مراسم مذهبی محرم به یزد برگزار نشد. البته ممکن است افرادی به صورت شخصی سفر کرده باشند و در خانه اقوام خود اقامت داشته باشند اما در هتل‌ها اقامت نداشتند. 

او تصریح کرد: هرچند با شیوع ویروس شاهد صفر شدن تعداد گردشگران یزد بودیم اما این روند در طول زمان به یک شیب ملایم افزایش یافت. چنانکه تا قبل از محرم، ضریب اشغال هتل‌ها به ۲۰ درصد نیز رسیده و روبه بهبود بود. که با فرا رسیدن محرم و عدم برگزاری مراسم سنتی، سفرها متوقف شد. امیدواریم در مهر و آبان وضعیت گردشگری یزد بهتر شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: می‌دانیم اگر سفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود، در مقابل اتفاقاتی که این روزها شاهد هستیم و برگزاری مراسم‌ها، کمترین خطر را برای شیوع ویروس کرونا دارد. 

فاطمی در ادامه به آغاز فصل پر مسافر یزد از پاییز اشاره کرد و درخصوص برنامه‌های موجود برای جذب گردشگر گفت: همیشه فصل پاییز، فصل سفر به یزد است. البته فصل بهار را از دست دادیم و سعی داریم در پاییز با اجرای جشنواره‌ها تحت پروتکل‌های بهداشتی بتوانیم به این حوزه ورود کنیم. اکنون تمام جشنواره‌ها متوقف هستند.

میراث فرهنگی یزد و ثبت جهانی

مدیرکل میراث‌ و گردشگری استان یزد از ثبت جهانی بادگیرها و مجموعه درختان دیرزیست خبر داد و گفت: احتمالا برای ثبت جهانی بادگیرها باید با کشور ثالث وارد مذاکره شویم. برای ثبت مجموعه درختان دیرزیست (کهنسال) نیز بخشی از درختان کهنسال ایران در نظر گرفته شده‌اند که محوریت آن سرو ابرکوه است. همچنین بخشی از کاروانسرا برای ثبت جهانی کاروانسراها در یزد قرار دارند که بخشی از آن پرونده تکمیل شده است. 

او درخصوص ثبت آثار ناملوس هم گفت: در پرونده ثبت جشن سده و جشن مهرگان، یزد نیز حضور دارد که در حال تکمیل پرونده آن هستیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز