خبرگزاری کار ایران

اسرافیل شیرچی:

نگاه مقطعی به هنر بی‌فایده است/ آثار هنری از آتلیه‌ها و کلکسیون‌های افراد پولدار سردرمی‌آورند/ شاهد کم‌کاری‌های عجیبی در هنرهای اسلامی هستیم

asdasd
کد خبر : ۹۶۱۳۲۱

شیرچی معتقد است: شاهد آن هستیم که طی سال‌های گذشته آثار قوی به جامعه عرضه نشده درحالی که هنرمندان در آتلیه‌های خود آثار قوی خلق کرده‌اند که به دلیل عدم حمایت، ارائه نشده‌اند و تبدیل به سرمایه‌های شخصی هنرمند شده‌اند که نهایتا از کلکسیون افراد پولدار سر درمی‌آورند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسرافیل شیرچی (هنرمند خوشنویس) با اشاره به اینکه روزهای قرنطینه کرونا توفیق اجباری برای هنرمندان شده است، گفت: این روزها مشغول طراحی مجموعه جدید هستم و به زودی در صورت مساعد شدن شرایط، نمایشگاه بزرگی همانند نمایشگاه‌های سالانه‌ای که سال‌های گذشته برگزار کردم، برگزار خواهم کرد. این احتمال وجود دارد که این نمایشگاه در نیمه دوم سال جاری برگزار شود.

او در ادامه در خصوص تاثیر کرونا بر آنچه توسط هنرمندان طی این روزها خلق می‌شود، گفت که هر چند معمولاً هنرمندان؛ صاحب سبک شیوه و امضای خود را برای خلق اثر هنری دارند اما چند ماه گذشته که شاهد وقوع اتفاقات عجیب در دنیا بودیم، تاثیر خود را در کار و اثر هنری وی گذاشته و به نوعی نگرش‌های دیگری در نگاه او پدید آورده و پنجره‌های تازه‌تری پیش روی او گشوده است: باید تغییر در آثار هنری ایجاد شود. همه به درون خود رفته‌اند. درونی که می‌تواند ژرف و مملو از ادبیات و سواد بیشتر باشد. بیماری کرونا سبب بوجود آمدن طوفان عجیبی در دنیا شده و هنر و فرهنگ نیز از این طوفان مستثنی نبوده و همه چیز فرم دیگری به خود گرفت. 

شیرچی معتقد است: حتما آنچه که دراین روزگار تجربه می‌کنیم بر زایش‌های هنری و تفکر هنرمندان تاثیر مثبت گذاشته و هنرمند ژرف‌تر به اطراف، درون و هنر خود نگاه می‌کند. 

این استاد رشته خوشنویسی و خطاطی با اشاره به آنکه هنرهای اسلامی در روزگاری که معنویت به ژرفای خود نزدیک می‌شود، می‌تواند تاثیر بسزایی در روح و روان جامعه بگذارد، تصریح کرد: در جامعه‌ای که مذهب می‌تواند سرلوحه بسیاری از افراد باشد، شاهد کم‌کاری‌های عجیبی در حوزه هنرهای اسلامی و هنر معنوی هستیم. تعجب می‌کنم که هنرمندان با دل و جان فعالیت می‌کنند و زایش‌های هنری را خلق می‌کنند و آثاری بوجود می‌آورند که از دل می‌جوشد و سفارشی نیستند، اما مورد حمایت مسئولان قرار نمی‌گیرد. گویا این هنر، حتا در قالب آرمانی نیز مورد اقبال مدیران و مسئولان نیست.

او یادآور شد: هنر و موضوعاتی که به مسائل دینی مربوط است باید با دقت و نظارت و مدیریت قوی‌تر فعال شود و البته هنرمند نیازمند حمایت‌های مالی نیز هست. متاسفانه چنین مهمی در جامعه ما محقق نمی‌شود. هنرمند با عشق اثر هنری خود را خلق می‌کند اما هیچگونه حمایتی نمی‌شود و در نهایت اثر هنری خلق شده در کارگاه هنری هنرمند باقی می‌ماند و در سطح جامعه معرفی نمی‌شود. شاید از این جهت است که کمتر پیش می‌آید آثاری همچون ظهر عاشورای فرشچیان به جامعه معرفی شوند و مورد اقبال عموم جامعه قرار گیرند. 

به اعتقاد شیرچی، هنرمند در خلوت روحانی و معنوی خود زایش‌های بی‌نظیری از معنویت و عالمی که دارد خلق می‌کند اما اگر از سوی مدیران و دولت مورد حمایت قرار نگیرد، قطعا نمی‌تواند آثار خود را به سطح جامعه بیاورد و آنها را معرفی کند. 

او با یادآوری خاطرات قاسم غنی (سیاست‌مدار، دیپلمات، پزشک، ادیب و نویسندهٔ ایرانی) گفت: غنی در بخشی از خاطرات خود به این مهم اشاره دارد که وقتی کمال‌الملک برای زندگی به نیشابور رفت، او به کمال‌الملک کار سفارش می‌داد و آن آثار را برای فروش به بزرگان و مشایخ تهران می‌آورد. درواقع این حمایت مدیران و افراد مهم جامعه همیشه از هنرمندان بود تا آنها بتوانند علاوه بر امرار معاش، آثار و هنرشان را به جای نگهداری در پستوی خانه، به جامعه عرضه کنند و آن را در معرض دید عموم بگذارند. همواره هنر و هنرمند نیازمند حمایتگر هستند.

این هنرمن تصریح کرد: در روزگاری که به سر می‌بریم روح هنری و معنوی جامعه رو به خاموشی است و هیچگونه حمایتی نیست و اگر هم باشد، ظاهری و زودگذر است. نادرست‌ترین فرم حمایت از هنر همین پرداختن‌های مقطعی و در زمان‌های خاص به هنر است. به طور مثال به هنرهای اسلامی مانند خوشنویسی و نگارگری در ماه‌های رمضان، محرم و صفر بیشتر توجه می‌شود و در سایر ماه‌های سال به حال خود رها می‌شوند. این درحالی است که هنر، مقطعی نیست. اصل آن است که در طول سال به هنرمندان توجه شود. 

شیرچی خاطرنشان کرد: باتوجه به مقطعی بودن پرداختن مسئولان و مدیران به هنر، شاهد آن هستیم که طی سال‌های گذشته آثار قوی به جامعه عرضه نشده درحالی که هنرمندان در آتلیه‌های خود آثار قوی خلق کرده‌اند که به دلیل عدم حمایت، ارائه نشده‌اند و تبدیل به سرمایه‌های شخصی هنرمند شده‌اند که نهایتا از کلکسیون افراد پولدار سر درمی‌آورند. درحالیکه تمام افراد جامعه می‌توانند از چنین آثاری بهره‌مند شوند. شاید معرفی تابلوی ظهر عاشورای فرشچیان، به دلیل اقبال این هنرمند بود که توانست در سطح جامعه معرفی شود. همه هنرمندان چنین اقبالی ندارند، درصورتی که از این دست آثار باید بوجود آید. هنرمندان باید معرفی شوند و چنین روندی مدل‌سازی شود.

او با اشاره به آنکه نسل امروز خواهان هنری همسو با سلیقه و خواسته‌های خود است، گفت: طبیعی است که با تغییر نسل‌ها، نو شدن‌ها شدت می‌گیرد. همانطور که در مداحی‌ها شاهد تغییر هستیم این تغییر باید در سایر هنرها همچون هنرهای تجسمی نیز تحقق یابد اما ضعف مدیران هنرهای تجسمی سبب شده که چنین امری محقق نشود. باید کمی روی حال و هوای نسل جدید کوشش شود. اگر اثری خلق شود اما حمایت مالی نشود فایده ندارد. معنویت نیز نیازمند حمایت مادی است. در حوزه فرهنگی ضعف داریم و باید به خود بیاییم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز