خبرگزاری کار ایران

پیشرفت ۹۱ درصدی بازسازی گنجینه و موزه هنرهای معاصر تهران پس از گذشت دو سال

asdasd
کد خبر : ۹۵۲۴۴۴

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در بازدید خبرنگاران از مراحل پیشرفت بازسازی گنجینه موزه هنرهای معاصر، گفت: و سال پیش که مرمت موزه را آغاز کردیم تصورمان آن بود که می‌توانیم قوی‌تر و در زمانی کوتاه این کار را انجام دهیم اما طی عملیات مرمت و با مسائل و شرایطی روبرو شدیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز اجازه بازدید از مراحل پیشرفت بازسازی گنجینه موزه هنرهای معاصر به خبرنگاران داده شد. در این راستا هادی مظفری (مدیرکل مرکز  هنرهای تجسمی) با اعلام این خبر که امیدوار هستیم مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران تا پایان شهریورماه اتمام یابد، گفت: دو سال پیش که مرمت موزه را آغاز کردیم تصورمان آن بود که می‌توانیم قوی‌تر و در زمانی کوتاه این کار را انجام دهیم اما طی عملیات مرمت و با مسائل و شرایطی روبرو شدیم که این پروژه را تا به امروز که بیش از دو سال از آ‌غاز آن می‌گذرد به طول انجامد در واقع خلف وعده‌ای که در این زمینه انجام شد به دلیل اهمیت این کار بود و زمان را به نفع حفظ مجموعه به لحاظ آثار و معماری صرف کردیم.

او ادامه داد:‌ مرمت در ۱۲ جبهه اصلی شروع شد که در دو فاز انجام گرفت فاز اول ۱۳۰ جبهه فرعی و فاز دوم ۸۰ جبهه فرعی را مرمت کردیم. پیشرفت فاز دوم در مرحله ۹۸ درصد است اما کل مجموعه در مرحله ۹۱ درصد پیشرفت به سر می‌برد و ۹ درصد باقیمانده نیز به انتقال آثار از گنیجینه و انجام تست‌های استاندارد مربوط است.

به گفته مظفری، مجموعه ریل‌های گنجینه موزه هنرهای معاصر کاملا عوض شده‌اند و از  ۸۶ ریل به ۱۰۶ ریال افزایش یافته‌اند. در این میان این ریل‌ها به گونه‌ای تعبیه شده‌اند که حرکت آنها با کمترین ارتعاش و لرزش برای آثار هنری همراه باشد در عین حال سعی شده با افزایش امنیت و ظرفیت مراقبت از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر که برخی از آنها در دنیا منحصر به فرد هستند نگهداری شود.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی تصریح کرد: در حال حاضر سیستم اعلام حریق نصب شده است اما راه‌اندازی سیستم اطفای حریق در مجموعه گنجینه با توجه به شرایط خاص آثار هنری نیازمند تامین بودجه است که در فازها و مراحل بعدی انجام خواهد شد.

مجید حبیبی‌نژاد با اشاره به بهسازی و مرمت گنجینه به چالش‌های این بهسازی اشاره کرد و گفت: از آ‌نجایی که موزه هنرهای معاصر بعد از ۴۰ سال مورد مرمت و بازسازی قرار می‌گرفت با فرسودگی‌های بسیار زیاد در بنا، نم و رطوبت، پر شدن فاضلاب و... همراه بودیم. در عین حال نیاز بود تا تاسیسات الکترونیکی یکسان در مجموعه فراهم شود می‌بایست مرمت و بهسازی همسو با یکدیگر انجام می‌شد در عین حال سیستم هوارسان را فعال کردیم تا میزان و درجه هوا را کنترل کند.

پیشرفت ۹۱ درصدی بازسازی گنجینه و موزه هنرهای معاصر تهران پس از گذشت دو سال

او ادامه داد: دیوارها نم گرفته بود و نیازمند مرمت بودند از این رو در ۹ فضای اصلی کار را آ‌غاز کردیم و در نهایت بخش مرمت را نیز به این مجموعه افزودیم. در حال حاضر سه بخش گنجینه از جمله گنجینه مجسمه نقاشی و... به همراه اتاق بخش مرمت در بخش گنجینه بازسازی شده‌اند. بهسازی کف، نورپردازی، مرمت دیوارها و ابنیه انجام شد و تمام سعی ما بر آن بود تا موزه به اصالت اولیه خود بازگردد.

حبیبی تصریح کرد: هر چند در بخش مرمت فقط به سیستم اعلام حریق تعبیه شده است اما در صورت تامین بودجه در مراحل بعدی سیستم اطفای حریق نیز  فعال خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز