خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

وضعیت لرستان قرمز است اما موزه‌ها و هتل‌ها بازهستند/ نمی‌توانیم جلوی حضور خانواده‌ها و گردشگران را بگیریم/ برای سفرهای تابستانی تمهیداتی اندیشیده شود

asdasd
کد خبر : ۹۴۳۷۴۰

برگزاری اجتماعات و همایش‌ها، فعالیت تالارها، رستوران‌ها و سفره خانه‌ها ممنوع شده اما موزه‌ها تعطیل نشده‌اند چراکه در شرایط فعلی بازدیدکننده خاصی نداریم؛ اگر شخصی علاقمند بازدید از موزه‌ها باشد امکان بازدید برای او فراهم خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها شیوع ویروس کرونا با وجود تمام تمهیدات بهداشتی و به قولی رعایت پروتکل‌ها همچنان افزایش می‌یابد و هر روز رکورد روز قبل خود را می‌زند. در این میان نام استان‌هایی مانند مازندران، فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در لیست استان‌هایی با وضعیت قرمز به چشم می‌خورد. 

بیشتر این استان‌ها ازجمله استان‌های گردشگرپذیر کشور هستند که طی سال‌های گذشته نیز در صدر استان‌های پرمسافر قرار می‌گرفتند. اینگونه به نظر می‌رسد که مسافران هنوز نتوانسته‌اند به عادت هر ساله خود مسلط شوند و همچنان سفرهای تابستانه را در پیش گرفته و از این سو به آن سو می‌روند. 

در این میان استان‌های غربی کشور ازجمله لرستان با وجود آنکه چندی پیش در میان استان‌هایی با وضعیت هشدار قرار داشتند اما اکنون به عنوان استان قرمز معرفی می‌شوند که می‌تواند زنگ خطری برای این استان باشد. چنانکه عکس‌های منتشر شده از گردشگرانی که در آبشارها و طبیعت لرستان به سر می‌برند، می‌تواند گواه این ادعا باشد.

سیدامین قاسمی (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان) دراین خصوص گفت: سعی ما بر آن بوده تا با کنترل و نظارت بر آژانس‌ها از برگزاری تورها جلوگیری کنیم. به تمام آژانس‌های مسافرتی اعلام کرده‌ایم اجازه برگزاری تورهای گردشگری و ورود گردشگران از سایر استان‌ها را ندارند. درعین حال اجازه خروج مسافران از استان را ندارند چراکه هر نوع رفت و آمد مسافران در قالب تور و حتا انفرادی به استان و خارج از استان لرستان می‌تواند سبب شیوع بیشتر کرونا شود. البته در حال حاضر آماری از متخلفان را در اختیار ندارم.  ضمن آنکه تصاویری که از لرستان و حضور گردشگران در طبیعت و آبشارها منتشر شده، می‌تواند متعلق به هفته‌های گذشته باشد و طی چند روز گذشته که لرستان به عنوان استان قرمز در خصوص شیوع کرونا معرفی شده جلوی برگزاری تورها گرفته شده است. البته نمی‌توانیم جلوی حضور خانواده‌ها و گردشگرانی که به صورت انفرادی می‌آیند را بگیریم. هنوز تردد جاده‌ای به استان لرستان محدود نشده.

او با وجود آن که تاکید دارد وقتی استان  لرستان در وضعیت قرمز قرار دارد و همه چیز ممنوع شده است چگونه می‌توانیم در حوزه گردشگری خدمات ارائه دهیم، باز هم از باز بودن هتل‌ها خبر  داد و گفت: هتل‌ها  به منظور ایجاد شرایط اقامت برای افرادی که نیازمند انجام سفرهای ضروری هستند باز هستند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خدمات ارائه می‌دهند و درحال حاضر ضریب اشغال آنها کمتر از ۵ درصد است.  البته برخی از جاذبه‌های گردشگری که ممکن است در آن تجمع زیاد شود را تعطیل کرده‌ایم. با این وجود در خصوص برخی از جاذبه‌ها را که در محوطه‌های باز قرار دارند سخت گیری خاصی اعمال نکردیم.

 قاسمی تصریح کرد: برگزاری اجتماعات و همایش‌ها،  فعالیت تالارها، رستوران‌ها و سفره خانه‌ها ممنوع شده اما موزه‌ها تعطیل نشده‌اند چراکه در شرایط فعلی بازدیدکننده خاصی نداریم؛ اگر شخصی علاقمند بازدید از موزه‌ها باشد امکان بازدید برای او فراهم خواهد بود.

به گفته مدیرکل میراث و گردشگری لرستان، در این استان اجازه فعالیت به هیچ یک از خانه‌مسافرها داده نشده و اعلام شده است هر واحدی که بدون مجوز درصدد اسکان و اقامت مسافران بربیاید، پلمپ خواهد شد. آژانس‌های مسافرتی استان اجازه اجرای تور ندارند. در عین حال طبق هماهنگی‌های انجام شده با دادستانی با تورهای غیرمجاز نیز برخورد خواهد شد. 

او در پاسخ به این سئوال که تا چه اندازه حضور مسافران و گردشگران را در استان لرستان برای ادامه شیوع ویروس کرونا و ماندگاری نام این استان در میان لیست قرمز موثر می‌داند، گفت: انجام سفرهای ضروری اجتناب‌ناپذیر است اما بارها عنوان و تاکید شده است که عموم جامعه از انجام سفرهای غیرضروری اجتناب کنند. درخواست ما نیز از مسافران آن است که از انجام سفرهای غیرضروری اجتناب کنند چراکه ممکن است یکی از راه‌های انتشار و توسعه ویروس کرونا، همین سفرها باشد. در عین حال از افرادی که ناچار به انجام سفرهای ضروری هستند درخواست داریم تا حتما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

قاسمی در خصوص نیاز به کنترل سفرهای تابستانی خاطرنشان کرد: همانطور که توانستیم سفرهای نوروزی را کنترل کنیم شاید نیاز باشد تا در خصوص سفرهای تابستانی نیز تمهیداتی اندیشیده شود. درست است که گردشگری یکی از اولویت‌های توسعه اقتصاد و ایجاد درآمد به حساب می‌آید اما نباید فراموش کرد که سلامت مردم و امنیت آنها از اهمیت بالاتری برخوردار است.

مدیرکل میراث و گردشگری لرستان در پاسخ به این سوال که بیشتر مسافران این استان را گردشگرانی از استان‌های همجوار مانند ایلام و خوزستان دربرمی‌گیرند این در حالی است که این استان‌ها نیز در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا به سر می‌برند از این رو نیاز است تا تمهیدات بیشتری برای حضور تو این مسافران در استان لرستان اندیشیده شود، گفت: اعلام کرده‌ایم توقف و استان لرستان به ویژه افرادی که از استان‌های پرخطر به این استان می‌آیند ممنوع است. باید فراموش کرد که استانی مانند خوزستان ماه‌هاست در لیست وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا به سر می‌برد  بارها اعلام کرده‌ایم و از مسافران این استاد خواهش کرده‌ایم که به لرستان سفر نکنند. حتی در مبادی ورودی نیز این تذکرات داده می‌شود. اما نمی‌توان با زور با مردم برخورد کرد بلکه این مهم باید فرهنگ‌سازی شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا تردد مسافران در استان‌های وضعیت قرمز می‌تواند در قرمز شدن وضعیت استان لرستان تاثیر‌گذار بوده باشد، گفت این مهم بی‌تاثیر نبوده است. شاید ۱۰ درصد آنچه که تاکنون عنوان شده دلیل قرمز شدن وضعیت شیوع کرونا در لرستان باشد اما بخش عمده‌ای از مشکلات ما در حوزه شیوع ویروس کرونا در استان لرستان به دلیل برگزاری مراسم‌های عزا و عروسی است. در برگزاری این مراسم‌ها ممکن است شاهد حضور مسافرانی از استان‌های قرمز باشیم که قطعاً شیوع کرونا را گسترش می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز