خبرگزاری کار ایران

معاون میراث‌فرهنگی تهران به ایلنا خبر داد:

آتش‌سوزی بازار کفاش‌ها آسیبی به بافت تاریخی نرساند/ بازار تهران نیازمند ایمن‌سازی است

asdasd
کد خبر : ۹۴۱۴۹۴

در پی وقوع حادثه آتش‌سوزی صبح جمعه که در انتهای بازار کفاش‌ها رخ داد هیچ آسیبی به بافت تاریخی بازار وارد نشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ساعت ۱۰ و ۲۴ دقیقه روز جمعه بود که گزارش حادثه آتش‌سوزی در بازار به اورژانس تهران اعلام شد، نیروهای اورژانس ظرف مدت ۲ دقیقه به محل حادثه رسیدند. در پی این آتش‌سوزی که گفته می‌شود در انتهای بازار کفاش‌ها رخ داد، هیچ آسیبی به بافت تاریخی وارد نشده است.

مرتضی ادیب زاده (سرپرست معاونت میراث فرهنگی تهران) دراین باره به ایلنا گفت: بر اساس گزارش یگان حفاظت میراث فرهنگی، به بافت سنتی بازار آسیب نرسیده و درحال حاضر رفع خطر شده است. با این وجود نیاز است تا گزارش آتش‌نشانی را دریافت کنیم تا ضمیمه پرونده شود.

او درخصوص وضعیت ایمنی بازار و این مهم که ممکن است بازهم شاهد وقوع چنین حوادثی باشیم، گفت: همانگونه که آتش‌نشانی نیز قبلا اعلام کرده است ممکن است مشکلات این چنینی بازهم در بازار تهران شاهد باشیم. چراکه بدون در نظر گرفتن استانداردها در بافت سنتی بازار و تهران شاهد ساخت و سازها بودیم. تاسیسات بدون ضابطه افزوده شده است و سیم‌کشی‌هایی که در هر گوشه و کنار بازار به چشم می‌خورند، معضل این بافت به حساب می‌آیند. نیاز است تا کار اساسی دراین خصوص انجام شود که فقط از عهده یک دستگاه مانند شهرداری یا میراث فرهنگی برنمی‌آیند بلکه نیاز است تا دستگاه‌های مختلف پای کار بیایند و این معضل را رفع کنند.

ادیب زاده ادامه داد: جدای از مشکلات سازه‌ای که در برخی بخش‌های بازار وجود دارد، مسائل اینچنینی نیز پیش می‌آید که بهتر است پیشگیری شود. بازار تهران نیازمند ایمن‌سازی است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی تهران در پاسخ به این سئوال که با توجه به مشکلات موجود و احتمال خطری که در بازار تهران شاهد هستیم آیا تاکنون نشستی با دستگاه‌های ذیربط برای رفع این معضل برگزار شده است، گفت: برای ساماندهی زیرساخت شهر تهران در بخش‌های مختلف شهر تهران با نظارت استانداری نشست‌هایی با شهرداری‌های مختلف برگزار می‌شود. این مهم نیز می‌تواند بخشی از آن باشد تا دستگاه‌های مختلف در آن شرکت داشته باشند. درخصوص بازار تهران تاکنون چنین نشستی برگزار نشده است.

او یادآور شد: درخصوص ساماندهی زیرساخت‌های بازار تهران، نیازمند همکاری بازاریان نیز هستیم. همانگونه که در تیمچه حاجب‌الدوله کاسب‌ها توافق کردند و جلسات کارشناسی و آسیب‌شناسی برگزار شد و در نهایت مشاور، پیمانکار و استادکار مرمت از طرف میراث تهران معرفی و کاسبان اعتبارات لازم را تامین کردند و کار مرمت به زودی آغاز خواهد شد. پیشنهاد شده است این کار درخصوص بازار امین‌السلطان نیز انجام شود. نیاز است تا بازاریان تهران پای کار بیایند و تامین بودجه و اعتبار را برعهده بگیرند. میراث تهران دارای بودجه محدودی است و می‌تواند وظایف نظارتی و برخی از پروژه‌هایی که به او محول می‌شود را انجام دهد. از این رو نیاز است تا برای ایمن‌سازی بازار، سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها و بازاریان اعلام آمادگی کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز