خبرگزاری کار ایران

توسط پژوهشکده مردم شناسی صورت گرفت:

مطالعه انسان شناسی خوراک در شهرستان اسدآباد همدان

asdasd
کد خبر : ۹۲۹۹۸۲

در طرح پژوهشی «انسان شناسی خوراک در شهرستان اسدآباد همدان» نظام غذایی بومی، تنوع غذایی و کارکرد آنها در زندگی مردم این شهرستان مطالعه شد.

به گزارش ایلنا، علیرضا حسن‌زاده (رییس پژوهشکده مردم شناسی) با اشاره به انجام مطالعه «انسان شناسی خوراک در شهرستان اسدآباد همدان، این مهم را یکی از حوزه‌های مهم پژوهش‌های این پژوهشکده را فرهنگ غذا در ایران دانست و گفت: در این راستا همایش «خوراک و فرهنگ» توسط پژوهشکده مردم شناسی در سال ۱۳۸۴ برگزار و چند عنوان کتاب همچون «غذا در آیینه فرهنگ» و «خوراک و فرهنگ» تا کنون این حوزه منتشر شده است.

 وی یکی از خروجی‌های مطالعات مردم شناسی غذا در ایران را تدوین اطلس مردم نگاری سرزمین اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: مسئله تغدیه و الگوهای متنوع آن در سطح جهان اهمیت فراوانی دارد.

او در ادامه، یکی از چشم‌انداز‌های غنی تنوع فرهنگی در ایران را فرهنگ غذا و خوراک عنوان کرد که با توجه به تنوع موجود در فرهنگ اقوام ایرانی و زیست بوم آنان  روش‌ها، تکنیک‌های و فرهنگ کهن و غنی مربوط به آنها را نشان می‌دهد.

 به گفته حسن زاده، پژوهشکده مردم شناسی با توجه به اهمیت موضوع میراث غذایی یا همان food heritage بخشی مهم از مطالعات خود را به این حوزه معطوف کرده است و مطالعه یاد شده نیز در همین چارچوب قرار دارد.

او خاطرنشان ساخت: این مطالعات به حوزه‌هایی چون گردشگری غذا، تدوین اطلس، دانشنامه غذاهای ایران و رابطه مهم هویت تنوع فرهنگی و همبستگی ملی یاری می‌رسانند.

در ادامه پرویز فیضی (کارشناس و مجری این طرح) با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عناصر فرهنگی در میان اقوام و اجتماعات مختلف، خوراک و آیین‌های مربوط به آن است افزود: خوراک‌هایی که طبخ می‌شود، طرز تهیه، کاربرد و چگونگی استفاده در میان اقوام مختلف شکل متفاوتی به خود می‌گیرد.

او افزود: در این طرح پژوهشی فرهنگ خوراک در شهرستان اسدآباد همدان و چهار روستای این شهرستان بررسی شده است.

به گفته این کارشناس، در این راستا نظام غذایی بومی، تنوع غذایی و کارکرد آنها در زندگی مردم این شهرستان مطالعه و همچنین جنبه های درمانی، حفظ سلامت غذایی، تاثیر شرایط اقلیمی و محیط جغرافیایی بر غذای مردم منطقه مورد بررسی قرار گرفته است.

او از دیگر موضوعاتی که در این طرح پژوهشی به آن پرداخته شده را، غذاهای آیینی و شیوه‌های نگهداری خوراک به روش سنتی و مدرن عنوان کرد و گفت: هدف کلی این طرح پژوهشی توصیف نظام غذایی مردم شهرستان اسدآباد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز