خبرگزاری کار ایران

کارگردان سریال «پدر پسری» مطرح کرد؛

بازگشت به کمدی‌های دوران مهران مدیری/ ۴۰ قسمت «پدر پسری» در ۴ ماه تولید شده/ فقط ۲۰ درصد مجموعه‌های دیگر بودجه داشتیم

asdasd
کد خبر : ۹۱۱۲۴۰

محمدرضا حاجی غلامی درباره مقایسه سریال «پدر پسری» با مجموعه‌های شبکه‌های دیگر تلویزیون می‌گوید: «پدر پسری» یک سریال ۴۰ قسمته بوده که در ۴ الی ۵ ماه تولید شده است. این در حالی است که برخی سریال‌هایی که الان از شبکه‌های دیگر پخش می‌شوند، تنها ۵ ماه پیش‌تولید داشتند و یک سال زمان فیلمبرداری طول کشیده است. این مجموعه با ۲۰ درصد هزینه سریال‌های دیگر ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجموعه «پدر پسری» سریال ویژه ماه رمضان شبکه پنج سیماست که در فرم کارهای کمدی اپیزودیک ساخته شده است. «پدر پسری» که در هر قسمت یک داستان تازه را را روایت می‌کند، توسط محمدرضا حاجی‌غلامی کارگردانی شده و هرشب ساعت ۲۳ روی آنتن تلویزیون می‌رود.

محمدرضا حاجی‌‌غلامی (کارگردان مجموعه «پدر پسری») به ایلنا گفت: اکنون در حال ضبط ۱۰ قسمت پایانی کار هستیم و به طور همزمان پخش هرشبه هم داریم. این اثر اقتباسی آزاد از کتاب «آخرین نشان مردی» نوشته مهرداد صدقی بوده و در آن داستانک‌هایی روایت می‌شود که به صورت متوالی گفته شده است. این کتاب توسط بچه‌های باشگاه فیلمنامه سوره تبدیل به فیلمنامه سریال شده است. به همین دلیل نوع کار کمی متفاوت از آثار دیگر تلویزیون در زمان کنونی است.

وی افزود: دومین نکته این مجموعه نیز طنز موقعیت بودن آن یا همان سیت‌کام است. سیت‌کام‌های اپیزودیک به این صورت بوده که باید داستان در هر قسمت از مجموعه تمام شود. متاسفانه مدت طولانی بود که تلویزیون مجموعه‌های سیت‌کام به این معنی اپیزودیک طنز تولید نکرده و بیشتر تولیدات سیما به سریال‌های درام و کمدی دنباله‌دار اختصاص پیدا کرده است.

حاجی‌غلامی ادامه داد: به شخصه احساس می‌کنم این گذشت زمانی که رخ داده، سبب شده تا مقداری ذائقه‌ها تغییر کند. به نوعی خیلی از مخاطبان به این مدل از کارها علاقمند هستند و در مقابل برخی دیگر با آن ارتباط برقرار نمی‌کنند که دلیلش همان وقفه‌ای است که پیشتر گفتم. البته میزان برقراری ارتباط این مدل کارها با مخاطبان به کاراکترها و شخصیت‌ها نیز مربوط است. اصولا بعد از چندین قسمت مخاطبان شخصیت‌های ارائه شده در این کارها را می‌پذیرد.

کارگردان مجموعه «پدر پسری» در ادامه بیان کرد: ما در تلویزیون دورانی داشتیم که در آن آقای مدیری کارهای سیت‌کامی اپیزودیک طنز تولید می‌کردند. در تلویزیون‌های دنیا نیز این مدل از کار خیلی مرسوم بوده اما به ناگاه از تلویزیون ما جدا افتاد و به آن خیلی بها داده نشد. درحالیکه هر وقت این مدل از کارها تولید شده، با استقبال خوبی مواجه شده بود. با این وجود در یک دوره‌ای جا ماند و مشخصا مخاطبان ایرانی در این مدت تنها سریال‌های دنباله‌دار را می‌دیدند و به تبع به آن عادت کرده و دیدن کارهای اپیزودیک برایشان قدری سخت‌تر شده است. به طور کلی در کارهای اپیزودیک همه جای دنیا، پس از پخش ۱۰ ـ ۱۵ قسمت اول، کاراکترها برای مخاطبان جا می‌افتد و اتفاقات بهتری رخ می‌دهد.

وی همچنین درباره مقایسه‌ای که بین این سریال با مجموعه‌های تولیدی دیگر شبکه‌های سیما در ماه رمضان انجام می‌شود، اظهار داشت: به نظرم خودم و کسانی که در پشت صحنه تهیه کار را انجام می‌دهند، سریال ما متناسب با مدل، بودجه و شبکه‌ای که از آن پخش شده، جواب داده است. به نوعی نمی‌توان سریال‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد. نمی‌توان مجموعه‌ای را که فقط برای نگارش فیلمنامه آن یکسال زمان برده و بودجه‌ای چند برابر دارد را با این کار مقایسه کرد. انتظارات از آن مجموعه، متناسب با آن و بازیگرانش باید باشد و انتظار از ما متناسب با امکاناتی که در اختیار داشتیم.

حاجی غلامی افزود: «پدر پسری» سریالی است که از پیش تولید تا همین امروز، چهار تا پنج ماه بیشتر زمان نبرده و یک مجموعه سیت‌کامی است که در ابتدا قرار بود تمام آن در استودیو ضبط شود. بر همین اساس اصلا مقایسه این شکلی با سریال‌های دیگر خیلی مقایسه درستی نیست. ما نسبت به شبکه‌ای که پخش می‌شویم و نوع اپیزودیکی که استفاده کردیم، با استقبال خوبی مواجه شدیم. البته طبیعی است که برخی هم از کار خوش‌شان نیاید. اما باید بدانید که بودجه سریال ما قابل مقایسه با سریال‌های دیگر نبوده و فکر می‌کنم با ۲۰ درصد هزینه سریال‌های دیگر ساخته شده و یک مجموعه کم‌هزینه است. نحوه تولید نیز این موضوع را به اثبات می‌رساند چراکه یک سریال ۴۰ قسمته بوده که در ۴ الی ۵ ماه تولید شده است. این در حالی است که برخی سریال‌هایی که الان از شبکه‌های دیگر پخش می‌شوند، تنها ۵ ماه پیش‌تولید داشتند و یک سال زمان فیلمبرداری طول کشیده است.

این کارگردان همچنین درباره اعمال سلیقه سازمان صداوسیما در محتوای این سریال بیان کرد: نوع این کار که اتفاقا از کتاب و توسط بچه‌های سوره اقتباس شده بود، ابتدا به ساکن در آن خطوط قرمز رعایت شده بود. شکر خدا ما تا الان با چنین مشکلی مواجه نبودیم. نوع کارمان هم به گونه‌ای بوده که خیلی واقعی نیست و خود مخاطب هم که می‌بیند با شخصیت‌های غلو شده مواجه می‌شود. در نهایت ما خیلی با خطوط قرمز مواجه نبودیم، چون خودمان هم این مسائل را خیلی رعایت کردیم. خوشبختانه تاکنون چنین مشکلی نداشتیم ولی مشخصا دست و بال‌مان بسته بوده و مثل طنزهای دیگر نمی‌توانیم همه چیز بگوییم و همه کاری انجام دهیم. محدودیت‌هایی در سازمان هست که طبیعی است.

وی در پایان گفت: ساخت سریال‌های سیت‌کامی در دستور کار و وظایف شبکه پنج قرار گرفته و قرار شده که این شبکه روی این حوزه بیشتر تمرکز کند. فکر می‌کنم این مسیر شروع شده و تعداد زیادی از این کارها ادامه خواهد داشت. برای کار ما نیز این امکان وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز