خبرگزاری کار ایران

باز زنده‌سازی هنرسنتی نقاشی پشت شیشه در قزوین

asdasd
کد خبر : ۹۰۰۷۰۷

به منظور احیای رشته‌های هنری در حال فراموشی، نقاشی پشت شیشه (هنر بومی و سنتی استان قزوین) با برنامه‌ریزی و انجام اقدامات حمایتی در سال ۹۸ احیا شد.

به گزارش ایلنا، علیرضا خزائلی (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین) با اعلام خبر باززنده‌سازی هنر سنتی نقاشی پشت شیشه، گفت: احیای هنرهای‌سنتی و صنایع‌دستی رو به فراموشی و شناسایی هنرمندان پیشکسوتی که سال‌ها برای معرفی و حفظ این رشته‌ها فعالیت داشته‌اند از اولویت‌های حوزه معاونت صنایع‌دستی این اداره کل به شمار می‌رود تا با حمایت از این سرمایه‌های گران‌بها و احیای رشته‌های دچار رکود این حوزه بتوان زمینه مناسبی را برای آموزش و اشتغال‌زایی نسل جوان فراهم کرد.  

خزائلی با اشاره به روند اقدامات صورت گرفته برای احیا و باز زنده‌سازی رشته نقاشی پشت شیشه اظهار کرد: طرح احیای تعدادی از رشته‌های بومی و سنتی استان پیش از این در شورای تخصصی احیا و باز زنده‌سازی صنایع‌دستی کشور به تصویب رسیده و هر سال برنامه‌ریزی جهت باز زنده‌سازی یک یا دو رشته در دستور کار این اداره‌کل قرار دارد.

او اضافه کرد: برگزاری  چند کارگاه آموزشی (ورک‌شاپ) نقاشی پشت شیشه توسط هنرمندان استان، دعوت از فعالان کشوری این حوزه به منظور آشنایی علاقمندان و هنرجویان، برگزاری دوره آموزشی نقاشی پشت شیشه توسط حوزه معاونت صنایع‌دستی برای آموزش نیروهای جوان و فعال، حضور هنرمندان این رشته در نمایشگاه‌های استانی و منطقه‌ای و برنامه‌ریزی و حمایت از بازطراحی تولید چند نمونه از محصولات کاربردی با تلفیق هنر نقاشی پشت شیشه از جمله اقداماتی است که پس از تصویب طرح برای احیای این رشته در سال ۹۸ صورت گرفته است.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین یادآور شد: امید داریم با همراهی و حمایت شورای تخصصی احیا و باز زنده‌سازی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور بتوانیم در سال جاری گام‌های موثری برای شناسایی و احیای رشته‌های رو به فراموشی استان و حمایت از هنرمندان این رشته‌ها برداریم.

رشته نقاشی پشت شیشه زیر گروه آبگینه است و پیشینه آن به دوره زندیه برمی‌گردد؛ در قزوین نیز آثار این نوع نقاشی در تعداد زیادی از بناهای دوره قاجار مانند حسینیه امینی‌ها مشاهده می‌شود. این رشته هنری در سال ۹۰ در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده و نمونه‌هایی از آثار زیبای نقاشی پشت شیشه هنرمندان قزوین در دوره قاجار در موزه شهر قزوین به نمایش درآمده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز