خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از مراسم یادبود مجازی زنده‌یاد هوشنگ ظریف؛

هنرمندی که همه از اخلاق‌مداری و تعهدش گفتند

asdasd
کد خبر : ۹۰۰۶۳۹

آیین گرامیداشت زنده‌یاد هوشنگ ظریف (موسیقیدان، آهنگساز و نوازنده) شامگاه روز گذشته جمعه ۲۹ فروردین ماه به صورت مجازی و زنده باحضور و صدای تنی چند از هنرمندان و پیشکسوتان در اینستاگرام برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت هوشنگ ظریف (موسیقیدان آهنگساز و نوازنده)، شب گذشته جمعه ۲۹ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار شد.

در این گفتگو که به صورت زنده از طریق صفحه ویژه هوشنگ ظریف برای علاقمندان پخش شد، هنرمندانی چون محمد اسماعیلی، پروین صالح، کیوان ساکت، محمد دلنوازی، سعید ثابت، شهرام صارمی، مزدا انصاری و کورش متین درباره هوشنگ ظریف صحبت کردند.

در بخش پیام‌ها نیز صحبت‌های هنرمندانی چون فرهاد فخرالدینی، حسین علیزاده، داود گنجه‌ای، رحمت‌الله بدیعی، افلیا پرتو، محمد ظریف و حمید متبسم پخش شد.  

ظریف بدون تفکر صحبت نمی‌کرد و جانب حق را نگه می‌داشت

محمد اسماعیلی (نوازنده پیشکسوت تنبک) نخستین هنرمندی بود که درباره زنده‌یاد ظریف و ویژگی‌های اخلاقی و حرفه‌ای او صحبت کرد و گفت: هوشنگ ظریف همیشه جانب حق را نگه داشت و بدون تفکر کلامی به زبان نمی‌آورد، زیرا معتقد بود هر گاه کلامی از دهان خارج شود همه دنیا شنونده آن خواهند بود.

تکنیک درست ظریف حاصل تمرینات مستمرش بود

سعید ثابت (نوازنده پیشکسوت سنتور) دومین هنرمندی بود که درباره هوشنگ ظریف و خصوصیات او صحبت کرد. او گفت: هنر نوازندگی ظریف واقعا بی‌بدیل بود. او تکنیکی کاملا درست داشت که از تمرینات مستمر او حاصل شده بود.

شخصیت ظریف در موسیقی فراموش نمی‌شود

محمد دلنوازی (نوازنده پیشکسوت تار)، هنرمند دیگری بود که در برنامه زنده مجازی، درباره هوشنگ ظریف صحبت کرد. او ضمن آرزوی برگزاری مراسمی در شأن زنده یاد ظریف در شرایط بهتر گفت: ادب، نزاکت، نظم و مهربانی هوشنگ ظریف زبانزد بود و مطمئنم او با شخصیت والای خود در موسیقی ایران هرگز فراموش نمی‌شود.

دلنوازی افزود: من از سن ۱۲ سالگی و از هنرستان موسیقی با استاد ظریف آشنا شدم و این شانس را داشتم که از همان سال تا دم مرگ استاد ظریف در کنار او باشم.

 ظریف پیرو مکاتب وزیری و موسی‌خان معروفی بود

مزدا انصاری (آهنگساز و نوازنده پیانو) یکی دیگر از میهمانان برنامه گرامیداشت زنده‌یاد هوشنگ ظریف بود. 

انصاری گفت: استاد ظریف پیرو مکتب استاد وزیری و موسی‌خان معروفی بود و شیوه صحیح تدریس موسیقی را به خوبی اساتیدش ادامه داد. ایشان را باید یکی از بزرگترین ردیف‌دان‌های ایران بدانیم. او ردیف‌های موسی‌خان معروفی را کاملا و به درست‌ترین شکل ممکن حفظ بود و  تنها هنرمندی است که آثار وزیری را نیز به شکل درست و امانتدارانه اجرا می‌کرد.

ظریف خوش برخورد و خوش‌طینت بود

فرهاد فخرالدینی (آهنگساز و رهبر اسبق ارکستر ملی) نیز در ادامه برنامه مجازی گرامیداشت هوشنگ ظریف درباره او اینگونه گفت: ظریف انسانی خوش برخورد و خوش طینت بود.

فخرالدینی افزود:  موسیقی در مقاطعی با بی‌مهری روبرو شد و باعث شده هنرمندان به درد بیاید. در این میان هوشنگ ظریف از آن دسته هنرمندانی بود که از بی‌مهری‌های موجود به شدت آزرده شد و  از آنجایی که نتوانست آن بی‌مهری‌ها را تاب بیاورد و از میان ما رفت.

 ظریف معنای کامل عشق بود

حسین علیزاده (ساز و نوازنده پیشکسوت) نیز یکی از هنرمندانی بود که درباره هوشنگ ظریف و ویژگیهای او طی دوران حیاتش پیام فرستاده بود.

علیزاده گفت: هر سال عید بدون اطلاع استاد ظریف به خانه ایشان می‌رفتیم تا استاد را از دور ببینیم. امسال نوروز هم یاد استاد در دل من زنده شد.  این عزیزان بعد از فقدان برای ما همیشگی می‌شوند و حضورشان در دل ما دائم است. هوشنگ ظریف معنای کامل عشق بود.

شخصیت ظریف بیش از هنر و موسیقی‌اش بر من تاثیرگذاشت

کیوان ساکت (آهنگساز، نوازنده و رهبر ارکستر) یکی دیگر از افرادی بود که در مراسم مجازی گرامیداشت هوشنگ ظریف حضور یافت. او درباره نحوه آشنایی خود با هوشنگ ظریف گفت: صدای ساز هوشنگ ظریف را اولین‌بار از طریق نوارهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اجرای آثار وزیری شنیدم. در آن روزها شیوه نوازندگی و صدای ساز ایشان برای من یک افسانه و آرزو بود و شخصیت بزرگی چون هوشنگ ظریف بود که حتی بیش از هنر و موسیقی او بر من تاثیر گذاشت.

بیش از ۶۰ سال با ظریف دوستی و رفاقت داشتم

در ادامه داوود گنجه‌ای (هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی) نیز طی پیامی صوتی درباره هوشنگ ظریف و هنرش گفت: به مدت حدود ۶۰ سال با زنده‌یاد ظریف دوستی نزدیک داشته‌ام که این ارتباط عمیق همواره با احترام همراه بوده است. ظریف انسان و هنرمندی شریف و با اخلاق بود. 

ظریف ۵۰ سال به موسیقی خدمت کرد

شهرام صارمی، یکی دیگر از مدعوین آیین گرامیداشت زنده‌یاد هوشنگ ظریف نیز درباره این هنرمند گفت: او به مدت پنجاه سال به موسیقی ایران خدمت کرد. هوشنگ ظریف یکی از بزرگترین حامیان فعالیت‌های هنری ارسباران بود و همیشه چراغ این محفل فرهنگی را روشن نگاه می‌داشت که دلیلش بزرگی و بزرگمنشی او بود. استاد ظریف محافل این‌چنینی را  خانه خود می‌دانست.

بزرگترین موسیقی‌دانان امروز شاگرد ظریف بوده‌اند

پس از صحبت‌های صارمی، پیام صوتی حمید متبسم (موسیقی‌دان و آهنگساز) پخش شد. متبسم در این فایل صوتی گفت: زمانی که از هوشنگ ظریف صحبت می‌کنیم یعنی درباره چند نسل موسیقی حرف می‌زنیم.

وی ادامه داد: یکی از این دوران موربوط به دوران جوانی و نقش کلنل وزیری و خالقی و موسی‌خان معروفی و بسیاری دیگر از استادانی بود که نه تنها به موسیقی ایران مسلط بودند بلکه عزم داشتند موسیقی ایران را به دوران اوج خود برسانند. دوره طلایی بعدی مربوط به دوره دهه پنجاه و دوران طلایی هنرستان موسیقی است و در این سال ها یک نسل از موسیقیدانان جوانی که امروزه از بزرگترین موسیقیدانان ایران هستند شاگرد استاد ظریف بودند. آراستگی، خوش برخوردی و خوش پوشی استاد ظریف در بسیاری زمینه ها الگوی من و همنسلان من بود.

۱۲ سالم بود که با استاد ظریف آشنا شدم

افلیا پرتو (مدرس و نوازنده پیشکسوت پیانو) نیز در پیامی صوتی، درباره زنده‌یاد ظریف اینگونه گفت: ۱۲ سالم بود که به هنرستان موسیقی رفتم و با استاد ظریف آشنا شدم. ایشان  از همان ایام جوانی بسیار آرام و موقر بود و ما پس از اتمام هنرستان در ارکسترهای مختلفی مانند ارکستر فرامرز پایور و محمد حیدری با یکدیگر همکاری داشتیم و حال از دست دادنشان ضایعه جبران ناپذیری برای موسیقی ایرانی است.

ظریف خلوت گزیده بود و در سکوت پر کشید

در ادامه برنامه کورش متین (موسیقیدان و یکی از شاگردان هوشنگ ظریف) درباره او صحبت کرد. او گفت: من شاگرد استاد ظریف بودم و شب‌ها او را به منزلش می‌بردم و آن لحظات تنها بودن با استاد برایم فرصتی طلایی بود برای آموختن عمیق‌تر ردیف‌های موسی‌خان و معروفی. 

متین اذعان داشت: استاد ظریف در سکوت زیست و  آموزش داد و در سکوت پر کشید. او خلوت گزیده بود و خلوت گزیده را به تماشا چه حاجت است؟ ظریف به حرمت‌ها احترام می‌گذاشت و ما همچنان بهترین اجراها از آثار وزیری‌ها و معروفی‌ها از ساز او می‌شنویم.

برادرم در پاکی نظیر نداشت

در ادامه برنامه پیامی از محمد ظریف (موسیقی‌دان برادر هوشنگ ظریف) پخش شد. او در بخشی از پیامش گفت: برادرم به لحاظ پاکی نظیر نداشت و هرچه درباره ویژگی‌های اخلاقی او می‌گویند حقیقت است.

همسرم همیشه یک چهره داشت

در پایان مراسم که بیش از یک ساعت و نیم به طول انجامید  پروین صالح (همسر هوشنگ ظریف) در بخشی از صحبت‌هایش ضمن تشکر از برگزاری برنامه گرامیداشت زنده‌یاد ظریف گفت: به وجود چنین مرد نازنین و پدر و دوست مهربان افتخار می‌کنم. او همیشه یک چهره داشت و چهره‌اش همانی بود که همه از او سراغ دارند. هوشنگ ظریف واقعا عاشق شاگردانش بود.

پروین صالح در پایان گفت: امیدوارم این روزهای کرونایی هر چه زودتر تمام شود تا پس از آن  باز هم در کنار هم جمع شویم و آزادانه در کنار یکدیگر زندگی کنیم.

گفتنی است، هوشنگ ظریف هنرمند تاثیرگذار موسیقی ایرانی شنبه شب هفدهم اسفندماه سال گذشته دار فانی را وداع گفت و چهره در نقاب خاک کشید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز