خبرگزاری کار ایران

بررسی کتاب کتاب «عذر و عفو: نگاهی تطبیقی» در نشست «بخشایش در ساحت، دین، سیاست و صلح»

asdasd
کد خبر : ۸۵۰۳۷۶

کتاب «عذر و عفو: نگاهی تطبیقی» در نشستی با عنوان «بخشایش در ساحت، دین، سیاست و صلح» بررسی می‌شود.

به گزارش ایلنا، کتاب «عذر و عفو: نگاهی تطبیقی» نوشته محمدجعفر محلاتی در نشستی با عنوان «بخشایش در ساحت، دین، سیاست و صلح» بررسی می‌شود.

این نشست روز سه‌شنبه سوم دی از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.

محمدکاظم موسوی‌بجنوردی (رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی)، سیدمحمدکاظم سجادپور (رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه) و عبدالرحمن حسنی‌فر (رئیس پژوهشکده علوم تاریخی پژوهشگاه) از جمله سخنرانان این نشست هستند.

در کتاب «عذر و عفو: نگاهی تطبیقی» به مساله بخشایش به‌عنوان یکی از عناصر مورد نیاز برای اصلاح زندگی اجتماعی جامعه بشری پرداخته شده است. جوامع پیشرفته ابزارهایی قانونمند برای کاهش رویارویی‌های مادی و معنوی پیش‌بینی کرده‌اند تا خسارات اقتصادی به‌جا مانده از هر اشتباهی کاهش یابد. اگر بخشش و گذشت در جریان‌های فکری و منطقه‌ای جریان یافته بود هم اکنون شاهد ویرانی‌های به‌جامانده از رفتارهای انتقام‌جویانه نبودیم و بازار کار کشورهای درگیر در رذیلت انتقام‌جویی به بن‌بست نمی‌رسید و نیروی انسانی در مسیر رو به رشدی حرکت می‌کرد.

پیش از این، محمد جعفر امیر محلاتی (مولف این کتاب) و استاد الهیات صلح و همفکرانش چندین سمینار و مجموعه مقاله در راستای ترویج صلح و در جستجوی عذر و عفو اجرا و منتشر کرده‌اند.

بررسی کتاب کتاب «عذر و عفو: نگاهی تطبیقی» در نشست «بخشایش در ساحت، دین، سیاست و صلح»

این مجموعه ۱۴ مقاله‌ای، در خاورمیانه و شمال افریقا بیش از هشت جنگ فرساینده ساختارهای زیربنایی بسیاری از اقتصادها و جوامع مسلمان را تهدید کرده است. از جنگ گرم گذشته، در امن‌ترین کشور خاورمیانه یعنی در ایران آمار رسمی نشان می‌دهد که حدود ۲۲ میلیون پرونده قضایی فی‌مابین شهروندان وجود دارد که بیش از دو سوم جمعیت بالغ کشورمان را درگیر می‌سازد. بنابراین ایجاد نهادهای مردمی برای میانجی‌گری و عفوپیشگی هم دورن مرزها و هم بیرون از آنها ضرورت تام دارد. همچنین وی در پاسخ اینکه چرا تشیع بیش از سایر مکاتب اسلامی نظریه شفاعت را بسط داده و آن را از طریق توسلات به ارواح طیبه به‌ویژه ارواح چهارده معصوم تبدیل به نهاد کرده است، می‌نویسد. در این صورت شیعه می‌تواند و بنابراین وظیفه دارد که بانی توسعه سازوکارهای میانجی‌گری در حوزه روابط عمومی و اجتماعی و بین‌المللی برای حل و فصل جنگ‌ها و اختلافات باشد. وی پیشنهاد می‌کند که نمایندگان ایران و عراق در سازمان کنفرانس اسلامی و یا سازمان ملل می‌توانند بانی تدوین و تصویب منشور عذر و شفاعت و عفو در ساحت روابط جهانی باشند.

امید نویسندگان و مترجمان این مجموعه دو جلدی این است که فضیلت‌های کلان عذر و عفو را هم از نظر مبانی تئوریک و هم از نظر قابلیت نهادسازی و اثرگذاری در زندگی مدرن تبیین کرده و بسط دهند و جوامع اسلامی وجهانی را یادآور شوند که حسب فرموده قرآن امکان ادامه حیات بدون بخشایش مستمر خداوند ممتنع است.

انتشارات نگاه معاصر در سال‌های ۹۷-۱۳۹۶ جلد اول کتاب را با ۴۵۸ صفحه و ۴ بخش و ۱۸ فصل و جلد اخیر را با ۴۵۹ صفحه و ۱۸ مقاله منتشر کرده است.

این کتاب قرار است در نشستی با حضور امنای دائره‌المعارف بزرگ اسلامی و جمعی از مردان سیاست خارجی ایران و پژوهشگران ساحت صلح در روز سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ از ساعت ۱۴ الی ۱۶ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی واقع در خیابان شصت و چهارم بزرگراه کردستان رونمایی و نقد و بررسی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز