خبرگزاری کار ایران

تسلیت مدیران هنری به مناسبت درگذشت حسین دهلوی

asdasd
کد خبر : ۸۲۳۳۱۱

برخی از مسئولان هنری و فرهنگی درگذشت حسین دهلوی (نوارنده، آهنگساز و (رهبر پیشین ارکستر سمفونیک ملی ایران) را تسلیت گفتند.

به گزارش ایلنا، به مناسبت درگذشت حسین دهلوی موسیقی‌دان و آهنگساز ایرانی برخی از مسئولان با انتشار یادداشت‌هایی؛ فقدان او را تسلیت گفتند.

پیام تسلیت معاون امور هنری وزارت ارشاد

سید مجتبی حسینی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) درباره حسین دهلوی و درگذشت او نوشته است: «آثار استاد دهلوی را از نوجوانی می‌شنیدم، به شورم می‌آورد و شعوری نغز در آنها جاری بود. استاد دهلوی از نوگرایان موسیقی ایرانی بود اما با شناختی عمیق که از سنت موسیقایی ایرانی داشت، راه نوآوری در موسیقی را می‌گشود، به نوآوری و همگامی با زمانه در موسیقی ایرانی باور داشت و موسیقی و هنر را راهی برای اعتلا و توسعه جامعه می دانست. شناخت، معرفت، دقت و انضباط استاد دهلوی و آثارش در خانه ذهنم پدیده‌ای ممتاز و کم‌نظیر ساخته بود و آرزو داشتم این پدیده را که ساعت‌ها به شنیدنش دل و جان سپرده بودم، از نزدیک ببینم و از او بیاموزم. بعدها که دوستانی از خیل شاگردان استاد یافتم بیشتر با استاد آشنا شدم، چندباری استاد دهلوی را دیدم و همیشه شوق دیدارش را داشتم. امروز و در این خزان خبر رسید که استاد دهلوی خرقه تهی کرد و سفر کرد، غمی سخت در جانم ریخت که تا هستم بر دلم خواهد ماند. استاد دهلوی غم رفتنت همیشه در دلم می‌ماند، اما در ذهنم تصویر استوار و سرحال و منضبط استاد در حال رهبری ارکستر، روشن است. استاد دهلوی آهنگساز، رهبر ارکستر و آموزگار عاشق موسیقی و خالق آثار ماندگاری بود که نوای گوش نواز و دلنشین آثارش در یاد و جان می‌ماند، موسیقی از حیث نظر و عمل در ذهن و جان استاد دهلوی جمع و جاری بود چنان که موسیقی و شعر و پیوندشان را به درستی می‌شناخت در آهنگسازی و رهبری هم شورآفرینی می‌کرد. استاد دهلوی در هنرستان عالی موسیقی، آموخته بود و سال‌ها مدیر و آموزگار ارزشمند هنرستان ملی موسیقی بود و با آموزش، تألیف، آهنگسازی، اجرا و نوآوری در موسیقی ایرانی برای موسیقی و هنر و فرهنگ این سرزمین، قدم برداشت. استاد حسین دهلوی! یادت در جان ایران جاودان خواهد ماند.»

متن پیام تسلیت مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری

بابک ربوخه (مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری) نیز به مناسبت درگذشت حسین دهلوی نوشته است: «انالله و انا الیه راجعون. خبر درگذشت هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی کشورمان، موجب تاثر عمیق شد. استاد حسین دهلوی تجربه و زندگی پرثمر خویش را  صرف آثار متعدد در عرصه موسیقی کرد و با دریافت جایزه کتاب سال «پیوند شعر و موسیقی آوازی» که تجربه حرفه‌ای‌گری ایشان در عرصه هنر بود، نام ایشان را در سال ۱۳۸۲به‌ عنوان چهره‌ ماندگار سال در خاطره‌ها ثبت کرد. به طور یقین آثار شنیداری و تالیفی این هنرمند در عرصه موسیقی برای خوانندگان آواز، ترانه‌سرایان، شاعران آوازهای کودک و دیگر علاق‌مندان و مخاطبان موسیقی ایرانی خاطره‌ساز سال‌ها فعالیت استادی و تجربه ایشان برای اهالی موسیقی خواهد بود. بی‌شک فقدان استاد حسین دهلوی ضایعه‌ای برای اهالی و عرصه موسیقی خواهد بود.»

بابک ربوخه در پایان از درگاه خداوند برای آن مرحوم رحمت واسعه وعلو درجات و برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی خواسته است.

متن تسلیت مدیرعامل خانه هنرمندان

مجید رجبی معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان ایران) نیز طی انتشار یادداشتی درگذشت حسین دهلوی را تسلیت گفت.

در متن پیام  تسلیت مدیرعامل خانه هنرمندان آمده است:

«متاسفانه باخبر شدیم استاد پیشکسوت و به‌ نام عرصه موسیقی، زنده‌یاد حسین دهلوی، صبح امروز به دیدار حق شتافت و دوستداران فرهنگ و هنر این سرزمین را داغ‌دار کرد. بیش از نیم قرن فعالیت گرانبهای استاد دهلوی، سرمایه بزرگی برای فرهنگ و هنر این سرزمین خواهد بود. بر خود لازم می‌دانم، درگذشت این استاد عزیز و متواضع را به جامعه هنری کشور و به ویژه خانواده محترم ایشان تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال برای آن هنرمند شریف، علو درجات طلب نمایم.»

پیام تسلیت مدیرکل این دفتر موسیقی

محمد الهیاری (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) طی یادداشتی عنوان کرده‌ است:

«استاد حسین دهلوی، جان ارجمند و زلال هنر شریف موسیقی، صبح امروز، ۲۳ مهرماه، پس از سالهای مدید بیماری و شکیبایی، به خلوت جاودان نغمه ها پیوست.

شخصیت ارزشمندی که علاوه بر آراستگی به توانمندی های سرشار در عرصه های آهنگسازی، نوازندگی، تالیف و درخشش در زمره چهره های ماندگار این مرز و بوم، به تمامی دوستدار شفیق مردم و فرهنگ وزین ایران بود.»

گفتنی است حسین دهلوی (رهبر پیشین ارکستر سمفونیک ملی ایران و خالق قطعه مشهور سبکبال) صبح امروز  سه‌شنبه 23 مهرماه پس از یک دوره طولانی مبارزه با بیماری دارفانی در سن 92 سالگی دار فانی را وداع گفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز