خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد:

نمایشگاه عکس‌های سعید صادقی پلی است میان گذشته و امروز

asdasd
کد خبر : ۸۱۵۳۹۳

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه «بعد از آن روز» در خانه هنرمندان ایران دیدار کرد.

به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) از نمایشگاه عکس‌های سعید صادقی با عنوان «بعد از آن روز» به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس در گالری پاییز خانه هنرمندان ایران دیدار کرد.

صالحی در حاشیه این دیدار درباره نقش عکاسی در دوران دفاع مقدس و نمایشگاه «بعد از آن روز» گفت: از زاویه‌های مختلف می‌توان به دفاع مقدس نگاه کرد؛ یکی از دریچه‌ها برای نگریستن به این مقوله، عکاسان جنگ و عکس‌هایی است که از آن زمان به یادگار مانده است. از جمله این عکاسان سعید صادقی است که در طول دوران دفاع مقدس در کنار رزمندگان حضور داشته و لحظاتی ناب و ویژه را با دوربین خود به ثبت رسانده است. به این معنا، بخشی از ماندگاری دوران دفاع مقدس مدیون عملکرد چنین عکاسانی است که اگر چنان لحظاتی را ثبت نمی‌کردند، شاید ما هم قادر به درک و احساس کردن آن لحظات ناب نبودیم. عکاسان دوران دفاع مقدس شاهدان زنده آن اتفاق بزرگ محسوب می‌شوند؛ اتفاق بزرگی که با روایت آنها معنای خاص خود را پیدا می‌کند.

وزیر ارشاد ادامه داد: یکی از مسائل مهم در ارتباط با دوران دفاع مقدس این است که ما چطور می‌توانیم بین امروز خودمان و آن دوران ارتباط برقرار کنیم. از یکسو می‌توان به دوره دفاع هشت ساله به‌عنوان یک دوره تاریخی مشخص با ویژگی‌ها و زوایای مختلفش پرداخت. اما سعید صادقی با نوعی نگاه متفاوت به دوران جنگ پرداخته و این نمایشگاه را برپا کرده است؛ اینکه رزمندگان دفاع مقدس امروز کجا هستند و این مساله مهمی است که ما بتوانیم بین آن گذشته و امروزمان ارتباط برقرار کنیم.

صالحی افزود: سعید صادقی با سفر و کاوش‌هایی که برای ثبت عکس‌های این نمایشگاه انجام داده، به شرایط موجود رزمندگان جنگ پرداخته است. این نمایشگاه را می‌توان روایت ویژه‌ای از دوران دفاع مقدس دانست که در پرتو آن می‌توان به برداشت‌های تازه‌ای از آن دوران دست پیدا کرد. ما گذشته‌ی جنگ را نباید به‌عنوان گذشته ببینیم، بلکه امروز را باید در سایه‌ی گذشته بنگریم و گذشته را نیز با امروز معنا کنیم. این اتفاقی است که در نمایشگاه عکس سعید صادقی رخ داده است؛ اینکه چگونه از گذشته پلی به امروز بزنیم و از امروز به گذشته.

وزیر ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره نقش وزارت ارشاد در برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی گفت: کاری مانند این نمایشگاه توسط خود هنرمند صورت پذیرفته است. متن، کسانی مثل سعید صادقی هستند و ما حتی حاشیه هم نیستیم. چه در طول هشت سال دفاع مقدس و چه در حال حاضر. آنها این اتفاقات را با انگیزه‌های درونی خود دنبال می‌کنند و روایت‌های تازه‌ای از رزمندگان آن دوران و شرایط کنونی زندگی آنها را برای ما به ارمغان می‌آورند. ما نیز در وزارت ارشاد امیدواریم لیاقت داشته باشیم که بسترهایی فراهم کنیم تا خطوط اتصال مستحکم‌تر شود، روایت‌های ساده به روایت‌هایی عمیق‌تر تبدیل شود و با انجام کارهای پژوهشی، هرچه بیشتر به عمق این اتفاقات نفوذ کنیم. چنین کارهایی می‌تواند در میان نسل جدید ما نفوذ پیدا کند و این حس را در آنها تداوم ببخشد؛ نسل جدید ما با الهام گرفتن از چنین تصاویری می‌تواند روح پاک و لطیف خود را بازسازی و نوسازی کند. دوستان عکاس ما در تحقق این مسیر از ما توقع دارند و ما نیز امیدواریم که شرمنده آنها نشویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز