خبرگزاری کار ایران

رابطه انسان و معماری جستجوی ۲۶ عکاس در آوای هنر

asdasd
کد خبر : ۸۱۳۴۷۹

نمایشگاه گروهی عکس "آوای نگاه" در گالری آوای هنر در معرض تماشا گذاشته شده است.

به گزارش ایلنا، نمایشگاه گروهی عکس "آوای نگاه" با ۶۸ اثر از ۲۶ عکاس دانشجوی معماری و تعدادی هنرجوی آزاد توسط محمد مهدی شیروانیان گردآوری و نمایشگاه گردانی شده است. 

آثار این نمایشگاه اغلب در اندازه کوچک و متوسط با قاب‌ها و پاسپارتوهای یکسان ارائه شده است؛ «آوای نگاه» با رویکرد خاصی نسبت به معماری و نشانه های هنر ایرانی- اسلامی گردآوری شده‌اند، محمد شیروانیان دلیل این رویکرد را این گونه شرح داد: من در دانشگاه هنر به دانشجویان معماری درس عکاسی می‌دهم و افرادی که در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند همگی دانشجویان رشته معماری هستند و طبیعی است که به نوعی غلبه این نوع نگاه را بر این آثار شاهد هستیم. در این آثار تلاش شده لایه‌های پنهان مانده در اقلیم ایران برای زندگی و لذت بردن از زندگی کشف و واکاوی شود.

شیروانیان در خصوص آثار این نمایشگاه گفت‌: ما سعی کردیم عکاسی را به شکل متفاوتی ببینیم و بنیان عکاسی را بر مبنای فرهنگ و جامعه شناسی تصور کردیم. از این جهت فنون و روش‌های عکاسی در این کلاس‌ها تدریس نمی‌شد زیرا معتقدم این اصول و پایه‌ها را می‌توان در کتاب‌ها و فضای مجازی جستجو کرد. با گذشتن از بحث‌های فنی در عکاسی به بخش محتوای اثر می‌رسیم که از ایده به دست آمده است. بنابراین بر دو امر فرهنگ، جامعه‌شناسی و روابط انسانی متمرکز شدیم.

برای شکل دادن این نمایشگاه از سوی کیوریتور ایده‌هایی مد نظر بود که محمد شیروانیان در این باره گفت: زمانی که ایده شکل گیری این نمایشگاه به ذهنم خطور کرد دو موضوع برای من از اهمیت زیادی برخوردار بود. اگر از دیدگاه جامعه شناسی و نشانه شناسی به این آثار نگاه کنیم به دو موضوع زندگی و رابطه میان انسان و معماری می‌رسیم. اگر کسی با این مولفه‌ها آشنایی داشته باشد قطعاً از این نمایشگاه لذت خواهد برد. 

این عکاس در ادامه افزود: در ایران فقط اساتید در کنار هم جمع می‌شوند، و کسانی که کارهای قوی دارند نمایشگاه برگزار می‌کنند اما جوان‌ترها و تازه کار معمولا این امکان را پیدا نمی‌کنند. من تلاش کردم در این نمایشگاه امکانی را فراهم کنیم که هنرمندان جوان هم فرصتی برای نمایش آثار و حضور در عرصه هنر ایران را پیدا کنند و این مهم محقق نمی‌شد مگر با کمک و یاری مدیر گالری آوای هنر خانم پروین سلیمانی که برای برگزاری این نمایشگاه مساعدت لازم را به عمل آوردند و آوای هنر با هدف معرفی و بها دادن به جوانان تأسیس شده است و به نظرم این گالری فضای بسیار مناسبی از لحاظ معماری برای ارائه آثار هنری دارد.

او توضیح داد: برای این نمایشگاه ۵۰۰ عکس به دست مان رسید، هیئتی پنج نفره  در  سه مرحله داوری کردند و ۶۸ عکس از ۲۶ عکاس راه‌یافته به مرحله نهایی از چند فیلتر مثل مسائل فنی عکس، محتوا و مرحله آخر بحث زیبایی شناسی عبور کردند. 

محسن آشوری، آذین احتشامی، یگانه احمدیان، بهاره امانلو، محمد نصیر باجول زاده، مارال توتونچی، سارا حافظی، مریم حسینی، ایده خواجوند، پگاه خزایلی، هانیه ذوالفقاری، محمدرضا رحیم زاده، فرزاد زره داران، محمد مهدی شیروانیان، مریم شیروانیان، فردین طهماسبی، هادی فاضلی، سارا فتاحی، هدی فراهانی، سحر قادری، حسین قاضی، مهدی کامروا، ایمان محمدی، هانیه مددی کیا، زینب میرابیان و سرمه نیکو از جمله هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند.

نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «آوای نگاه» تا ۹ مهر در گالری آوای هنر به نشانی خیابان فرشته، خیابان بوسنی و هرزگوین، بنبست پناهی، شماره یک ادامه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز