خبرگزاری کار ایران

یک فعال بخش خصوصی در صنعت گردشگری مطرح کرد؛

۶ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال گذشته توسط شرکت تمدن شهر کادوس برای کشور جذب شده/ ۲۷۵ میلیون نفر در گردشگری جهان شاغلند/ گردشگری جایگزین مناسبی برای نفت است

asdasd
کد خبر : ۸۱۳۰۱۰

یک فعال گردشگری ضمن بیان اینکه ۶ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال گذشته توسط شرکت تمدن شهر کادوس برای کشور جذب شده است، گفت: دویست و هفتاد و پنج میلیون نفر در دنیا در صنعت گردشگری مشغول به کار هستند. بر همین اساس این صنعت می‌تواند جایگزین خوبی برای صنعت نفت ایران باشد.

به گزارش ایلنا، در شرایط فعلی صنعت گردشگری می‌تواند جایگزین مناسبی برای صنعت نفت باشد. البته برای این منظور توجه به بخش خصوصی مسئله مهم بوده که باید توسط مسئولان جدی گرفته شود. به این منظور با سعید مجردی (مدیرعامل شرکت بین‌المللی توسعه گردشگری تمدن شهر کادوس و کارشناس توریسم) به گفتگو پرداختیم.

ضمن معرفی خود و شرکتتان در خصوص رئوس فعالیت‌های شرکت مختصری توضیح دهید.

ضمن عرض سلام و خسته نباشید و آرزوی توفیق برای تمامی فعالان عرصه صنعت گردشگری به استحضار می‌رسانم اینجانب سعید مجردی فارغ‌التحصیل رشته مدیریت گردشگری هستم و سال‌ها فعالیت رسانه‌ای در زمینه توریسم دارم و فعال فرهنگی و در حال حاضر به صورت تخصصی در حوزه صنعت گردشگری فعالیت می‌کنم و مدیرعامل شرکت بین‌المللی گردشگری تمدن شهر کادوس هستم.

این شرکت به عنوان اولین شرکت مشاوره‌ای در خصوص توسعه گردشگری (مشاوره، نظارت و اجرا) در بخش خصوصی به فعالیت مشغول است.

تعریف شما از صنعت گردشگری چیست؟

یکی از تحولات اجتماعی در جوامع معاصر پدیدار شدن اوقات فراغت به عنوان یکی از نیازمندی‌های اساسی جوامع معاصر و ملزومی برای تاب آوردن زندگی تحت سیطره تکنولوژی است. در راستای این امر گردشگری نیز به عنوان یکی از شیوه‌های گذران اوقات فراغت گسترش و توسعه یافته و به عنوان یک حق، نه پاداش محسوب شده و به پایه‌های زندگی و هستی انسان بدل گشته است.

گردشگری از بزرگ‌ترین فعالیت‌های جهان است که با رشد شتابنده خود به فعالیت چندمنظوره مبدل گشته است. به طوری که توسعه توریسم و تفریحات مربوطه از عوامل مؤثر در شکل‌دهی الگوی توسعه در بسیاری از نواحی بوده و تأمین‌کننده مزایای مستقیم و غیر مستقیم اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی بسیاری برای میزبان است اما از طرفی دیگر چنین رویکردی موجب پدید آمدن نگرانی‌ها و بیم‌هایی از تهدید و تخریب هویت، محیط به اهمیت زیاد نوار ساحلی و نیز ضعف کنونی موجود در کشور در استفاده از این ظرفیت، توانسته حدود ۶ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه جذب کند و برای ۱۰۰ نفر مستقیم و ۵۰۰ نفر غیر مستقیم اشتغال‌زایی داشته باشد. این پروژه در حال حاضر در حال انجام است.

شرکت ما افتخار می‌کند که با دانش تخصصی بالا، سرمایه‌های انسانی با انگیزه، خلاق، متخصص و مسئولیت‌پذیر، کسب و کار خود را به طور مستمر بهبود داده‌ایم و تمام توان خود را در جلب رضایت ذی‌نفعان و ارتقاء فرهنگ درست سرمایه‌گذاری توسعه می‌دهد. اکنون شرکت بین‌المللی توسع تمدن شهر کادوس، عضویت رسمی انجمن شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و نظارت طرح‌ها، دریافت گواهینامه‌های کیفیت، جذب سرمایه‌‌گذاری خارجی در گیلان، مرمت و احیا و راه‌اندازی خانه‌های بوم‌گردی تاریخی، ایجاد اولین مرکز تخصصی مشاوره اجرای بوم‌گردی در ایران و شناسایی و برنامه‌ریزی فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در تمام نقاط ایران را در پرونده خود دارد.

ایجاد و تأسیس خانه مسافرها، ایجاد کارگاه صنایع دستی، مرمت و استحکام‌بخشی بناهای تاریخی و باستانی، فعالیت گسترده در حوزه توریسم سلامت، ساخت مستندسازی شهرهای توریست‌پذیر، برگزاری جشنواره‌ها خوراک بازی‌های بومی و محلی، تأمین تسهیلات لازم جهت سرمایه‌گذاران در حوزه ساخت هتل و کمپ‌های گردشگری، شرکت در جشنواره‌های داخلی و خارجی از دیگر فعالیت‌های کادوس است. ساخت اپلیکیشن در حوزه گردشگری مجازی نیز از جمله همین موارد به شمار می آید.

از نظر شما مهم‌ترین رمز موفقیت کشور در صنعت گردگشری در شرایط اقتصادی کنونی چیست؟

گردشگری نیاز به الزاماتی دارد که بخشی از آن توسط دولت و بخشی دیگر توسط بخش خصوصی مهیا می‌شود. در حال حاضر ابتدا باید به صورت علمی انجام گرفته تا نقاط قوت و ضعف گردشگری کشور مشخص شود تا بتوان برای آن برنامه‌ریزی نمود توسعه زیرساخت‌ها  اعم از حمل و نقل و فرودگاه‌ها و همچنین انجام اطلاع‌رسانی و تبلیغات کافی از سوی دولت می‌تواند به رونق گردشگری کمک کند. با توجه به اینکه در حال حاضر گردشگری پس از نفت و صنایع ماشین‌سازی سومین صنعت بزرگ جهان به حساب می‌آید و در شرایط کنونی که با تحریم‌های یک‌جانبه غرب روبرو هستیم، گردشگری می‌تواند نقطه اتکا مهمی به حساب آید و جایگزین نفت در ارزآوری شود و همچنین بخش خصوصی نیز می‌تواند با سرمایه‌گذاری و توجه بیشتر به کیفیت نسبت به جذب گردشگر اقدام کند.

با توجه به دارا بودن جاذبه‌های گردشگری از ۱۵ اقلیم شناخته شده در جهان که ایران ۱۱ اقلیم آن را یک‌جا دارد نقطه‌نظر خود را در این خصوص اعلام کنید.

یکی از علل اصلی گردشگری در جهان برخورداری از تنوع آب و هوایی بوده است اگر ما به سابقه گردشگری در جهان توجه کنیم استفاده از شرایط آب و هوایی و مهاجرت به نقاط گرمسیر و سردسیر یکی از ابتدائی‌ترین شیوه‌های گردشگری بوده است و میراث طبیعی، تاریخی و فرهنگی ساکنان محلی گشته است. به طوری که مقابله با اثرات ناشی از رشد توریسم کنترل نشده نیازمند روش‌ها و شیوه‌های صحیح برنامه‌ریزی، طراحی و مدیریت این مکان‌هاست.

چشم‌انداز آینده شرکت تمدن شهر کادوس در راستای گردشگری مدرن و هم تراز با کشورهای توسعه‌یافته چیست؟

پیشنهادات شرکت تمدن شهر کادوس به این شرح است.

۱-ارائه تصویری از چشم‌انداز آینده

این بدین معناست منظور از توسعه پایدار در قالب برنامه‌ریزی هدفمند رعایت ضوابط کمی و کیفی در برنامه‌های توسعه با ارائه تصویری از چشم‌انداز آینده است. نباید تصور کرد که با افزایش تعداد گردشگران می‌توان به توسعه پایدار دست یافت.

۲- تنوع بخشیدن به فعالیت‌های جنبی گردشگری، ایجاد فعالیت‌های تفریحی، ورزشی و غیره

سیاست‌های اصلی در توسعه گردشگری باید بر محور برنامه‌ریزی، توسعه و مدیریت گردشگری بر اساس متنوع‌سازی در فعالیت‌های گردشگری باشد.

۳- اصلاح ساختار مدیریتی

یعنی با حاکم نمودن مدیریت علمی و از طریق تحلیل‌های لازم انجام نظرسنجی‌های مختلف و با استفاده از ظرفیت‌های مدیریتی در سطح شهرستان، استان و کشور بر ارتقاء خدمات ارائه شده طرح‌ تأثیرگذار است.

۴- فرصت دادن بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری و یا واگذاری مدیریت به بخش خصوصی

در چشم‌انداز ۲۰ ساله گردشگری هدف ورود ۲۰ میلیون گردشگر در پایان این برنامه به شکور به عنوان یکی از اهداف اساسی این برنامه ذکر شده است.

بدون شک تحقق این امر بدون مشارکت بخش خصوصی و برنامه‌ریزی برای جذب و ترغیب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و اتخاذ سیاست‌های حمایتی لازم امکان‌پذیر نخواهد بود.

مهم‌ترین پروژه‌های انجام شده شرکت و آخرین دستاوردهای آن را بیان کنید؟

در کشور ما مجموعاً ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب وجود دارد که از نظر جذب گردشگر پتانسیل بسیار مهمی است، چرا که در دنیا از هر ۳ گردشگر، ۲ نفرشان به گردشگری دریایی می‌روند. شرکت ما با توجه کشور ایران به جهت دارا بودن اقلیم متنوع فرصت بسیار مناسبی را در اختیار گردشگری قرار داده است.

به عنوان مثال در حالی که شما می‌توانید در پیست‌های اسکی شهر کرد و تهران اسکی کنید با پرواز یک ساعته می‌توانید بر سواحل جنوبی کشور شنا کنید و به ندرت کشورهایی دارای این نوع تنوع آب و هوایی هستند و حتی در داخل استان‌ها نیز ما این تنوع آب و هوایی را داریم. به عنوان مثال سپیدان در شمال شیراز پوشیده از برف بوده و شکوفه‌های درختان میوه در شیراز و فیروزآباد سبز شده‌اند.

برنامه شمای در رابطه با توسعه گردشگری چیست؟

۱- جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی

۲- توسعه گردشگری و تلفیق مناسب آن با فرهنگ عمومی جامعه در حوزه مدیریت گردشگری

۳- رعایت استانداردهای بهره‌گیری از مناطق گردشگری

۴- استفاده بهینه از داده‌های سیما محیطی از نقطه‌نظرهای کاربردی و زیبایی‌شناختی

۵- طرح‌ریزی‌های تفریحی برای اینکه از قابلیت اجرایی و استفاده بالایی برخوردار باشند، به طور اقتصادی آماده خواهند شد و برای استفاده‌کننده خصوصاً در جوامعی همچون ما کم خرج خواهد بود.

۶- برآورد ظرفیت بورد محیطی طرح‌ها

۷- ایجاد حداکثر وابستگی به اصول ساده‌سازی در طرح‌ریزی‌های فضاهای تفرجی

۸- ایجاد ارتباط و هماهنگی بین خصوصیات اکولوژیکی سیمای طبیعی محیط و طرح‌ریزی‌ها

آینده صنعت گردشگری جهان را برای سال ۲۰۲۰ میلادی چطور ارزیابی می‌کنید؟

صنعت گردشگری جایگزین مناسبی برای صنعت نفت است. با توجه به اینکه در سال ۲۰۱۸ حدود یک میلیارد و پانصد میلیون گردشگر بازدیدی از سراسر جهان داشتند و حدوداً دویست و هفتاد و پنج میلیون شاغل در این صنعت مشغول به کار هستند. رشد صنعت گردشگری در جهان به تولید ناخالص ملی به ده کشور برتر جهان به ترتیب: ۱- فرانسه، ۲- آمریکا ۳- ایتالیا ۴- انگلیس ۵- اسپانیا ۶- ترکیه ۷- مکزیک ۸- چین ۹- روسیه در عرصه رقابت جهانی است.

رقابت تنگاتنگی بین صنعت گردشگری و صنعت IT وجود دارد و کشورهای جهان برنامه‌های بلندمدتی برای اقتصاد گردشگری دارند. کشور ایران هم برای سال ۲۰۲۰ (۱۴۰۴) پیش‌بینی بیست میلیون گردشگر را در برنامه ششم دارد.

امید است در راستای اهداف بلند جمهوری اسلامی ایران به این اهداف و ورود گردشگر بیست میلیون دست پیدا کنیم. این امر مهم نیاز به یکی عزم ملی و جدی دارد.

آیا اقتصاد گردشگری می‌تواند جایگزین اقتصاد نفتی شود؟

صنعت گردگشری، سومین صنعت پردرآمد دنیا است.

۱-صنعت نفت، ۲- صنعت خودرو، ۳- صنعت گردشگری. اقتصاد ایران وابستگی شدیدی به درآمدهای نفتی دارد  و به زعم کارشناسان بالای ۹۰ درصد بودجه کشور به درآمدهای نفتی وابسته است.

با توجه به اینکه نظر کارشناسان نفت ایران حدوداً ۱۰۰ سال دیگر به پایان می‌رسد، تنها صنعتی که می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود، صنعت گردشگری است، حال سؤال این‌جاست، چگونه می‌توان کشوری که دهمین کشور از لحاظ منابع طبیعی و جزء ده کشور برتر جهان است و از لحاظ باستانی و تاریخی جزء ۵ کشور برتر جهان به شمار می‌آید و با دارا بودن ۱۲۳ اثر ثبت شده جهانی(تخت جمشید، ارگ بم، میدان نقش جهان اصفهان، بازار تبریز، تخت سلیمان و غیره در رتبه بیستم جهان از لحاظ تعداد ثبت آثار قرار دارد،) اگر تمام امکانات دولت، بخش خصوصی، صدا و سیما، وزارت خارج، وزارت بهداشت و ناجا، وزارت راه و شهرسازی ... یک عزم ملی و جدی در کمک به اقتصاد گردشگری نمایند، ایران رتبه برتر در جذب گردشگر (در سال ۱۳۹۷ حدود ۵.۵۰۰ میلیون از ایران دیدن کردن، قطعاً باید این رقم در افق ۱۴۰۴ به بیست میلیون گردشگر ارتقاء پیدا کند.

صنعت گردشگری رابطه مستقیمی با اشتغال دارد، جوانان فارغ‌التحصیل علاقمند با حمایت‌های دولت می‌توانند جذب این صنعت شوند، در حال حاضر حدود ۲۷۰ میلیون نفر در صنعت گردشگری دنیا مشغول به اشتغال هستند. امید است در آینده نزدیک سهم بودجه از درآمد گردشگری به توسعه پایدار کمک کنند.

آیا تبدیل سازمان گردشگری به وزارتخانه می‌تواند تأثیرگذار باشد؟

بله در حال حاضر کشور ما در موضع‌گیری‌ها و مناسبات سیاسی خود مشکل دارد، در درون کشور نیز مشکلات فراوانی وجود دارد و قدرت سازمانی که داشتیم بسیار پایین و غیر قابل دفاع بود و برای همین از فرصت‌ها استفاده نمی‌شود، لذا امیدواریم در اولین دوره وزارتخانه با پشتیبانی دولت و مجلس قوانین و مقررات این بخش تسهیل شود.

حمایت و منابع مالی در اختیار کارآفرینان قرار گیرد و با ارائه امکانات و شرایط لازم به دانش‌آموختگان فرصت نقش‌آفرینی داده شود. یکی از دلایلی که صاحب‌نظران و اندیشمندان از توسعه گردگشری حمایت می‌کنند این است که اهمیت گردشگری و ظرفیت‌هایی که دارد و ثروتی که تولید می‌کند و زود بازده بودن هم هست.

به نوعی با سرمایه‌های اندک در بخش گردشگری می‌توان کارهای زیادی انجام داد. امیدواریم نسل جدیدی که روی کار می‌آیند با ژرف‌اندیشی و افکار روشنی که می‌تواند داشته باشند، طیف اندیشه و افکار نادرست را پس بزنند و کشور عزیزمان ایران در مسیر صحیح هدایت کنند. فرصت‌های جدید آفریده شود ما هم به ایرانی بودن خود افتخار کنیم و بتوانیم موقعیت بهتری برای کشور خود و خاورمیانه رقم بزنیم و امیدوارم در گذشته که گردشگری حیات خلوت دولت‌ها بود به اولویت حساس کشورمان و دولت‌های آینده تبدیل شود و فقط یک شعار نباشد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با توجه به اینکه در شهریور ماه ۱۳۹۸ تبدیل به وزارتخانه شده، هویت‌بخشی در ساختار، سیستم‌ها، روش‌ها، افزایش بودجه، پاسخگو بودن به سازمان‌های نظارتی علی‌الخصوص مجلس شورای اسلامی را داشته باشد. در گذشته انتقادی به سازمان میراث‌وارد بود که حیاط خلوت دولت‌هاست. یعنی هیچ نظارتی بر عملکرد سازمان وجود ندارد، که امیدواریم با تبدیل سازمان به وزارتخانه نظارت جدی‌تری روی آن صورت گیرد.

در مجامع بین‌المللی اکثر کشورها وزارتخانه‌ای به نام وزارت میراث فرهنگی و گردشگری دارند که قدرت چانه‌زنی برای مثال برای ثبت جهانی آثار میراثی در مجامع بین‌المللی (unwto) سازمان جهانی جهانگردی با قدرت بیشتر انجام می‌شود. در سفر دبیرکل سازمان جهانی گردشگری دکتر روراب لوکاشولی در سال ۱۳۹۷ بر این نکته تأکید داشتند که سازمان میراث تبدیل به وزارتخانه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز